Inlägg från: Chaia |Visa alla inlägg
  • Chaia

Jag gillar gin & tonic med en klyfta lime i, det blir mycket godare då

• Chaia

elims

Usch då.. Men det blir ju skönt när den är över

Vi hade det lugnt och skönt, var hemma hos svägerskan Nästa vecka blir det middag här, så det är snart dags att börja planera maten

• Chaia

elims

Jag bara måste prova den där mangosalladen du gav mig recept på, det låter så gott! Sedan lutar det lite åt en rödvinsgryta med sojabitar.. Den var väldigt uppskattad sist Ska sätta mig och bläddra lite i kokböcker och bli inspirerad

Maken älskar kyckling, men jag är lite dålig på det faktiskt. Jag gillar dock kombinationen citron/kyckling, tycker att det blir fräscht

Någon som har kycklingtips?

• Chaia

Ska nog försöka mig på en helt egen variant av "sillpuck" till förrätt. Har hittat en recept på falsk senapssill (baserad på aubergin) och i kombination med hackad tofu (istället för ägg), äpple, potatis och mörkt bröd kan det nog bli intressant.

• Chaia

Hattifnatt:

Min sojabitsgryta (allt är ungefärligt och räcker till ca 10 personer)

1 paket Friggs grytbitar (eller andra sojabitar)
    1 burk soltorkade tomater
    3 stora gula lökar
    4 vitlöksklyftor
    4 stora burkar hela champinjoner
    1 burk syltlök
    1 halv flaska rött vin
    4 buljongtärningar
    1 röd chili
    3 morötter
    Mjölkfritt margarin
    Salt och peppar

Fräs lök, vitlök och chili. Fräs sedan slantade morötter med det andra. Häll på vatten, buljongtärningar och vin. Häll i grytbitar och sönderklippta soltorkade tomater. Låt puttra ca en halvtimme. Häll i champinjoner och syltlök och låt puttra ytterligare en halvtimme. Smaka av med salt och peppar.

Mojitos i Havanna-imponerande!!

Fajga: Nu är vi nyfikna

• Chaia

mayasmama

Det låter ju jättetråkigt med de där pojkarna. Jag skulle nog ha blivit riktigt förbannad. Tycker att det låter som idioti att säga att "så är pojkar". Dumheter

• Chaia

mayasmama:
    Hur är det med skolan, börjar det inga nya utifrån? Det låter ju tråkigt om hon ska vara enda flickan, men vet ni att det skulle vara så? Det känns ju jättetrist om man ska känna sig tvingad att välja bort den judiska skolan p.g.a. att det är så sned könsfördelning

Håller med dig kidA!

• Chaia

mayasmama:
    Det är konstigt det där med könsfördelningen. Det har varit likadant på dotterns dagis, men nu har det kommit lite nya tjejer (men det är fortfarande en stor övervikt av pojkar). Varför???

elims:
    Händer det något i församlingen på Purim?

Svar på tråden Hey Jude!