• Givitupp

Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...

www.resume.se/nyheter/reklam/2014/02/18/breitling-falls-for-sexism/

Titta på bifogad film.
    Var finner ni föraktet och förnedringen, sexuellt, för kvinnorna i denna film ?
    Filmen visar inget, antyder inget osv
    Kvinnor som anmält denna film är en stor skam för mänskligheten.

Ge mig motargument, för jag kan inte förstå motiveringen som ge i fällningen !

• Svar på tråden Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-22 14:31:53 följande:
    www.resume.se/nyheter/reklam/2014/02/18/breit.../

Titta på bifogad film.
    Var finner ni föraktet och förnedringen, sexuellt, för kvinnorna i denna film ?
    Filmen visar inget, antyder inget osv
    Kvinnor som anmält denna film är en stor skam för mänskligheten.

Ge mig motargument, för jag kan inte förstå motiveringen som ge i fällningen !
    Det är lite lustigt att du vill ha argument för varför en film blir fälld för att den innehåller "förakt och förnedring" när motiveringen för att den fälldes inte innehåller de orden.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna i filmen genom sina urringningar och sina poser framställs som rena sexobjekt. Deras klädsel och poser har inte något samband med den marknadsförda produkten klockor och reklamfilmen är därför kränk­ande för kvinnor i allmänhet", skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i sitt beslut."

Filmen skulle ha kunnat gjort två saker för att slippa fällningen (och bli mycket bättre). Det första hade varit att göra tjejerna till civilister istället för mekaniker(?). Det andra hade varit att en av piloterna hade varit tjej och skippat flörtscenen på slutet helt.

Läste idag att i en undersökning av 150 städer i USA så hade unga heltidsanställda kvinnor en medianinkomst som i snitt var 8% högre än männens i motsvarande grupp så det är ganska korkat att utesluta kvinnor som målgrupp för en sådan produkt.
    content.time.com/time/business/article/0,8599,2015274,00.html
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Flash Gordon

Tjejerna (som är med i ungefär 10 sekunder av filmens 2:30) är snygga. Där har du en anledning till att den blir fälld. Lägg in valfri ful tant i samma roll och de hade aldrig blivit mer än komiskt.

Filmen i sig är inte värre än en normal amerikans actionrulle.

Men seriöst, vem bryr sig om två fotomodeller som visas under 10 sekunder i en reklamfilm när 2:20 innehåller en P51:a och en Corsair?

• Givitupp
    SpanskaFlugan skrev 2014-02-22 22:52:41 följande:

Det är könssterotypt och cementerar förlegade könsroller. Men eftersom du inte ser något fel i filmen så förväntar jag mig inte att du förstår mina åsikter heller. Som kvinna vill jag gärna uppmärksammats för något annat än min urringning och bröst, till exempel min förmåga att flyga ett plan. Om det nu är så att 95% av alla piloter är män kanske man ska uppmuntra unga kvinnor att bli piloter genom att visa kvinnliga piloter i reklamfilmer för klockor?men igen, jag tror inte du förstår vad jag menar för du ser en helt vanlig reklamfilm. Jag ser ytterligare en reklamfilm som visar upp vad som ska anses vara kvinnligt och manligt, en reklamfilm som låter männen vara aktiva och påklädda medan kvinnorna är väntande, passiva och sexuella objekt (hela filmen går ju ut på att kvinnorna står där och väntar på att piloterna ska komma hem och knulla dem). Varför annars pussmunnen på lappen, blinkningen, kastandes med håret, inzoomningen på urringning?
    Du hade inga höga tankar om ditt eget kön......Gråter
  • Givitupp
    Flash Gordon skrev 2014-02-23 08:07:43 följande:
    Tjejerna (som är med i ungefär 10 sekunder av filmens 2:30) är snygga. Där har du en anledning till att den blir fälld. Lägg in valfri ful tant i samma roll och de hade aldrig blivit mer än komiskt.

Filmen i sig är inte värre än en normal amerikans actionrulle.

Men seriöst, vem bryr sig om två fotomodeller som visas under 10 sekunder i en reklamfilm när 2:20 innehåller en P51:a och en Corsair?
    Bra kommentar
  • Givitupp
    SpanskaFlugan skrev 2014-02-22 22:27:23 följande:

När kvinnorna är i bild ligger kamerans fokus upprepade gånger på deras urringning som är djup uppknäppt med tydlig klyfta. Jag ser ingen fokus på männens bröst. Dessutom är det en fullkomligt förlegad bild av män som aktiva, gör "manliga" saker som att flyga plan, medan kvinnorna passivt väntar på att männen ska komma hem.
    Ja, det är manligt att flyga plan.
    Varför, jo 95 % av alla piloter är män.
    Se hur det ser ut inom miltären, flygbolag och flygklubbar.
    Varför skall en klocktillverkare göra om denna traditionella fördelningen ang piloter ?
  • Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-22 23:16:28 följande:
    Det är lite lustigt att du vill ha argument för varför en film blir fälld för att den innehåller "förakt och förnedring" när motiveringen för att den fälldes inte innehåller de orden.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna i filmen genom sina urringningar och sina poser framställs som rena sexobjekt. Deras klädsel och poser har inte något samband med den marknadsförda produkten klockor och reklamfilmen är därför kränk­ande för kvinnor i allmänhet", skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i sitt beslut."

Filmen skulle ha kunnat gjort två saker för att slippa fällningen (och bli mycket bättre). Det första hade varit att göra tjejerna till civilister istället för mekaniker(?). Det andra hade varit att en av piloterna hade varit tjej och skippat flörtscenen på slutet helt.

Läste idag att i en undersökning av 150 städer i USA så hade unga heltidsanställda kvinnor en medianinkomst som i snitt var 8% högre än männens i motsvarande grupp så det är ganska korkat att utesluta kvinnor som målgrupp för en sådan produkt.
    content.time.com/time/business/article/0,8599...
    OCH ??
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 11:18:15 följande:
    OCH ??
    Och vad?

Förstod du inte förklaringen att du efterfrågade en motivering till ett omdöme som ingen använt, kommentaren om hur man hade kunnat förbättra filmen eller varför den målgrupp man riktar sig emot håller på att förändras?
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-23 12:09:56 följande:
    Och vad?

Förstod du inte förklaringen att du efterfrågade en motivering till ett omdöme som ingen använt, kommentaren om hur man hade kunnat förbättra filmen eller varför den målgrupp man riktar sig emot håller på att förändras?
    Lär dig en sak, gumman lilla, män kommer alltid att titta och beundra ett kvinnligt dekolletages !
    Varför skall tusenåriga och mkt väl fungerande traditioner tas bort ?

Det finns inget stötande eller kvinnofientligt i berörd reklamfilm.
    Tycker det är förnedrande att tycka det är fel att kvinnorna går i flygoveraller, får inte kvinnor bli flygmekaniker ??
    Att slänga med håret, det är inte förbjudet att ha håret utsläppt och kasta det bakåt, eller ?
    Tycker att argumenten som framförs är väldigt mkt kvinnoförnedrande istället !!!
Svar på tråden Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...