Hey Jude!
Åh det finns inget bättre än hembakat!
Åh det finns inget bättre än hembakat!
Chaia
Tack för tipsen!
tutim
vallmofyllning är knepigt... Själv tycker jag syltfyllning är godast, eller möjligtvis chokladfyllning. Ska inte baka några egna i år dock, har inte tid..
Chana
Välkommen hit!
Vad härligt att bo på ett ställe där det finns så mycket judiskt liv, restauranger osv.
Vet inte vad du är ute efter för typ av israeliska recept, men kolla kanske här och se om du kan hitta något:
www.jewish-food.org/recipes/isrindex.htm
www.jewish-food.org/recipes/midindex.htm
www.jewishfood-list.com/recipes/sephardic/&sephardic_index.html
mayasmama
Vad trist för maya. Kan ni inte fira lite minipurim hemma ändå kanske, lite god mat, lite musik...?!
Shira är verkligen ett fint namn. Det står högt upp min lista över favoritflicknamn.
kul att ni har enats äntligen!
Chaia
Kan inte låta bli ju!
Hoppas du hade trevligt ikväll, det hade jag iallafall. det var ett roligt program, mat, mycket folk, sådär lagom rörigt och glada människor, behöver man nåt mer egentligen?!
Hoppas dottern ska kunna äta kakorna, som sagt det är inga konstigheter i. Blev först orolig ett tag att hon kanske inte kunde äta sirap. Roligt var det iallafall att testa att baka utan ägg!
Han stannade kvar ett tag för att hjälpa till, men nu har han gått hem med några andra till en kompis här i närheten. Själv är jag för lat och för trött för att orka ta mig ut igen, så jag tackade nej!
Jag min partybrud funderar istället på att gå och koka mig en kopp te...måste bara ta mig upp från soffan först!
Egentligen ska man ju bryta fastan när det blir mörkt, men jag bröt den faktiskt innan jag gick till megillahläsningen för jag mådde inte alls bra. Har alltid jättesvårt att fasta, jom kipur är rena terrorn ibland!
Denna fastedag hör dessutom till de "mindre" fastedagarna, dvs det finns dagar som det är viktigare att fasta på än denna (tex jom kipur), så om man bryter en fasta på en sådan här dag är det inte lika farligt.
Man ska iof alltid bryta en fasta om man mår jättedåligt, då går liv före ("pikuach nefesh" om du minns)
Kommer du ihåg förresten vad klockan var ungefär när vi åt de där burgarna?! Sitter och funderar på om jag kan ha i mjölk i teet... (jag väntar 3 timmar mellan kött & mjölk)
mm, jag är också osäker...blir nog till att vänta lite till.
tutim
Ja här har vi en kul purim än så länge, men det är ju inte slut än, fortsättning följer imorgon!
Hur har ni det själv, blev det några bakade öron idag?!
Nä det blev inga öron här heller faktiskt. Det är ju lite småpyssel med det där. I Israel finns det ju färdig peregsmet, väldigt bekvämt och praktiskt!
Vad häftigt med gammelmorföräldrar
Läste förresten tidigare att du tog ditt körkort i Israel - modigt, de kör ju som galningar där!