• Anonym (Rastlös)

Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?

Är sjukskriven för utbrändhet sedan några månader tillbaka. Börjar må lite bättre med hjälp av kuratorkontakt och medicinering. Började med Citalopram före jul men läkaren tyckte att jag behövde mer "energi" så för två veckor sedan fick jag Venlafaxin utskrivet. Jag skulle sluta tvärt med citalopram och i en vecka ta Venlafaxin 1 tablett/dag och efter 1 v öka till 2 tabletter/dag.
    Har idag ätit 2 tabletter /dag och har biverkningar. Är orolig och känner mig rastlös på ett konstigt sätt. Hjärtklappningar mer än tidigare ( har arytmi) och humöret går upp och ner. Svettas mer än vanligt och tycker att luktsinnet förändrats. Har mycket ångest.
    Vad har ni för biverkningar?
    Läkaren menade att jag inte skulle få biverkningar av den här medicinen för den är så lik Citalopram ??
    Läkaren vill att jag ska börja jobba men hur ska jag klara det när jag nu är på insättning av medicinen och mår såhär? ????

• Svar på tråden Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?
  • Anonym (venla)
    Anonym (Rastlös) skrev 2014-03-24 12:22:15 följande:
    Har på onsdag ätit full dos 150mg av Venlafaxin . Ska till läkaren på onsdag igen och läkaren vill att jag ska börja jobba 25%. Har fortfarande ångest och hjärtklappningar konstant. Sover knappt på nätterna trots medicin. Ångesten blir ju inte bättre av pressen att börja jobba????. Har också mycket skakningar i händerna som är jättejobbigt bland folk????!!
    Har varit sjukskriven sedan i början av december. Läkaren menar att jag varit hemma länge?
    Hur länge har ni varit sjukskrivna?
    Har insett att jag lidit av oro/ångest i många år och nu har kroppen sagt ifrån.
    På terapin arbetar jag med min stress/oro, självkänsla, relationer m.m
    Hur länge får jag vara sjukskriven utan att fk kan kräva att jag ska börja arbetsträna eller arbeta?
    Skulle verkligen också vilja ha råd och stöd också hur jag ska möta och få min läkare att förstå mig...!
    Sen i december och du är diagnostiserad för utbrändhet?? Jag var borta i 1,5 år.... Är du utbränd ska du vila. Vänta på att vändningen kommer. Du kommer känna när det vänder, jag lovar. Se till att försöka vara ute mycket, promenera i skogen tyckte jag var skönt. Går du hos husläkare eller psykiater? Har du husläkare bör du pröva att byta. Annars byta läkare. Pröva atarax om du inte har det. Blir man sömnig av och sover bättre på nätterna. Det använde jag när jag gick upp i dos och hade sömnproblem. Skakningarna försvann med tiden för mig. Var bara i början jag hade det. Venlafalxin är superpotent, för mig tog det lång tid innan jag landade i medicinen. Mycket mer ångest i början. För vän var det inte så. Hon mådde super och hade inga biverkningar så det är väldigt olika. Försök att stå på dig. Lita på dig själv. Jag blev också ivägtvingad under en period. Slutade med att jag blev mycket sjukare. Är övertygad att det gjorde min sjukskrivning dubbel så lång. Urkorkat.
  • Flaskpostaren

Äter också det där rävgiftet! Svettas som en hårig grävling. Speciellt på nätterna. Och vad du än gör! GLÖM ALDRIG ATT TA TABLETTERNA! Speciellt inte när du är uppe på högra doser. Glömde ta igår. Legat och spytt hela dagen igår, och man blir så yr i skallen att man knappt kan gå, får typ frossa samtidigt som man svettas. FÖRJÄVLIGT!

Bytte också från Citalopram till Venlafaxin. På grund av för mycket biverkningar av Citalopram. Sen dess har jag slutat och börjar 3 gånger. Är alltid sjukt rastlös de första 4-8 veckorna när jag börjat eller höjt dosen. Och får typ utbrott av total glädje så man typ spinger iväg och gör allt kul man kan tänka sig, sen en timme senare kan jag få världens ångest och börja störtgrina.

Men efter några veckor jämnar det ut sig.

• Anonym (venla)
    Flaskpostaren skrev 2014-03-24 22:40:54 följande:
    Äter också det där rävgiftet! Svettas som en hårig grävling. Speciellt på nätterna. Och vad du än gör! GLÖM ALDRIG ATT TA TABLETTERNA! Speciellt inte när du är uppe på högra doser. Glömde ta igår. Legat och spytt hela dagen igår, och man blir så yr i skallen att man knappt kan gå, får typ frossa samtidigt som man svettas. FÖRJÄVLIGT!

Bytte också från Citalopram till Venlafaxin. På grund av för mycket biverkningar av Citalopram. Sen dess har jag slutat och börjar 3 gånger. Är alltid sjukt rastlös de första 4-8 veckorna när jag börjat eller höjt dosen. Och får typ utbrott av total glädje så man typ spinger iväg och gör allt kul man kan tänka sig, sen en timme senare kan jag få världens ångest och börja störtgrina.

Precis, har man lite bipolär personlighet förstärks den. Superläskigt.
  • Flaskpostaren
    Anonym (venla) skrev 2014-03-24 22:43:29 följande:
    Precis, har man lite bipolär personlighet förstärks den. Superläskigt.
    Jag tycker inte att jag haft några bipolära drag alls. Har aldrig någonsin varit uppåt. Så det var första gången det gick åt det hållet. Synd bara det är så ostabilt att det blir totalkaos och inte bara uppåt.

Det är ganska kul att mixtra med kemin i kroppen. Effekterna blir alltid intressant, om än obehagliga ibland.
  • Anonym (Rastlös)
    Flaskpostaren skrev 2014-03-24 22:40:54 följande:

Kunde du jobba under de veckorna och hur många veckor innan det vände och blev bättre?
  • Flaskpostaren
    Anonym (Rastlös) skrev 2014-03-25 12:33:29 följande:

Kunde du jobba under de veckorna och hur många veckor innan det vände och blev bättre?
    Jag har så pass dynamiskt jobb att jag helt enkelt kan jobba de timmar jag mår bättre. Annars hade jag inte kunna jobbat.

Tog 3-5 veckor innan det blev bra.
  • Anonym (Rastlös)
    Anonym (venla) skrev 2014-03-24 22:34:15 följande:
    Sen i december och du är diagnostiserad för utbrändhet?? Jag var borta i 1,5 år.... Är du utbränd ska du vila. Vänta på att vändningen kommer. Du kommer känna när det vänder, jag lovar. Se till att försöka vara ute mycket, promenera i skogen tyckte jag var skönt. Går du hos husläkare eller psykiater? Har du husläkare bör du pröva att byta. Annars byta läkare. Pröva atarax om du inte har det. Blir man sömnig av och sover bättre på nätterna. Det använde jag när jag gick upp i dos och hade sömnproblem. Skakningarna försvann med tiden för mig. Var bara i början jag hade det. Venlafalxin är superpotent, för mig tog det lång tid innan jag landade i medicinen. Mycket mer ångest i början. För vän var det inte så. Hon mådde super och hade inga biverkningar så det är väldigt olika. Försök att stå på dig. Lita på dig själv. Jag blev också ivägtvingad under en period. Slutade med att jag blev mycket sjukare. Är övertygad att det gjorde min sjukskrivning dubbel så lång. Urkorkat.

Tack för att du delar med dig! Hur länge och mycket jobbade du innan du blev sjukare:(?

Jag har mycket svettningar, skakningar , hjärtklappningar och skakningar. Har blivit sämre nu med byte av medicin men också av pressen att börja jobba 25%!

Jag tar promenader varje dag och har samtal en gång i veckan med KBT terapeut . Där gråter jag alltid och bryter ihop.

Kan läkaren verkligen tvinga en att börja jobba? Läkaren säger att han inte kan göra något mer utan det psykiska får jag jobba med????.

Hur länge kan jag få jobba 25% innan jag måste öka arbetstiden??

Jag är ofokuserad och säger ofta samma sak flera gånger, dåligt minne och kan inte koncentrera mig längre stunder. Känner mig heldum och jag som alltid kunnat haft högt tempo och full fokus. ????
  • Anonym (venla)
    Anonym (Rastlös) skrev 2014-03-25 14:01:07 följande:

Tack för att du delar med dig! Hur länge och mycket jobbade du innan du blev sjukare:(?
    Jag har mycket svettningar, skakningar , hjärtklappningar och skakningar. Har blivit sämre nu med byte av medicin men också av pressen att börja jobba 25%!
    Jag tar promenader varje dag och har samtal en gång i veckan med KBT terapeut . Där gråter jag alltid och bryter ihop.
    Kan läkaren verkligen tvinga en att börja jobba? Läkaren säger att han inte kan göra något mer utan det psykiska får jag jobba med????.
    Hur länge kan jag få jobba 25% innan jag måste öka arbetstiden??
    Jag är ofokuserad och säger ofta samma sak flera gånger, dåligt minne och kan inte koncentrera mig längre stunder. Känner mig heldum och jag som alltid kunnat haft högt tempo och full fokus. ????
    Jag var sjukskriven i tre månader sen skulle jag jobba tyckte AT-läkaren. Blev sämre och sämre, jobbade i kanske 2-3 månader (allt är som ett blurr) så rasade jag ned i en bottenlös avgrund och självförtroendet var i botten. Den läkaren skulle jag kunna skjuta! Så mycket lidande han åsamkat mig!
    Jag gick i grupp med andra utbrända och talade. KBT tycker jag du ska ha när du är på banan igen för att se till att du får verktyg så att du inte blir sjuk igen. Låter som du mår lite för dålig för det idag. Om du gråter när du är där. Märker inte din KBT terapeut det själv??

Vila så mycket du kan. Ät bra, var noga med sömnen. Jag skippade kaffet också för jag märkte att det förstärkte allt dåligt. Mer ångest, svårare att sova gott.

Försök stå på dig. Be läkaren motivera VARFÖR du ska jobba så att du förstår. Säg att du själv känner att du inte kommer att fixa det så att du behöver verkligen förstå vad hen vet mer om dig själv än vad du själv gör.

Jag kan säga att idag är jag ok. Sviterna av utmattningsdepressionen finns kvar. Man får en livslång allergi mot stress. Det mentala (att fokusera) tar längst tid att reparera. Iaf min erfarenhet. Skriv igen om du undrar något. Försök stå på dig. Vet det inte är lätt när man är sjuk.

• LoveIsinTheair

Var jag Du skulle jag prata med min läkare.

Kan vara att du inte tål medicine elelr att du inte får någon hjälp av den för dina besvär. Eller så kanske du behöver någon extramedicin tills du vant dig?

Verkar inte som den funkar för idg iallfall. Det ska vara långsam dosering uppåt/neråt jobbbigt kanske tre fyra veckor och sen ska det lägga sig.
    Annars BYT eller be om hjälp och förklara allt. Ge gärna din läkare exempel på vad du last på internet om vad andra har tagit och säg dina förslag själv. Kanske är sertraline batter, kanske är någon annan medicin batter med ssri? Lägg fram exempel för ett batter plan.

Jag ahr en fråga till någon som kanske vet något om det som jag gått och undrat superlänge.

• LoveIsinTheair

Hej,

Alla som tar VENLAFAXIN. Jag undrar om någon (har försökt söka på internet) känner fruktansvärd bakiskänsla efter alkoholintag.
    Jag kan vanligtvis inte dricka sprit, så håller mig till vin.

Exempel. Drack ett par drinker med sprit I. Dagen efter spyr jag grönt och gult och är sängliggandes HELA dagen. Frm och tillbaka från toaletten och kräks. Kan inte äta elelr dricka, allt kommer upp igen. Det GÅR INTE att stå upp, bara snurrar och sådant fruktansvärt illamående. Kroppen sager bara NEJ och det finns inget att göra. Kan helt enkelt inte med alla krafter ta mig upp.

Med vin är det annorlunda dock. Mår fortfarande sjukt dåligt och behöver alltid två till tre karensdagar för att bli 'normal' igen.

Ingen verkar ha dessa problem?
    Innan jag tog dessa (tar de inte för depression) så hade jag intedessa problem. Det verkar som kroppen sager stop när det gäller alcohol. Det är bara ett stort NEJ och detta gör att jag helst helt håller mig borta från det.
    Dock I visa sociala sammanhang så tar jag något glas iallafall, och vet vad som väntar.
    Känner mig inte berusad fortare eller så. Dock I början, vid första glaset vin eller klunken vin så känner jag yrsel och ljuskänslighet. Men det försvinner efter ett glas.

Tacksam för svar från någon som vet här. Ska även prata med min läkare.

kram på er alla och vill att ni blir friska och lyckliga snart! Denna medicin hjälpte mig otroligt när jag behoved den och det som ett mirakel. Att inte ta hjälp av medicin kan vara det värsta beslutet I manga fall. Även om det är kemikalier. Tänk tillfälligt.

kram igen

• Anonym (mm)

Jag har också blivit väldigt känslig när det kommer till alkohol sedan jag började med venlafaxin. Så jag håller mig oftast nykter nuförtiden. Kan ta en öl då och då utan problem, men helst inte många. Dricker för övrigt bara öl i alkoholväg. Har slutat 'festa' sedan jag efter en kväll kräktes efter bara några öl. Som jag alltid annars kunnat dricka utan problem. Så, skippa alkoholen eller drick mycket lite.

Så ja.. Venlafaxin och alkohol är inte jätte bra kombinationer.

• Västman

Åt Citalopram under knappt ett halvår för 6 år sedan, hjälpte mig på rätt väg. Hade fruktansvärda biverkningar med att orgasmen aldrig kom, ingen superhit precis... ????

Nu mår jag bra och allt är i sin ordning...??
  • HäckHäxan
    Anonym (Rastlös) skrev 2014-03-12 08:30:07 följande:
    Är sjukskriven för utbrändhet sedan några månader tillbaka. Börjar må lite bättre med hjälp av kuratorkontakt och medicinering. Började med Citalopram före jul men läkaren tyckte att jag behövde mer "energi" så för två veckor sedan fick jag Venlafaxin utskrivet. Jag skulle sluta tvärt med citalopram och i en vecka ta Venlafaxin 1 tablett/dag och efter 1 v öka till 2 tabletter/dag. Har idag ätit 2 tabletter /dag och har biverkningar. Är orolig och känner mig rastlös på ett konstigt sätt. Hjärtklappningar mer än tidigare ( har arytmi) och humöret går upp och ner. Svettas mer än vanligt och tycker att luktsinnet förändrats. Har mycket ångest. Vad har ni för biverkningar? Läkaren menade att jag inte skulle få biverkningar av den här medicinen för den är så lik Citalopram ?? Läkaren vill att jag ska börja jobba men hur ska jag klara det när jag nu är på insättning av medicinen och mår såhär? ????
    Det där blev aldrig bättre för mig, hjärtklappningen, fick anfall då jag var tvungen att lägga mig raklång på marken oavsett väder för att inte gå i däck, obehagligt som tusan. Så hjärtklappning, yrsel med känsla av att svimma, kallsvettades, mådde allmänt uselt, svårt att få orgasm och ibland helt omöjligt att få det alls. Oro och mer, har nog glömt, var många år sen nu. Men jag mådde som en pissråtta och de fick ta bort den. Jag brydde mig inte ens om att långsamt köra ut den, gjorde det inom nån vecka och sen har jag aldrig rört det där.

Hoppas dock det släpper på dig och att den fungerar.

Är du utbränd och det bara gått några månader så skall du inte jobba, då rasar du ihop igen och för varje vända blir det svårare att bli lagad och man blir känsligare och tål ännu mindre stress och verkar aldrig riktigt få tillbaka tåligheten för stress har jag förstått.

Byt läkare kanske vore något?
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
Svar på tråden Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?