Hey Jude!
Hej..jag är inte Judinna men kan inte jag få vara med i er tråd...jag firar alla bibliska högtider...Sabbaten, lövhydohögtiden, försoningsdagen....osv.
Kanske kan ni hjälpa mig med en del vardagsproblem som kan uppstå:)
Hej..jag är inte Judinna men kan inte jag få vara med i er tråd...jag firar alla bibliska högtider...Sabbaten, lövhydohögtiden, försoningsdagen....osv.
Kanske kan ni hjälpa mig med en del vardagsproblem som kan uppstå:)
ja typ det kan vara jättesvårt att hitta bra mat, jag äter inte kosher, men jag äter ingen oren mat, och det är ju supersvårt att hitta roligt mat..utom kyckling och viss fisk...och älg och rådjur, men allt innehåller ju griskött, finns ju inte en enda rolig korv man kan köpa, eller godis.
Sedan kan det vara svårt att förklara för en del vänner att man firar Sabbaten och kan gå ut och festa då, hur löser ni sådant, jag gillar inte att låta religiös. kanske är det lättare när man är Jude för då räknar ju folk med att ni firar Sabbaten.
...en annan fånig tanke..kanske, när mina tvillingar föddes fick de givarmjölk..egentligen i onödan för jag hade mjölk, de bara glömde säga åt mig att mjölka ur efter kejsarsnitten, nu stör jag ihjäl mig på att givaren kanske ätit oren mat...fast samtidigt vet jag att det är otacksamt att tänka så...hur skulle ni känna...men nu är det nio månaer sdan så jag kan nog sluta tänka på det nu:)
snällt föresten att jag får hänga med er:) jag kommer kika in lite då och nu
Elims...supertack, jag ska kolla in listan...spännande
Marcink, jag tror att bibelns högtider gavs till alla folk (och en dag ska alla fira dem) men Israels stammar blev det folk som genom sitt exempel skulle lära alla folk att följa Guds bud. Alla stammar utom Judarna försvann ju sedan i diverse förskingringar, folkförflyttningar hit och dit, tillslut var det ju endast Judarna som behöll sin identitet och religion. Jag tror att de andra stammarna finns kvar men att dessa folk inte längre vet att de tillhör Israels stammar (om du förstår vad jag menar) men jag tror att man kan gissa sig till vilka dessa folk är. Det är bara bibelns högtider som kan förklara Guds plan för mänskligheten...ok att jag är kristen, men Julen, påsken med påskkärringar, midsommar och liknande har ingenting med varesig judendom eller kristendom att göra...
Högtiderna Gud gav oss är de jag vill fira, inga andra skumma efterkonstruktioner.
Fy vad jag låter torr...så här torr är jag inte:)
Bor tyvärr inte i Linköping just nu men längtar tillbaka.
Hoppas du inte tycker att mitt inlägg låter helt bizarrt....min Lutherska familj tycker att jag är helkonstig...men som tur är är min man likadan:)
ja vad annat kan man säga än LHC är dom bästa heja heja heja klubben. När jag bodde utomlands och längtade hem till vackra Linköping brukade jag gå in på LHCs hemsida och gråta en skvätt.
en annan fråga som jag inte vet om någon kan svara på, min mammas släkt är lite höljd i dunkel, när man släktforskar ha väldigt många ganska Judiska förnamn och efternamnet ser ut som en omskrivning av ordet "Juden" Min mamma tycker att det är ganska mystiskt, hon är väligt Israel intressera (typ älskar Judisk folkmusik osv) hur som helst på gamla kort ser dessa släktingar även Judiska ut. Jag vet att en del Judar under en viss tid försökte dölja sin identitet...kan dessa släktingar varit judar och i så fall kan man ta reda på det på något vis?
Elims, ja vi äter osyrat bröd under påsken (städar bort allt syrat) vi tillhör en liten kristen kyrka (tre medlemmar i Svrige kanske 20000 i hela världen) som gör allt detta. Under lövhydohögtiden reser vi bort, vi bygger inga hyddor, men vi bor i tillfälliga boningar.
Kristus firade dessa högtider och därför gör vi det med.
Jag tror att han kommer komma tillbaka igen som Messias och upprätta ett evigt rike...inte i himmelen utan här.
Uppenbarligen har han inte redan nu fixat till världen ...det är ju fortfarande kaos..så vi väntar fortfarande på Messias...och det gör ju ni med.
...lovar att hålla mig till sådant vi har gemensamt och inte dra in Jesus...fast det var inte jag som började...och han var ju Jude... :) Nej men allvarligt, jag ska inte prata om det, det finns intressantare saker som vi har gemensamt....
jag har mer gemensamt med er än med några andra tro det eller ej
haha Fajga