• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • mayasmama

min man kallar ju som sag sverige för " a beautiful hell..." så det e väl synd att säga att han gillar stället....men deet handlar om pengar vi skulle ha det , om möjligt, ännu sämmre i israel. han tjatar oxp om att flytta till israel ganska ofta inte lika ofta som förr han säger att han slutit fred med sverige, men att det e det tråkigaste stället i världen...men jag har som krav att skall jag flytta till israel skall jag inte behöva jobba mer än lite deltid....jag tänker inte slita som typ servitris för att betala en dagisavgift på 2500 i mån per barn! har man två barn e det verkligen ingen ide att jobba alls....

så han måste skaffa ett riktigt bra jobb och ett bra ställe för oss att bo på innan jag ens funderar på att lämna vad jag har lyckats ge min familj här....

men idag känns det verkligen som att han till slut kommer flytta ensam till israel.....

• mayasmama

ellinorsmamma: jag kan inte skriva i din gästbok!! när jag går in på din sidafinns bara presentationen, inga andra ikoner att klicka på.....

• mayasmama

försvann ni allihopa när jag har fått tillgång till datorn ett par minuter.....

tutim e ni hemma nu? hur känns det?

• En helt vanlig mamma

Jag ar har o pavel skjuter onda troll pa sitt alskade x box...

Det ar trakigt att hora att du later sa uppgiven Mayasmamma...Och visst ar dte trakigt att kanna sig som boven i dramat for var man bor. Sverige ar ju valdigt olikt Israel, spec. manniskors mentalitet...
    Men, det ekonomiska och tryggheten ar ju otroligt viktigt och an viktigare om man har basn, sa jag forstar att du inte vill dit ner och slava for nastan ingenting...

• En helt vanlig mamma

Kan ju saga att vi har ung. samma avtal som er...Kan Pavel forsorja mig kan jag flytta ner...Jag ser inte sa stora mojligheter for mig att arbeta som larare dar nere och har vi barn vill jag kunna tillbringa tid med dem...

• tutim

Mayasmama

Vi har inte kommit hem ännu, vi flyger på torsdagmorgon..det kommer nog vara både skönt och lite ledsamt att åka, det är inte helt lätt med farmor och farfar här som hela tiden får sakna och missa. Du vet kanske hur det känns Ändå förstår ju både han och jag att livet kanske är en smula lättare i Sverige, jag kan ju liksom inte jobba 7 dar i veckan som jag gjorde sist vi bodde här och då måste han ju, precis som ni säjer, ha ett välbetalt jobb.

Jättetrist att du låter så ledsen och som nyb säjer, uppgiven och TRO mej att jag vet hur det känns. Inte kul och inte lätt.

• elims

jaa, det är inte det lättaste att klara sig ekonomiskt i israel. väldigt tufft arbetsklimat och man har inte råd att vara så petig. Men, jag är av den tron att har man bara tillräcklig stark vilja (och goda kontakter ) så ska det gå vägen. Jag längtar tills vi ska göra aliyah!

Ni vet väl förresten hur man skaffar sig en liten förmögenhet i Israel??

man kommer dit med en stor!

• Kiralves

mayasmamma, kram till dig, hoppas allt blir lite bättre snart, min man har också haft lite ångest i Sverige ibland, han kan bli sur för att han inte förstår "systemet" men nu är det bättre för oss, hur länge har ni bott här?

• En helt vanlig mamma

Tutim,
    Jag hoppas ni hinner njuta av de sista dagarna nu och nar ni kommer hem har varen forhoppningsvis gjort sitt intagande och allting blir ju sa mkt lattare da...

Elims,
    Visst gor kontakter en hel del, men precis som du sager maste man nog vija annu mer... att vara fattig i israel ar mer utsatt an att vara fattig har i Sverige...

Kiralves, ar din man ocksa Israel?

Urk, maste plugga lite nu, har ju helt glomt bort all litteratur som skall lasas till pa onsdag...

• Kiralves

Nej min man är inte Israel, han kommer från Isle of Man (UK)