• Brunhilde

Sex och dravel tråden, hämningslöst!

Aniiee skrev 2014-07-03 21:07:21 följande:
    "Råkade", var det.... =P
    Total misclick Oskyldig
  • Brunhilde
    Aniiee skrev 2014-07-03 21:04:25 följande:
    Agreed. Faktiskt. Svarade honom lite i början, men det verkar inte vara någon idé. Lite som Ella..... fast bitter.....
    Ja, fast bittrare, ingen utopi att falla tillbaka på.

Finns nog inget man kan säga där som faktiskt når fram.
  • Brunhilde
    Aniiee skrev 2014-07-03 21:32:38 följande:

Tror fan att mitt nästa skrivprojekt ska handla om en poet..... Felet är bara att jag börjar få slut på namn......

Läs in dig på William Blake! Skulle älska hans liv och verk i mangaform!
  • Brunhilde
    Karlfn skrev 2014-07-03 21:22:36 följande:
    Du har förstås alldeles rätt. Men också inte...

I ett japanskt traditionellt poesikontext är stavelser inte det intressanta - man skriver med bildtecken, man skriver lodrätt, man delar inte in i rader som på svenskan.. osv...

När man adapterat haiku-formen till andra språk, till exempel svenskan, eller engelskan, har den alltså förvandlats till något annat. Det var därför jag talade om "en översatt form" när jag tog upp 5-7-5.

Det här med att översätta former till att handla om stavelser är vanligt också när man lånar former från andra språk - hexametern i de klassiska grekiska eposen blir i de översatta formerna att handla om betoning, medan de i original, på grekiska, är byggda efter en rytm som handlar om längden på ljuden. 

Så, ja - om man vill till haikuns ursprung, och vara puritan, så glöm det där med stavelser. Men om man vill tala om haikun i ett svensk-språkigt sammanhang och se på haikun som det internationella fenomen det idag är, så kan man inte avfärda den stavelsestyrda formen av haiku - och det är rent allmänbildningsmässigt ganska vettigt att känna till den också om man hävdar originalets rätt som den enda sanna formen. 

Nåja.. kanske vi inte ska gå så mycket djupare på det här... Jag är helt beredd på att ta tillbaka min förenklade förklaring om 5-7-5 och erkänna att det är en västerländsk adaptering och hör gärna mer om dess ursprungliga form som jag endast känner ytligt.

Ha en trevlig kväll alla, för övrigt
    Who are you?
  • Brunhilde
    Aniiee skrev 2014-07-03 21:46:30 följande:
    Får väl ge den idén till någon som tecknar manga =P
    Är helt övertygad om att hans dikter fungerar som inspiration till hentai med. Try it.
  • Brunhilde
    Karlfn skrev 2014-07-03 22:00:00 följande:
    Tack.
    Jo, jag tänkte det - särskilt som jag varit lite dålig på att bidra med sexet, så får jag liksom hitta en annan nisch :)
    Jo, från att gå från till tummen upp för diverse snuskigheter till den utläggningen, väcker du helt klart lite intresse. Så du undviker frågan...Vem är du?
  • Brunhilde
    Karlfn skrev 2014-07-03 22:20:46 följande:
    Aha, då ska jag undvika att flörta med dig. Det var bara en lite oväntad vändning, därav frågan.
    Förresten är jag ganska värdelös på att flörta om nu inte någon skulle falla för "Tjena kexet står du här och smular..."

De flesta hamnar på familjeliv för att de vill ha svar på något, eller de står vid ett vägskäl. 

Jag har fått mycket klok input här, så väl som mycket skit.

Hur man skriver här. Det vet jag fortfarande inte. Bara var som du är och delge inte för mycket. Finns en del som inte bara är snälla och vänliga. Har träffat flera människor jag fortfarande tycker är underbara och har kontakt med irl.
  • Brunhilde
    HäckHäxan skrev 2014-07-03 22:33:14 följande:
    Jag vill också råka hamna i den tråden. Please!!!!
    Du har redan varit där. Många misclicks

En riktig man, med hår och allt...
  • Brunhilde
    Karlfn skrev 2014-07-03 22:39:37 följande:
    Ja, men man får förstås hemskt gärna flörta med mig, om man får sådana impulser - jag blir säkerligen både smickrad och pirrig och glad och på alla andra sätt till mig, men ja - i rättvisans namn är det förstås bäst att jag är tydlig med var jag står ;)
    Finner ingen som helst mening med att flörta med upptagna män, och är det så att de finner det spännande och pirrande, anser jag att de borde se över sitt förhållande.
  • Brunhilde
    Aniiee skrev 2014-07-03 22:23:37 följande:
    Säkert. Min poäng var att jag inte kan rita en streckgubbe under pistolhot. Om någon skulle hota mig med att antingen rita en streckgubbe eller dö så är jag död. På riktigt. Helt utan överdrift.
    Hm, jag kanske borde sammanföra dig med min konstnärsväninna jag lovat en story i typ tio år. Jag får skrivkramp när jag lovat något.
Svar på tråden Sex och dravel tråden, hämningslöst!