Inlägg från: Chaia |Visa alla inlägg
  • Chaia

Hey Jude!

*skickar ännu en skål kycklingsoppa till fajga*

• Chaia

Vi har varit på födelsedagsfest hos mina kusiner. Det serverades fisksoppa och princesstårta. Smarrigt värre!

Nu har vi nattat dottern och sitter vid var sin dator med var sin kopp te

• Chaia

elims:

Svärmor hämtar upp mig klockan tio imorgon. Här ska shoppas matze

Hur var er shabbes och vad blev det för mat?

• Chaia

elims:

Sushi är bland det bästa jag vet faktiskt! Vi hade en period då svärfar gjorde sushi nästan varje shabbes och jag tröttnade aldrig!! Vi har ett sådant jättebra sushiställe tvärs över gatan, så sushi blir det några gånger i månaden åtminstone.

Brukar du göra egen sushi någon gång?

• Chaia

elims:

Aha.. Spännande Hur gör ni med sjögräs, wasabi och sådant? Finns det koshergodkända varianter?

• Chaia

elims:

Är det något särskilt märke som är OK eller är det generellt OK med sjögräs, wasabi, ingefära, risvinäger, soja? Jag brukar kolla kosherlistan lite då och då, men jag tror inte att jag sett något om detta där?

Sushibuffé.. HÄRLIGT!!

• Chaia

elims:

Fuskrommen finns på "vår" ica. Heter TångCaviar av märket Enghav. Den röda är inte kosher för den innehåller E120, men den svarta borde nog vara OK. Vi brukar använda den ibland. Riktigt god faktiskt.

Vi brukar oftast köpa sushi när dottern gått och lagt sig (myskvällsmat för oss ) och då brukar det bli en blandning av lax, tonisk och vegetariska bitar. Vi gör alltid jobbiga specialbeställningar Om vi ska äta hela familjen, så kör vi vegetariska bitar enbart.

• Chaia

Absolut elims

fajga: Jag vet bara att Enghavs röda innehåller E120 (korkat eftersom produkten i mångt och mycket vänder sig till veganer). Cavi-art kanske inte innehåller detta färgämne. Inte min mening att göra dig orolig, men din syster skulle säkert förlåta dig även om du missat något eller hur?

Svar på tråden Hey Jude!