Inlägg från: Anonym (Rastlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rastlös)

Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?

Är sjukskriven för utbrändhet sedan några månader tillbaka. Börjar må lite bättre med hjälp av kuratorkontakt och medicinering. Började med Citalopram före jul men läkaren tyckte att jag behövde mer "energi" så för två veckor sedan fick jag Venlafaxin utskrivet. Jag skulle sluta tvärt med citalopram och i en vecka ta Venlafaxin 1 tablett/dag och efter 1 v öka till 2 tabletter/dag.
    Har idag ätit 2 tabletter /dag och har biverkningar. Är orolig och känner mig rastlös på ett konstigt sätt. Hjärtklappningar mer än tidigare ( har arytmi) och humöret går upp och ner. Svettas mer än vanligt och tycker att luktsinnet förändrats. Har mycket ångest.
    Vad har ni för biverkningar?
    Läkaren menade att jag inte skulle få biverkningar av den här medicinen för den är så lik Citalopram ??
    Läkaren vill att jag ska börja jobba men hur ska jag klara det när jag nu är på insättning av medicinen och mår såhär? ????

• Svar på tråden Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?
  • Anonym (Rastlös)
    SannaB83 skrev 2014-03-12 08:53:56 följande:
    När jag började men venlafaxin 37,5 mg låg jag i sängen i 3 veckor. Mådde jätte dåligt psykiskt.

Tack för ditt svar! Hade du ätit annan medicin innan och gick dina biverkningar över efter de tre veckorna? Idag har jag ätit dubbel dos dvs 150 mg Venlafaxin under 1 vecka och mår inget vidare:(. När försvinner biverkningarna?:(
  • Anonym (Rastlös)

Känns som att läkaren inte kommer att tro mig utan bara vill att jag ska börja jobba????

• Anonym (Rastlös)

Ska försöka ta mig igenom det här i början. Det värsta är att läkaren sa till mig att den här medicinen får jag inga biverkningar av????! Det verkar ju ganska vanligt att må dåligt vid insättning av ny medicin?

Läkaren ska ringa mig men är rädd att läkaren inte tar mig på allvar!

• Anonym (Rastlös)

Läkaren var sjuk!:( så det blir telefontid om en vecka...

• Anonym (Rastlös)

Har alltid haft regelbunden mens och idag har jag fått blodiga flytningar????. Är det en vanlig biverkning?

• Anonym (Rastlös)

Har på onsdag ätit full dos 150mg av Venlafaxin . Ska till läkaren på onsdag igen och läkaren vill att jag ska börja jobba 25%. Har fortfarande ångest och hjärtklappningar konstant. Sover knappt på nätterna trots medicin. Ångesten blir ju inte bättre av pressen att börja jobba????. Har också mycket skakningar i händerna som är jättejobbigt bland folk????!!

Har varit sjukskriven sedan i början av december. Läkaren menar att jag varit hemma länge?

Hur länge har ni varit sjukskrivna?

Har insett att jag lidit av oro/ångest i många år och nu har kroppen sagt ifrån.

På terapin arbetar jag med min stress/oro, självkänsla, relationer m.m

Hur länge får jag vara sjukskriven utan att fk kan kräva att jag ska börja arbetsträna eller arbeta?

Skulle verkligen också vilja ha råd och stöd också hur jag ska möta och få min läkare att förstå mig...!

• Anonym (Rastlös)

Fick inte med att jag ätit Venlafaxin full dos i 3 veckor på onsdag.

• Anonym (Rastlös)
    Flaskpostaren skrev 2014-03-24 22:40:54 följande:
    Äter också det där rävgiftet! Svettas som en hårig grävling. Speciellt på nätterna. Och vad du än gör! GLÖM ALDRIG ATT TA TABLETTERNA! Speciellt inte när du är uppe på högra doser. Glömde ta igår. Legat och spytt hela dagen igår, och man blir så yr i skallen att man knappt kan gå, får typ frossa samtidigt som man svettas. FÖRJÄVLIGT!

Bytte också från Citalopram till Venlafaxin. På grund av för mycket biverkningar av Citalopram. Sen dess har jag slutat och börjar 3 gånger. Är alltid sjukt rastlös de första 4-8 veckorna när jag börjat eller höjt dosen. Och får typ utbrott av total glädje så man typ spinger iväg och gör allt kul man kan tänka sig, sen en timme senare kan jag få världens ångest och börja störtgrina.

Men efter några veckor jämnar det ut sig.

Kunde du jobba under de veckorna och hur många veckor innan det vände och blev bättre?
  • Anonym (Rastlös)
    Anonym (venla) skrev 2014-03-24 22:34:15 följande:
    Sen i december och du är diagnostiserad för utbrändhet?? Jag var borta i 1,5 år.... Är du utbränd ska du vila. Vänta på att vändningen kommer. Du kommer känna när det vänder, jag lovar. Se till att försöka vara ute mycket, promenera i skogen tyckte jag var skönt. Går du hos husläkare eller psykiater? Har du husläkare bör du pröva att byta. Annars byta läkare. Pröva atarax om du inte har det. Blir man sömnig av och sover bättre på nätterna. Det använde jag när jag gick upp i dos och hade sömnproblem. Skakningarna försvann med tiden för mig. Var bara i början jag hade det. Venlafalxin är superpotent, för mig tog det lång tid innan jag landade i medicinen. Mycket mer ångest i början. För vän var det inte så. Hon mådde super och hade inga biverkningar så det är väldigt olika. Försök att stå på dig. Lita på dig själv. Jag blev också ivägtvingad under en period. Slutade med att jag blev mycket sjukare. Är övertygad att det gjorde min sjukskrivning dubbel så lång. Urkorkat.

Tack för att du delar med dig! Hur länge och mycket jobbade du innan du blev sjukare:(?

Jag har mycket svettningar, skakningar , hjärtklappningar och skakningar. Har blivit sämre nu med byte av medicin men också av pressen att börja jobba 25%!

Jag tar promenader varje dag och har samtal en gång i veckan med KBT terapeut . Där gråter jag alltid och bryter ihop.

Kan läkaren verkligen tvinga en att börja jobba? Läkaren säger att han inte kan göra något mer utan det psykiska får jag jobba med????.

Hur länge kan jag få jobba 25% innan jag måste öka arbetstiden??

Jag är ofokuserad och säger ofta samma sak flera gånger, dåligt minne och kan inte koncentrera mig längre stunder. Känner mig heldum och jag som alltid kunnat haft högt tempo och full fokus. ????
Svar på tråden Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?