Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

KidA: mysig bild

marcink: Tycker också sjukhemmet är jättebra, synd bara att det är så svårt att få plats där.

Shnicki: Känner inte alls till Lahavim, men måste ha åkt förbi där någon gång på väg till Meitar. Har vänner som har bott där tidigare.

Izabelle32: Lycka till imorgon!!

ellinorsmamma: Pesach närmar sig med stormsteg känns det som! Vi firar alltid hos min mans familj utanför stan. Min familj kommer dit samt diverse andra släktingar. Vi brukar vara mellan 15-20 pers varje kväll.
    I år går andra seder dessutom in i shabbat, så för oss blir det till att stanna där ute ända tills på söndag! Hur gör ni själva?

Ni som är gifta med israeler - firar ni en eller två sederkvällar?!

• elims

ellinorsmamma

Man har lagt till en extra dag till vissa helger (tex Pesach och Rosh Hashana) för att det förr i tiden var mer osäkert kring exakt vilken dag som var den rätta att börja fira helgen på. Pesach ska alltid börja på den 15:e dagen i månaden Nissan (det står i Torahn) och det kunde ibland uppstå osäkerhet kring exakt när nymånaden hade börjat. Dessutom kunde det ta tid innan nyheten om nymånad hade spridit sig till alla (särskilt de som bodde i Israels utkanter/utanför Israel) så då gjorde man en regel som sa att utanför Israel läggs en extra högtidsdag till så att man kan vara säker på att man inte firar helgen för tidigt/för sent.
    Kort sagt kan man väl alltså säga att den extra dagen är en judisk säkerhetsåtgärd!

• elims

Chaia

En dag i den judiska kalendern börjar alltid på kvällen, och slutar kvällen efter. Det är tex därför shabbat börjar fredag kväll (och slutar lördag kväll).

Pesach firar man i 8 dagar utanför Israel. De två första och de två sista dagarna är helgdagar (där reglerna för shabbat gäller - inte laga mat, inte åka bil etc etc etc). Dagarna emellan är "vanliga" dagar, man kan arbeta osv.

Alltså, de två första dagarna jom tov/helgdag för Pesach är i år : Torsdag och fredag.
    Dag 1: onsdag kväll + torsdag dag
    Dag 2: torsdag kväll + fredag dag

Andra dagen slutar när shabbat går in, dvs när det blir mörkt...

• elims

Chaia

Vad som är ännu mer roligt/jobbigt (här är det valfritt att känna som man vill ) för de som håller shabbat, är att sista dagen pesach också går över i shabbat, vilket gör att man inte kommer kunna ha något chametz på bordet då eftersom allt är utrensat/sålt innan pesach och det finns noll tid att fixa nytt.
    Pesach kommer vara slut man man måste fortsätta äta matze för det är det enda som finns! gahh, som om man inte har nog med matzemage!!

• elims

Chaia

Jag skulle önska att jag fick hjälpa till mer, men jag kommer knappt in i köket hos
    dem Min svärfars fru är en sådan som tycker om att göra precis ALLT själv (vilket hon också gör otroligt bra!) så jag får knappt skära sallad när vi kommer dit!
    Det är nästan så att min svärfar inte heller kommer in i köket , det han har tillåtelse att göra är sin citronlemonad och chreinen. och chremslach till frukost!

• elims

Hej igen allihopa!

Håller med Tili, nu är det verkligen dags för vår!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Här blir det broccolisoppa ikväll med lite tillbehör. Vad ska ni andra äta?

• elims

Chaia

Så fänkålen blev bra, hur gjorde du?!

Örtagårdssås, vad är det nu igen? Hur gör man det?

• elims

Chaia: åh den såsen måste jag testa vid något tillfälle!

Kiralves: Det är inte helt lätt att baka egen matza (det osyrade brödet) så att det blir helst kosher för pesach, brödet får bla inte vara inne i ugnen mer än exakt 18 min, så de allra flesta jag känner köper färdiga paket med matze.

• elims

Kiralves: Jag kan bara svara för mig själv och jag bakar inte min egen matza.
    När det kommer till Pesach är jag superstrikt på det mesta och för att bla kunna göra egen matza som är kosher för pesach behöver man ha redskap som är speciellt kashrade för pesach, man behöver mjöl som som kosher att använda (det ska ha varit under övervakning och aldrig ha kommit i kontakt med någon form av vätska eller fukt) och speciellt vatten.

Ser också att jag skrev fel ovan, de där 18 minuterna gäller från det att degen börjar knådas tills det att man plockar ut matzan ur ugnen.

Men det är självklart upp till var och en hur man väljer att göra.

Svar på tråden Hey Jude!