Schna skrev 2014-04-03 18:24:29 följande:
Ja, det har du rätt i. Det var inte det här forumet jag tänkte på, men jag klickade på tråden du menar och jag orkade bara läsa TS. Hon förstår inte hur man bär sig åt för att hamna i ekonomisk knipa på det sättet. Okej? Lyckligtvis förstår jag numera hur man inte kan förstå att andra lever på andra sätt.
Ett vanligt fel är nog att man utgår från att den andra människan mår likadant som man själv. Har lika mycket energi, liknande bakgrund och förförståelse, liknande omgivning och nätverk. Visst, man kanske lever på ett sätt som gör att man tömmer sig själv på energi och inte orkar vilket den med mycket energi känner till att den också skulle göra om den levde likadant, men när man väl är där och har oerhört lite energi i sin kropp så fungerar inte slutledningsförmågan på samma sätt. Man upplever sig själv och verkligheten annorlunda och prioriterar därefter. Tänk bara på hur bright man är under en matkoma, och hur långt fram räcker näsan där? (Till närmaste säng/fikabröd/kaffe..)
Så, nu är lektionen slut här
Jag tror inte på arbete när du spyr, lite spontant sådär, men det beror kanske på vad du arbetar med.
Fast i det fallet handlar det nog mycket om socioekonomiska förutsättningar från början och vilken inställning till pengar man fått med sig hemifrån. Hur impulsstyrd man är, hur naiv man är etc.
Tror att det är en minoritet som verkligen sätter i system att utnyttja samhällets ekonomiska bistånd.
Det som skrämmer mig med den tråden, är oförmågan att sätta sig in i andra människors situation.
Råd som minska dina utgifter och öka dina inkomster (hur vettiga den än kan vara i andra sammanhang), är lite som att be en fattig börja skita guld.
Hamna i en kris eller tillfällig ekonomisk knipa det kan nog faktiskt drabba vem som helst, någon gång i livet.
Tror inte heller att kollegorna uppskattar om jag sitter tårögd med spya i håret oavsett uppgifter