Inlägg från: tutim |Visa alla inlägg
  • tutim

Hey Jude!

Nämen grattis Monsa!! Va kul med ännu en trådbebis

Sitter och letar barnmatsrecept, vete katten vad jag ska hitta på. Tänkte göra nån enkel sås med lite skinka i och kanske matlagningsgrädde och lite grönsaker. Ingen utav er som har nån idé? Min skalle verkar helt tom idag.

• tutim

Jag är här i smyg som vanligt..mätt och belåten fast godissugen.

Måste också börja packa snart, det är lite sorgligt på ett sätt samtidigt som det blir skönt att komma hem till sitt eget hem.

• tutim

chaia

idag har det varit nästan 30 grader i skuggan - puh! Skönt dock med tanke på att det regnat en del veckan som varit. Det är ganska svalt på kvällarna och nätterna ändå så det är helt ok med värme på dagen. Såg nu på vädret igår att det skulle bli mildare igen efter helgen. Ta med långärmat samt varma sockor Ett annat tips att ta med kan vara något medel mot myggor, de är nämligen helt vilda kvällstid, särskilt (tycks det) efter svenskt blod, jag är den enda av 8 pers som blivit helt vansinnigt biten.

Vi har varit här i snart 1 månad himla skönt och ja, tiden bara rusar! Kotten har ju börjat krypa medan vi har varit här

Vilket bolag flyger ni med ner?

• tutim

Chana

inte skriva i min gästbok! *fundersam* undrar varför..hmm..det SKA fungera, får kolla upp det då.

Chaia

Austrian AL är bra, vi flög med dom förra gången. Den här gången tog vi KLM vilket var helt ok, nog för att vi landade 2.30 i Tlv men vi hade inte några långa väntetimmar nånstans, just lagom för att slå en lov inne på Shiphol och sen iväg. Mycket bra

Chech airlines är rena döden, skulle aldrig ge mej på det nu när man reser med barn. Annars har vi nog testat de flesta; Chech AL, Austrian, Swiss, SAS, Lufthansa, KLM, El Al och fan och hans moster

Nu ska jag gå och parkera bakdelen i soffan ett tag innan det är dags för sov. Gonatt flickor

• tutim

Goddagens!

Hoppas valborg förflutit lungt och städat för samtliga

Alltså jag måste bara fråga er med män från Israel (jag såg att ni pratat lite tidigare om hjälpa till hemma osv); hur pass trivs era män i Sverige? Är det jättejobbigt för dom att åka hem till Israel och hälsa på och sedan vara "tvungen" att åka tillbaka till Sverige? Hur går det för er som har barn?

Måste bara fråga, har suttit och ruvat på detta ett tag men aldrig kommit mej för att fråga tidigare

• tutim

Monsa

Hemma är vi ganska bra båda två på att göra inget så det ser ibland ut som det gör

Allvarligt talat så är min man rätt bra på att hjälpa till hemma, han är den som diskar och tar ut sopor osv men istället sköter jag hela markservicen som har med knodden att göra samt tvättar osv. Han hjälper till bra och tur är väl det för istället har han perioder då han tjatar om att vi ska flytta till Israel och det räcker för att göra mos av min hjärna. Visst visst, det blir väl så till sist kanske men nu tänkte jag först plugga och göra något av mej själv istället för att bara hatta runt som en evig tonåring
    Det är alltid med ett extremt tungt sinne som han återvänder till sverige varje gång vi varit här och hälsat på, skitjobbigt för man får nästan skuldkänslor.

Ojoj vad jag blabbar.

Ringblomma

var i israel bor ni?

• tutim

Mayasmama

Vi har inte kommit hem ännu, vi flyger på torsdagmorgon..det kommer nog vara både skönt och lite ledsamt att åka, det är inte helt lätt med farmor och farfar här som hela tiden får sakna och missa. Du vet kanske hur det känns Ändå förstår ju både han och jag att livet kanske är en smula lättare i Sverige, jag kan ju liksom inte jobba 7 dar i veckan som jag gjorde sist vi bodde här och då måste han ju, precis som ni säjer, ha ett välbetalt jobb.

Jättetrist att du låter så ledsen och som nyb säjer, uppgiven och TRO mej att jag vet hur det känns. Inte kul och inte lätt.

• tutim

Gahhh....*gäsp*

Nyss var där en sån signal då man ska stå upp i en typ tyst minut,(erev) yom ha'zickaron är inledd.

Desto roligare blir det imorgon då det är yom hatsmaot, det blir trevligt

Alla i familjen har åkt iväg på en minnesceremoni, kvar är vi som har småbarn som måste sova..inget på tv så därför sitter jag här och hänger tandkött

Borde egentligen börja röja i vår röra av tvätt, inhandlade grejer, kläder, påsar och annat men jag ids verkligen inte.

• tutim

elims

ja du...allt möjligt som det verkar men som vanligt lutar det mest åt ätbara hållet

Var ju på det helt enormt fantastiska kryddstället jag tjatade om tidigare och inköpen därifrån tar nog bara dom upp halva väskan Sen; en klänning, ett par sandaler..lite annat krimskrams, nån present från släktingar till knodden osv.

• tutim

ringblomma

nepp..är en återvänd utlandssverre

Gjorde aliyah 2001, bodde här i israel till 2003 då vi flyttade till sverige

Just nu är vi dock i israel och hälsar på familj men åker hem på torsdag.

• tutim

Goddagens

här skiner solen idag, det är bra för jag måste steka mej en smula nu här sista dagarna

Hattifnatt

Man får automatiskt medborgarskap när man gör aliyah ja, faktiskt samma år som jag immigrerade så gick en ny svensk lag igenom att svenska medborgare får ha dubbla medborgarskap Ett pass till att hålla reda på, inte lätt när man som jag är en klatterskalle utan dess like..
    Sonen är dock bara svensk ännu men det kommer vi ta hand om längre fram så då blir det 5 pass på 3 pers

Ellinorsmamma

flytt eller inte flytt..det är frågan. Det är STÄNDIGT på tapeten hos oss, jag har funderat jättemycket över detta nu under denna månad vi varit här. Jag tror att man måste väga vad som är viktigt för en själv i livet mot det som känns mindre viktigt, det låter snurrigt kanske men det jag menar är att livet ju är så mycket lättare i Sverige på många sätt. Samtidigt är det ju bra i israel på så många andra sätt så man får försöka se på vad man själv räknar som livskvalité och sedan gå efter det. JIsses vad jag svamlar, ingen ids väl läsa detta

Precis som ni så bor vi långt uppe i ingentinget. Var bor ni? Vi kanske skulle försöka träffas i sommar så får gubarna ojja sej över sverige tillsammans

• tutim

Goaftons

sitter i tel aviv och ska ut pa flygplatsen om ca 2 timmar, borde forsoka sova en timme men vet inte om det ar lont..

Nu bar det av till svedala igen, jag hoppas verkligen det ar var hemma, mamma sa da att det knappt ar nagon sno kvar vilket ju for oss i norrland innebar hogsommar

Nu ska jag ata en milky och se om det kanske finns nat spannande pa insidan av ogonlocken.

• tutim

Vill ni inte komma till norrland och fika då? Jag kan fixa palt

Skönt att vara hemma är det då iallafall och all snö är borta tjohej tjohopp! Resan gick bra, kotten sov hela vägen nästan och när han inte gjorde det så var flygvärdinnorna och bar runt honom i planet, skönt med barnvakt

Ikväll har vi israelisk ferre här i stan, lite mat och lite annat men jag har som vanligt inte så höga förhoppningar eftersom medelåldern på deltagarna ju som sagt brukar ligga runt 70. Nu ska vi ut i solen - hurra!

• tutim

mayasmama

vår son har 2 namn men precis som i ert fall gillades det inte alls av den israeliska halvan här hemma
    Jag la till ett namn precis innan vi slickade igen kuvertet i princip, det var ett namn som vi hade haft som alternativ som jag gillar. Min man fattade inte alls varför men det struntade jag i, kotten fick ett israeliskt namn och då la jag till ett som är mer svenskt.

Flytt-tjatet har inte börjat ännu men jag räknar kallt med att det ska börja snart

• tutim

Har nu lagt in lite semesterbilder inne hos mej

Svar på tråden Hey Jude!