• Anonym (Rastlös)

Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?

Är sjukskriven för utbrändhet sedan några månader tillbaka. Börjar må lite bättre med hjälp av kuratorkontakt och medicinering. Började med Citalopram före jul men läkaren tyckte att jag behövde mer "energi" så för två veckor sedan fick jag Venlafaxin utskrivet. Jag skulle sluta tvärt med citalopram och i en vecka ta Venlafaxin 1 tablett/dag och efter 1 v öka till 2 tabletter/dag.
    Har idag ätit 2 tabletter /dag och har biverkningar. Är orolig och känner mig rastlös på ett konstigt sätt. Hjärtklappningar mer än tidigare ( har arytmi) och humöret går upp och ner. Svettas mer än vanligt och tycker att luktsinnet förändrats. Har mycket ångest.
    Vad har ni för biverkningar?
    Läkaren menade att jag inte skulle få biverkningar av den här medicinen för den är så lik Citalopram ??
    Läkaren vill att jag ska börja jobba men hur ska jag klara det när jag nu är på insättning av medicinen och mår såhär? ????

• Svar på tråden Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?
  • Anonym (L)

Citalopram är ett SSRI, och Venlafaxin ett SNRI, så nej, de är inte så lika. Vissa får ganska stora in-och utsättningssymtom, så fortsätt på en tablett någon/några veckor istället.

• Anonym (Rastlös)

Läkaren var sjuk!:( så det blir telefontid om en vecka...

• Anonym (Rastlös)

Har alltid haft regelbunden mens och idag har jag fått blodiga flytningar????. Är det en vanlig biverkning?

• MaaxMaax

Fick venlafaxin som förstamedicin och mådde skit under insättningsperioden. Ångest och oro, illamående, yrsel osv.. 
    Känns det alltför jobbigt så ring din vårdcentral igen, annars ring läkemedelsupplysningen eller liknande.

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Philippa
    Anonym (Rastlös) skrev 2014-03-14 11:48:43 följande:
    Har alltid haft regelbunden mens och idag har jag fått blodiga flytningar????. Är det en vanlig biverkning?

Nej, inte en biverkan.... MEN man kan få så om man har mycket ångest, det är kroppens sätt att visa att den inte mår så bra.
  • Anonym (---)
    nymedlem skrev 2014-03-12 09:25:32 följande:
    Jag tog venlafaxin i några år. Jag förstår inte riktigt vad din läkare menar, skulle du få mer energi av venlafaxin?

De värsta biverkningarna går över på några veckor, det som jag hade kvar hela tiden var svettningar och mardrömmar. Men fick aldrig någon extra energi, tvärtom så blev jag tröttare än vanligt.

Jag tog 225 mg.
    Venlafaxin innehåller/påverkar, vet inte riktigt, noroadrenalin, som kan ge lite mer fart. Därför fick jag den när jag innan ätit citalopram vilket hjälpte mot ångest och tvångstankar men ej hjälpte mej att komma ur sängen på morgonen. Mådde skitdåligt de första veckorna  sedan bra :)  men medicinen gjorde mej lite avtrubbad och dimmig i huvudet så jag slutade för två år sedan. trots att jag trappade ner i över ett halvår var de första veckorna utan medicinen riktigt jobbiga :(   Åt 225 mg
  • nymedlem
    Anonym (---) skrev 2014-03-14 16:17:15 följande:
    Venlafaxin innehåller/påverkar, vet inte riktigt, noroadrenalin, som kan ge lite mer fart. Därför fick jag den när jag innan ätit citalopram vilket hjälpte mot ångest och tvångstankar men ej hjälpte mej att komma ur sängen på morgonen. Mådde skitdåligt de första veckorna  sedan bra :)  men medicinen gjorde mej lite avtrubbad och dimmig i huvudet så jag slutade för två år sedan. trots att jag trappade ner i över ett halvår var de första veckorna utan medicinen riktigt jobbiga :(   Åt 225 mg
    Jag försökte sluta med medicinen många många gånger genom långsam nedtrappning. Men det var totalt omöjligt, mådde så fruktansvärt dåligt.

Till slut bestämde jag mig för att sluta tvärt i stället. Sjukskrev mig och var sängliggande i några veckor tills det värsta hade gått över. Glad att jag är av med det där nu, men utsättningen var mycket värre än isättningen.
  • Anonym (venla)

Gjorde samma resa som du, mådde skit av att sätta in Venlaflaxin. Nätterna var värst, sådan fruktansvärd ångest!! Blev även ett samtal till psyket då jag på allvar trodde att jag skulle bli knäpp. Varje dosökning var pest och pina.  Jag har faktiskt även lyckats sluta med Venlaflaxin vilket är erkänt svårt. Tog tre försök men tillslut lyckades jag. Den biverkan som jag tyckte var jobbigast var alla mardrömmar. Sedan hade jag svårt att kissa i början men det gav med sig med tiden.
    Stå på dig, man kan må skit av Venlaflaxin under in - och utsättning. Det måste din läkare veta om!! Hoppas du blir hjälpt!!

• Anonym (Rastlös)

Har på onsdag ätit full dos 150mg av Venlafaxin . Ska till läkaren på onsdag igen och läkaren vill att jag ska börja jobba 25%. Har fortfarande ångest och hjärtklappningar konstant. Sover knappt på nätterna trots medicin. Ångesten blir ju inte bättre av pressen att börja jobba????. Har också mycket skakningar i händerna som är jättejobbigt bland folk????!!

Har varit sjukskriven sedan i början av december. Läkaren menar att jag varit hemma länge?

Hur länge har ni varit sjukskrivna?

Har insett att jag lidit av oro/ångest i många år och nu har kroppen sagt ifrån.

På terapin arbetar jag med min stress/oro, självkänsla, relationer m.m

Hur länge får jag vara sjukskriven utan att fk kan kräva att jag ska börja arbetsträna eller arbeta?

Skulle verkligen också vilja ha råd och stöd också hur jag ska möta och få min läkare att förstå mig...!

• Anonym (Rastlös)

Fick inte med att jag ätit Venlafaxin full dos i 3 veckor på onsdag.

Svar på tråden Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?