hännrick skrev 2014-09-21 16:14:02 följande:
Det här kan jag inte låta bli att undra över.. vän av ordning undrar nu om den "relationen" någonsin ledde någonstans? Det är intressant hur kompisens nyfikna, jobbiga och envisa lillsyrra/brorsa plötsligt "växer ifatt".
En del tar det bra (iaf i det stora hela) när kompisen plötsligt börjar umgås mer med syrran/brorsan än med dem men vissa reagerar med ilska eller sorg, blir svartsjuka (fan, det är MIN kompis ju) eller överdrivet beskyddande (du ska GE FAN i min syrra/brorsa!).
Jag har sett ett par exempel av det senare men inte varit inblandad personligen.
Söndagseftermiddag, dags för veckans höjdpunkt...
Det fick aldrig någon chans att bli något. Han hann aldrig växa ikapp och bli vuxen. Min vän dog av en hjärntumör 22/10 2004 22 år gammal. De hade nog passat bra ihop om hon bara lagt sin kaxighet på hyllan, samtidigt så funkade ju inte den kaxigheten som försvar mot min bror eftersom han aldrig brydde sig om den och alltid överrumplade henne med sina frågor eller svar på det hon själv haspat ur sig
Vi pratade aldrig om det, alltså jag och hon och inte jag och min bror heller. Jag och denna tjej bodde ihop och delade på ett hus. det var en rolig tid på absolut många sätt och vis, jag hade inte velat vara utan den.
Det hade aldrig stört mig om någon av mina vänner ville ha min bror oavsett om det var för att knulla skiten ur honom eller för att leva lyckliga resten av livet ihop med honom. Min bror är så härdad man kan bli när det gäller kvinnor, yngst med tre systrar och uppväxt ihop med dem och sin mamma. Han var den där grabben med koll liksom.
Jag har fått höra ge fan i min bror och besvarat det med hell no. Vi är fortfarande vänner är ju visserligen vän med brodern också så. Det är ju inte riktigt så att jag tvingade ner hennes bror i min säng, snarare tvärtom om han som tvingade in sig själv i mitt liv och till slut landade i min säng och vi hade kul och inget mer än så.
Jag är storasyster men jag har nästan aldrig lagt näsan i blöt i mina småsyskons liv, däremot har jag absolut förklarat att de är dumma i huvudet ibland
Vilket de absolut varit och jag med. Som senast i förrgår fick en skrapa av både ena syrran och min mamma och fick ringa min bror och be om ursäkt för mina förhastade och absolut överilade ord och reaktion. Ingen big deal alltså. Jag har slagits för mina syskon och jag har hotat andra i försvar av mina syskon, det är en instinkt hos mig OCH jag får lust än idag att göra så, men jag gör det inte, för de är vuxna och de får vackert fitta till sina liv själva och sen reda ut dem, vill de ha hjälp så finns jag här, vill de gapa och gnälla så lyssnar jag, vill de ha råd så talar jag. De ber dock aldrig om min mening om de inte är beredda på att få ett rakt igenom ärligt svar på vad jag tycker och tänker. Detta vill de inte alltid ha och kan mycket väl starta samtalet med jag vill inte veta din ärliga åsikt utan just nu vill jag bara bli klappad medhårs och älskad. Det är okej, jag älskar dem alltid.
Jag tror den där reaktionen på just sina syskon och en vän till en själv kan vara svår, mycket beror nog på vilken rätt man anser sig ha som syskon att lägga sig i. Någonstans måste man lära sig att va fan mitt syskon är en fri människa med en fungerande hjärna och den måste få lov att begå sina egna misstag. Samma med barn.
Jag kan försöka linda in mitt barn i bomull och skydda henne från allt. Men i sista änden måste jag fråga mig själv om jag verkligen tror att det gynnar henne själv i det långa loppet och det tror jag inte. Jag kan guida, finnas här, ställa reglerna, lära ut moral, etik och samtidigt lära henne tänka själv och dra sina egna slutsatser. Jag kan rusta henne för vuxenlivet, för världen, men hon måste snubbla runt lite själv för att inse att de finns en poäng i allt det jag försöker lära henne. Hon måste på klanta till det, begå fel och misstag, bli älskad oavsett, förlåten och kramad. Bryta sig loss och ut, flyga och vara fri men veta att hon kan komma tillbaka och kraschlanda om så behövs och hon kommer kraschlanda. Hon kommer bita av navelsträngen och rusa ut i livet. Hata mig, förbanna mig, slå sig fri. När hon gjort det, ramlat, slagit sig, rest sig så kommer hon dra slutsatser av det, lärdom, vara vuxen och inse att om hon vill ha en vän så finns jag här oavsett vad fan hon ställer till med.
OCH jag kan lova att hon kommer ställa till med ett helt helvete innan hon blivit vuxen på riktigt
Gör hon det inte så är det jag som kommer så som en fågelholk och undra vart det gick fel
Du skall avsluta helgen med att spela trummor? Kul =)