• 879007

Vad man inte fick veta innan

Gör lite research, och har pratat med några nyblivna mammor. Många är nästan chockade, när allt som händer när man kommer hem efter förlossningen, det som ingen hade berättat om. Jag skulle hemskt gärna höra Era storys. Både vad gäller barnet, mamman och pappan.

• Svar på tråden Vad man inte fick veta innan
  • Alexi

Jag grät, dygnet runt i en månad. Amningen strulade och kärleken till bebisen kom inte förrän långt senare. Det var en överallt skuggande oro och beskyddarinstinkt som fanns där istället. Jag grät för att hon nog kände sig ensam när hon sov gott i spjälsängen men jag kunde samtidigt bokstavligen inte sova över huvud taget bredvid henne. Så det var inte så rosenskimrande i början...

• Lilla fjunet

Sömnlösheten var värst, även om man visste att man inte skulle få sova så mycket gick det inte att förbereda sig på hur fruktansvärt det var.

• Tow2Mater

Han var väl redan några månader gammal, när maken åkte och fiskade under den vecka pojken både spydde och hade konstant vattendiare. Ingen mening att ens sätta bloja på, det rann rakt igenom, så svepte bara en handduk runt honom. Efter tre dagar o nätter, en hårsmån från att fått åka till akuten for uttorkning, blev det bättre. Enda minnet jag har av nåt som var jobbigare än forväntat.

Vad menar du många är nästan chockade over?

• 879007

Tack för dom svar jag redan fått. Jag menar, att när jag pratar med många nyblivna föräldrar, så är dom förvånade och chockade över olika saker, som en mamma sa -det är fruktansvärt att lukta på detta viset i underlivet, jag duschar 4 ggr om dagen, men det luktar ändå som om jag har en rutten råtta där inne. Ett par hade knappt gått utanför dörren på nästan 2 månader. Har själv 3 barn så jag vet att det är olika från barn till barn, och framför allt att det är olika från människa till människa, vi upplever saker olika och vi vi upplever olika saker. Vad som händer med kroppen? både utsidan och insidan, Och vad händer i huvudet? Hur tänker pappan m.m. Jag tror att det finns massor av historier att dela med sig av.

• milli79

Eftervärkarna med barn nr 2 var hemska (men har i efterhand fattat att det berodde på att jag fick livmodersammandragande medel). 

Hade gärna fått mer info om k-vitaminsprutan då jag med 1a barnet inte alls var insatt och inte ens märkte att sonen fick den. De andra barnen fick den inte.

Att inte alla barn sover så mycket. 1a barnet sov väldigt lite även första veckorna. 

• Litet My

Amningen, jag trodde seriöst att man hakade fast bebisen ca 10 minuter några gånger om dagen lite snabbt och lätt inte att man ammade nästan dygnet runt. Att man skulle ha så ont efteråt hade jag heller inte räknat med.

• Fiamedbarn

Sömnlösheten, deppigheten, svårigheterna att amma (det gick inte alls fast vi kämpade i 8 månader och nu vet vi varför, han har en kromosomavvikelse) och den långa tid det tog innan barnet mer och mer blev en person som man kan interagera med

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Jag träffade nästan ingen och gick inte utanför dörren på typ tre månader! Hann aldrig tvätta håret- Positivt var att förlossningssmärtorna avtog direkt när barnet föddes och att sys kändes knappt alls. Fick hemska hemorrojder dock som gjorde att jag knappt kunde sitta på flera veckor, men underlivet läkte snabbt och fint.

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Sthlmtjej24

Jag var lite sur för att ingen sa att man blir kruttorr i slemhinnorna av att amma och att detta kan avhjälpas med Östrogenvagitorier.

• Anna C

Hade nog också tänkt att amningen bara skulle fungera av sig själv! Men det var mycket slit och gråt, var alltid rädd för att min son skulle vakna när vi var ute och jag skulle bli tvingad att amma offentligt, min största skräck!

Avslaget var också något jag inte var riktigt beredd på faktiskt! Sen grät jag enormt mycket de första veckorna. Nu i efterhand, rätt komiskt att tänka tillbaka på :)

Svar på tråden Vad man inte fick veta innan