Inlägg från: Kiralves |Visa alla inlägg
  • Kiralves

Hey Jude!

Elims, jag förstår, vi bakar vårt osyrade bröd, och det går fort, fast vi använder vanligt mjöl och så, degen tar ju bara ett par minuter att göra och så gräddar man bröden snabbt i ugnen. Jag tycker att det är en vits med att göra sitt eget bröd men som du säger alla får ju göra som känns bäst för dem. I varje fall ser jag verkligen fram emot högtiden. Lite jobbigt att städa bort alla jästprodukter och städa allt noga med tvillingarna men samtidigt ser jag fram emot det. nu ska jag slappa lite, kram till alla:)

• Kiralves

tack tili, ska prova soppan, jag älskar sötpotatis och det gör tvillingarna med:)

• Kiralves

mangoodling..fy vad fuskigt:) sov gott allihop..det ska jag efter lite vin:)

• Kiralves

Monsa jag har också valt att inte ha mina på dagis, jag unnar mig lyxen att få ha dem hemma, ska försöka komma igång och jobba hemifrån. Hoppas alla hade en fin påsk/osyrade brödets högtid
    Jag och min man firade högtiden på Isle of Man och i Manchester...knöligt med ren och oren mat...mest pga släkten...men det gick bra.
    Köpte en fin kokbok om judisk matlagning, ska laga massa intressanta rätter...min man blev väldigt glad:) ärskillt över efterrätts delen:)

• Kiralves

Elims, ja min man kommer från Isle of Man...och vi var en sväng i Manchester på vägen hem.
    Kul att komma dit igen lättare där att få tag på ren mat än där vi bor..fast vi äter ju mest vegetariskt ändå.
    I vårt lilla snabbköp om man kollar in påläggshyllan ser man, gris, gris, gris, häst, gris , gris, gris
    vart bor alla ni andra, det verkar som om de flesta bor i Stockholm...själva bor vi i det intetsägande lilla Mjölby...

• Kiralves

KidA, hoppas du snart mår bättre, har själv haft halsont i snart 10 dagar...suck...men solen skiner ju i varje fall:)

• Kiralves

Elims, nej inte i år, bara vanliga köpta Matzos....funkade inte att baka hos min mans mamma....vi skulle gjort det hos några vänner men det blev inte av. Men nästa år ska jag göra det igen:)
    När vi kom hem efter resan hittade jag dessutom en bit bröd i en burk....jag som var säker på att jag städat så noga

• Kiralves

Monsa bra teorier, min teori är helt enkelt att vi inte avbildar Gud för att man då kan få för sig att dyrka det avbildade objektet, Gud säger ju dessutom att han inte får avbildas..enklare än så kan det inte bli

• Kiralves

tio Guds bud tex
    5 Mos 5:8
    tror det finns på andra ställen också

• Kiralves

5 Mos 4:14

Då befallde Herren mig att lära er stadgar och föreskrifter, som ni skall lyda i det land ni går över till och tar i besittning.

5 Mos 4:15
    P
    Akta er noga! Ni såg inte någon gestalt när Herren, er Gud, talade till er ur elden på Horeb.

5 Mos 4:16

Gör därför inte något så förfärligt som att tillverka en bildstod, en gudabild av vilken gestalt det vara må: en bild av man eller kvinna,

5 Mos 4:17

en bild av ett markens djur eller av en fågel som flyger i skyn,

5 Mos 4:18

en bild av ett djur som krälar på jorden eller av en fisk i vattnet, under jordens yta.

5 Mos 4:19
    P N
    När du lyfter blicken mot himlen och ser solen, månen och stjärnorna, hela den himmelska hären, får du inte låta dig förledas att tillbe dem och tjäna dem. Dem har Herren, din Gud, tilldelat alla folk under himlen.

5 Mos 4:20
    P
    Men er har Herren tagit sig an och fört ut ur smältugnen, ut ur Egypten, för att ni skulle bli hans eget folk, som ni nu också har blivit.

5 Mos 4:21
    P
    Herren vredgades på mig för er skull och svor att jag inte skulle få gå över Jordan och komma till det rika land som Herren, din Gud, vill göra till din egendom.

5 Mos 4:22

Jag skall dö här i landet och kommer inte att gå över Jordan. Men ni skall gå över och ta det rika landet i besittning.

5 Mos 4:23

Akta er då för att glömma det förbund som Herren, er Gud, har slutit med er, så att ni gör er en bildstod, en avbild av något som Herren, din Gud, har förbjudit dig att avbilda

Här står et ju att man inte ska avbilda Gud eftersom ingn såg hur han såg ut

Svar på tråden Hey Jude!