Inlägg från: tutim |Visa alla inlägg
  • tutim

Hey Jude!

Har vi nåt datasnille härinne som vet varför en dator startar om av sej själv HELA TIDEN - det ska vara ram-minnet det är fel på, är det nåt man kan fixa själv eller?

Är själv en sån som bara knäpper på och av datorn och hoppas på att allt funkar däremellan...

• tutim

hähä "peta ut ram-minnena"

alltså jag skrattar inte åt dej, marcink, bara blotta tanken på att JAG skulle pilla runt i datorn är nästan anstötlig.
    Ska vidarebefordra det där till min man dock så får vi se om han kan fixa det, han har en talang för det tekniska

Men kan det förresten vara fel på ramminnet och datorn startar ändå? Alltså jag tänkte om där bara kunde vara något litet smygfel?

• tutim

hmm ok..hela min datorvärldsbild har nu fått sej en törn, jag trodde ram-minnet var en sån diffus grej som inte är en..ja, grej alltså. Inte en sak som man kan byta ut utan bara något som finns i datorn. *svamlar*
    Nu ska jag sluta gaffla om det iaf och så får vi se imorrn om det blir minnesshopping

urk, jag har ätit alldeles för många salta pinnar.

• tutim

Morrnmorrn!

Tänkte höra kvickt om någon av er har något gott tips på fyllning till oznei haman? Gjorde förra året med vallmo men det blev inte gott, finns det nåt BRA recept på vallmofyllning eller något annat?

Tar gärna emot tips

• tutim

Monsa; du kommer klara det galant! Det bästa tipset jag fick inför uppkörningen (förvisso 11 år sedan men ändå ) var att huvudet ska gå som en radar. Om du tycker det känns som att du tittar i backspegelarna för mycket så är det jättebra, iaf här så gillades det kraftigt att man verkligen VISADE att man "höll uppsikt" som det så fint heter.. Du klarar det lätt som en plätt!

Kan bara tilläggas att det värsta jag gjort i livet var att ta körkort så jag vet vad du går igenom! Har dessutom gjort det en gång till efter jag tog det i Sverige, var tvungen att ta körlektioner i israel när vi bodde där - pust.

• tutim

Jahopp här sitter ni

Har ni en bra Purim?

• tutim

kul att ni haft kul

Här har det inte hänt mycket alls, öronbaket blev det inget av eftersom det var +2 grader och strålande sol från en klarblå himmel. Prommade istället iväg till morfar eftersom mormor ligger på lassa, kändes viktigt att glada upp honom lite med lite barnbarnbarnsbesök

Men som du säjer; det är inte slut än och jag älskar att baka så visst kan saker fortfarande hända

• tutim

Jopp det vore skönt med halvfabrikat, iaf när det kommer till den peregsmeten - min man försökte gegga ihop nåt förra året (jag har det på videofilm ) och det var SÅ äckligt, det smakade verkligen inte kul. Själva kakdegen blev jättegod och så bara helt plötsligt fick man en bit med själva fyllningen...*ryser*

Hittade det receptet i en kokbok som mormor har hemma om jag inte minns fel.

Mmm det är superskoj att älsklingsgamlingarna fått uppleva sitt första barnbarnsbarn och att dom dessutom är relativt pigga

Körkort i israel ja..jo, som tur är bodde vi väldigt långt norrut så det var aldrig så galet hektiskt som det är söderut i landet men visst, svensk trafik står sej ganska slätt ändå mot det man får stå ut med där

• tutim

Jag älskar norra israel! Finns inget som slår det såhär på vårkanten när allt är grönt Min man är därifrån, Kiryat 8-området Åh gaaah, snart åker vi dit - underbart!

Alltså då måste jag fråga - kommer du från israel eller har du bott där väldigt länge? Är din man därifrån eller hur var det...

Du verkar ha en otrolig koll på saker, la märke till det när du beskrev ställen i Jerusalem tex - gator osv

• tutim

Ok det låter ungefär som min "situation" då förutom att min man är därifrån Gjorde aliyah 2001 men sen flyttade vi till Sverige 2004 igen (vi har flyttat en miljard gånger fram och tillbaka) och har varit här sedan dess. Lite svårt är det nog när man faktiskt har 2 länder som man räknar som "hemma".

Hoppas ni kommer göra aliyah snart då, jättehäftigt att ni båda så gärna vill! Det är verkligen en mäktig känsla när man står där med teudat zeot och darkon från israel, min mormor var helt galet stolt när jag kom hem med det

Svar på tråden Hey Jude!