Hey Jude!
hehe jag är sämst på att städa...men bra på att piffa till. jag kommer!!
hehe jag är sämst på att städa...men bra på att piffa till. jag kommer!!
Insåg att man själv kanske borde städa lite här hemma inför helgen...men nä...tror inte det...jag går nog och lägger mig istället, det är mycket roligare!
God natt tjejer!
ellinorsmamma
Grattis till maken! Du kan hälsa honom att 40 år är en ärofylld ålder enligt judendomen, vid 40 har man uppnått tillräckligt mycket vishet bla för att kunna ge råd till folk och för att man ska kunna börja studera kabbalah!
Tili
Blev maken glad för mobilen?!
Hattifnatt
Åh, kan du inte skicka över ett par bullar! älskar bullar!
Brukar ofta baka något som vi har till frukost innan vi går till synagogan på lördag morgon (eftersom vi inte kan äta bröd) med det har inte blivit något den här gången. Känns lite dumt också att fylla frysen med en massa chametz i onödan såhär innan pesach...
Chaia
Ditt tangentbord kommer säker lägga av helt lagom till shabbes...det är ju ett judiskt tangentbord!
Chaia
En måltid enligt judendomen inkluderar bröd och eftersom man bara ska äta tre måltider på shabbat (fredag kväll, lördag lunch och seudah shlishit) kan man inte äta bröd på morgonen. Ytterligare en anledning är att man inte ska äta en måltid (alltså bröd) innan man har bett morgonbön. Det gäller för alla dagar i veckan iof, inte bara shabbat.
Det är skillnad mellan bröd och bullar. Bullar hör till kategorin mezonot.
www.chabad.org/library/howto/wizard.asp
lista på exempel på bla mezonot:
www.ou.org/publications/brachot/default.htm
Kan man ata vad som helst till frukost sa lange det inte ar brod?
Jag vet inte men jag antar det. Vissa äter dock inte ens mezonot innan de ber.
Chaia jag vågar inte ge dig några definitiva svar. Dessa lagar gör mig ofta själv rätt förvirrad. Vad som ska räknas som hamotzi resp mezonot hör till de mer komplicerade delarna av våra skrifter och det är ganska mycket att sätta sig in i.
Vet inte hur det är med om man inte har ägg i faktiskt. Och ang challe med mjölk i så är det väl möjligt (atar jag) att tillräckligt mycket mjölk (och socker mm) gör den mezonot, men jag vet inte helt säkert, inte heller var gränsen går för mängden. Vad som är säkert dock är att det är challe du vill lägga på shabbesbordet, inte mezonot, därför ska man inte försätta sig i den situationen att man blir osäker på vad som är vad.
Det händer att jag bakar challe (eller tzibel pletzlech - lmjölkiga ökbröd gjorda på challedeg) med mjölk, men har inte i jättemycket.
hehe "lmjölkiga ökbröd" låter väl gott!
Mjölkiga lökbröd ska det ju stå!
Kunde förresten inte låt bli...det blir visst citruspäron med lakritskaramellsås här hemma imorgon! smakade såsen precis, den är jättegod!
sitter nu bara och funderar över om/hur jag ska hålla den varm fram till imorgon. Jag kan kanske ställa den på någonting annat på platan så står den inte direkt på värmen men ändå håller sig varm. Är rädd att den ska koka bort och det bara ska bli kvar en gegga på botten imorgon. Det är ju karamellsås (med sojagrädde) i - den stelnar väl när den kallnar eller?
med lakrisal!
Hur går det själv, är du färdig?!
Visst är det, när shabbat kommer ska man vara utvilad, inte sönderstressad!