• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • marcink

tutim: det är i alla fall vår i söder, så det närmar sig nog er också. hoppas ni haft det bra!

• hot fuss

marcink

inte en till redan.. men om ngt år eller två kanske?

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • marcink

sure, jag är på! vi bygger en hel stack av minimyror!

• Chana

Fajga
    Tack för att du frâgar. Vi har nu satt igâng andra etappen dvs uppreglering prod av sâ mânga ägg som möjligt, man fâr ont i magen det kan jag lova. Sâ runt den 17 maj har jag äggplock och runt den 19 maj blir jag ruvare och efter det sâ hoppas jag pâ ett +!!

Angâende din frâga sâ kan man inte veta riktigt exakt dâ ägget släpper man kan känna av det med lite erfarenhet. Däremot om du har en regelbunden cykel dvs ca 28 dagar sâ kan man göra sâ att man myser pâ dag 8, 10, 12, 14, 16, ev 18 dâ kan man nästan var säker pâ att ägget har släppt. Som sagt et ägg lever ca 12-24 timmar efter att det har släppt vanligtvis.

Har du andra frâgor sâ frâga pâ bara.

• Hattifnatt

Kikar in som hastigast och uppdaterar mig lite.

Tutim : hoppas hemresan går bra! I Gbg utlovas närmre tjugo grader i dag...

Fajga :
    Ägget lever maximalt upp till 24 timmar efter äl, en del hävdar att det bara handlar om ett par timmar. spermier däremot betydligt längre (72 timmar). Och nej, man kan nog inte riktigt veta exakt när det släpper, inte ens med äl-stickor, man får helt enkelt förlita sig på att spermierna "lurar i vassen"...

Chana: håller tummarna nu inför plocket! Brukar du må dåligt under uppregleringsfasen?

KidA och Marcin- vilket datum pratar vi om för en Gbg-träff?
    14 maj?

Nu somnade Hedvig, mamma skall genast jobba en stund! Är hemma och jobbar hemifrån i dag.

• Chana

Hattifnatt

Hej och tack för att du frâgar. Vid uppregleringen sâ ska man fâ sâ mânga ägg som möjligt sâ man blir som fâr en ballongmage kan jag lova och kan knapt gâ sista dagarna. I normala fall sâ ägglossar man ca 1-2 Ägg medans vid IVF sâ kan man fâ upp till 20 ägg och mer sâ det gör ont, men det är ju till nâgot bra sâ man lär sig att leva med det. Jag ha lärt mig sâ mycket om detta nu och jag tycker det är superintressant. Sâ jag svarar gärna pâ frâgor om ni har.
    Kramis till er alla

• hot fuss

hattifnatt

ja precis. det blir det ja. 14 maj.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • elims

Här är faktiskt en till som mått illa ett tag, men jag tror ingenting. Har också haft ett sjukt sug efter kokt ris (!) de senaste dagarna så det är det jag fått i mig, en skål med ris några gånger om dagen!

Har en fråga till er. Har fått ärva smycken av en släkting. De är visserligen dyrbara och i gott skick, men inte alls min stil. Pråliga och stora. Jag tycker om stilrena, enkla saker. Hur skulle ni göra? Skulle ni någon gång i framtiden använda stenarna och guldet och designa något eget med dem eller skulle ni spara dem som de var för att kunna minnas personen och säga att "den här hade minnsann min X!". Det är ju häftigt med gamla smycken egentligen, men de skulle bara bli liggande oanvända. Måste inte ta någt beslut idag, men jag är kluven.

• Kiralves

Elims, gör om en del spara en del som rena minnnes saker, kanske gillar du dem när du blir äldre??
    Fast jag tror att givaren vore gladare om du gjorde om dem till någonting du faktiskt skulle använda...