• Givitupp

Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...

www.resume.se/nyheter/reklam/2014/02/18/breitling-falls-for-sexism/

Titta på bifogad film.
    Var finner ni föraktet och förnedringen, sexuellt, för kvinnorna i denna film ?
    Filmen visar inget, antyder inget osv
    Kvinnor som anmält denna film är en stor skam för mänskligheten.

Ge mig motargument, för jag kan inte förstå motiveringen som ge i fällningen !

• Svar på tråden Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...
  • Givitupp
    "Reklamombudsmannen finner att kvinnorna i filmen genom sina urringningar och sina poser framställs som rena sexobjekt. Deras klädsel och poser har inte något samband med den marknadsförda produkten klockor och reklamfilmen är därför kränk­ande för kvinnor i allmänhet", skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i sitt beslut.

Breitling fick, som sig bör, chansen att yttra sig, men gjorde aldrig det. 

Typiskt att det var en kvinna som skrev motiveringen.....

• Idolen
    Givitupp skrev 2014-02-23 11:16:44 följande:
    Ja, det är manligt att flyga plan.
    Varför, jo 95 % av alla piloter är män.
    Se hur det ser ut inom miltären, flygbolag och flygklubbar.
    Varför skall en klocktillverkare göra om denna traditionella fördelningen ang piloter ?
    Vad tror du själv att tjejerna fyller för funktion i filmen?
  • Lillgull
    Givitupp skrev 2014-02-23 11:16:44 följande:
    Ja, det är manligt att flyga plan.
    Varför, jo 95 % av alla piloter är män.
    Se hur det ser ut inom miltären, flygbolag och flygklubbar.
    Varför skall en klocktillverkare göra om denna traditionella fördelningen ang piloter ?
    Ja, varför ska de göra om en sådan tradition...det vore väl synd om de utvecklades, när det är så mycket mysigare med den rådande ordningen för att inte säga den som var.

Var sak på sin plats som man säger, männen ute och förrättar sina gärningar och stordåd ute i världen och den lilla kvinnan hemma i köket med underbyxorna av så deras karl kan ta sig ett kn*ll bakifrån..

Nej det är inte lönt att förklara för de som inte begriper eller det gör ni, men ni spelar dum...
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 12:16:56 följande:
    Lär dig en sak, gumman lilla, män kommer alltid att titta och beundra ett kvinnligt dekolletages !
    Varför skall tusenåriga och mkt väl fungerande traditioner tas bort ?

Det finns inget stötande eller kvinnofientligt i berörd reklamfilm.
    Tycker det är förnedrande att tycka det är fel att kvinnorna går i flygoveraller, får inte kvinnor bli flygmekaniker ??
    Att slänga med håret, det är inte förbjudet att ha håret utsläppt och kasta det bakåt, eller ?
    Tycker att argumenten som framförs är väldigt mkt kvinnoförnedrande istället !!!
    Patetiskt försök till härskarteknik där. Föll platt tyvärr av flera skäl Det främsta är väl att - vilket de flesta normalbegåvade personer listat ut baserat på mitt namn - jag inte är kvinna utan en man.

Ditt resonemang är korrekt, frågan är om vi vill uppmuntra ett samhälle baserat på stereotyper och instinkter? Skulle du varit i samma rum som mig och kallat mig lilla gumman för att trycka ner mig hade jag instinktivt försökt hävda mig. Den naturligaste reaktionen - rent biologiskt - hade väl varit att skada dig tills du insåg att din plats i hierarkin var klart lägre och att du ska passa dig noga innan du försöker resa dig över din nivå. I dagens samhälle så anses det vara negativt att personer använder sin överlägsna förmåga att slåss för att hävda sig men frågan till dig blir väl då varför tusenåriga och mycket väl fungerande traditioner ska tas bort?

Nu gör du dig troligen dummare än du är men helt säker är jag inte: Det är just det faktum att kvinnorna är flygmekaniker och samtidigt klär sig som de gör som är problemet. Som jag skrev innan - hade de varit civilister så hade det varit en annan sak.

En halmgubbe hann du bygga också på slutet - har någon sagt att något ska vara förbjudet?
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-23 12:56:51 följande:
    Patetiskt försök till härskarteknik där. Föll platt tyvärr av flera skäl Det främsta är väl att - vilket de flesta normalbegåvade personer listat ut baserat på mitt namn - jag inte är kvinna utan en man.

Ditt resonemang är korrekt, frågan är om vi vill uppmuntra ett samhälle baserat på stereotyper och instinkter? Skulle du varit i samma rum som mig och kallat mig lilla gumman för att trycka ner mig hade jag instinktivt försökt hävda mig. Den naturligaste reaktionen - rent biologiskt - hade väl varit att skada dig tills du insåg att din plats i hierarkin var klart lägre och att du ska passa dig noga innan du försöker resa dig över din nivå. I dagens samhälle så anses det vara negativt att personer använder sin överlägsna förmåga att slåss för att hävda sig men frågan till dig blir väl då varför tusenåriga och mycket väl fungerande traditioner ska tas bort?

Nu gör du dig troligen dummare än du är men helt säker är jag inte: Det är just det faktum att kvinnorna är flygmekaniker och samtidigt klär sig som de gör som är problemet. Som jag skrev innan - hade de varit civilister så hade det varit en annan sak.

En halmgubbe hann du bygga också på slutet - har någon sagt att något ska vara förbjudet?
    Är du helt säker på att du är man, med dessa åsikter.

Varför hänga upp sig på hur kvinnorna är  klädda och vilket yrke det utövar för att befästa ett kvinnoförtryck !
    snacka om insnöad halmbal.
  • Givitupp
    Lillgull skrev 2014-02-23 12:51:04 följande:
    Ja, varför ska de göra om en sådan tradition...det vore väl synd om de utvecklades, när det är så mycket mysigare med den rådande ordningen för att inte säga den som var.

Var sak på sin plats som man säger, männen ute och förrättar sina gärningar och stordåd ute i världen och den lilla kvinnan hemma i köket med underbyxorna av så deras karl kan ta sig ett kn*ll bakifrån..

Nej det är inte lönt att förklara för de som inte begriper eller det gör ni, men ni spelar dum...
    Vi måste inse att män och kvinnor är olika !
    Det är bara att acceptera, går inte att ändra på.
    Många vill förneka men det kan inte göras.
    Män är starkare.
    Kvinnor är mer beräknande.
    Kvinnor och män har likvärdiga IQ
    Män är mer kriminella
    Kvinnor tänker och handlar därefter
    Män o kvinnors kroppar ser ut på olika sätt FÖR att de har olika funktioner

Jag hade en dagmamma som fnös åt att få pojkar att med flickleksaker och flickor med pojkleksaker.
    Du kan aldrig få en lite tjej leka med små pojkar och deras resp leksaker.
    Dagisfröken hade gjort sina försök under 20 års tid.
    Visst ngn gång med ngt barn, men inte ändra på invanda genetiska mönster !

Slå på orättvisor och förtryck men ändra inte genetikens grunder, det blir så fel .
  • Givitupp
    Idolen skrev 2014-02-23 12:22:54 följande:
    Vad tror du själv att tjejerna fyller för funktion i filmen?
    Kvinnorna står för säkerhet och trygghet för piloterna.
    Tjejerna är mekaniker och skall efter flygturen göra sina inspektioner av planen.
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 14:28:30 följande:
    Är du helt säker på att du är man, med dessa åsikter.

Varför hänga upp sig på hur kvinnorna är  klädda och vilket yrke det utövar för att befästa ett kvinnoförtryck !
    snacka om insnöad halmbal.
    Ojoj, du försöker igen - lika patetiskt den här gången också. Är du 12 eller?

Du har tydligen inte förstått någonting när folk har försökt förklara för dig så det känns som slöseri med tid att försöka en gång till.

Att du inte förstår vad en halmgubbe är må vara hänt, här kan du läsa på så du åtminstone vet vilka fel du gör.

"Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild. De förvrängda argumenten framstår på så sätt som absurda och blir lätta att bemöta. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört."
    sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 14:35:47 följande:
    Vi måste inse att män och kvinnor är olika !
    Det är bara att acceptera, går inte att ändra på.
    Många vill förneka men det kan inte göras.
    Män är starkare.
    Kvinnor är mer beräknande.
    Kvinnor och män har likvärdiga IQ
    Män är mer kriminella
    Kvinnor tänker och handlar därefter
    Män o kvinnors kroppar ser ut på olika sätt FÖR att de har olika funktioner

Jag hade en dagmamma som fnös åt att få pojkar att med flickleksaker och flickor med pojkleksaker.
    Du kan aldrig få en lite tjej leka med små pojkar och deras resp leksaker.
    Dagisfröken hade gjort sina försök under 20 års tid.
    Visst ngn gång med ngt barn, men inte ändra på invanda genetiska mönster !

Slå på orättvisor och förtryck men ändra inte genetikens grunder, det blir så fel .
    "invanda genetiska mönster?
    Syftar du på nedärvda genetiska egenskaper eller invanda beteenden?
  • Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-23 14:39:24 följande:
    "invanda genetiska mönster?
    Syftar du på nedärvda genetiska egenskaper eller invanda beteenden?
    " invanda " = egenskaper som vi genom evolutionen har blivit begåvade med.
    Egenskaper som har utvecklats och anpassats genom generationer för att bli , för idag, fulländade resp kön.
Svar på tråden Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...