• Givitupp

Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...

www.resume.se/nyheter/reklam/2014/02/18/breitling-falls-for-sexism/

Titta på bifogad film.
    Var finner ni föraktet och förnedringen, sexuellt, för kvinnorna i denna film ?
    Filmen visar inget, antyder inget osv
    Kvinnor som anmält denna film är en stor skam för mänskligheten.

Ge mig motargument, för jag kan inte förstå motiveringen som ge i fällningen !

• Svar på tråden Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...
  • Themis

Om du inte fattar det så tror jag tyvärr att du är bortom all hjälp som FL kan erbjuda.

Ha en bra kväll ändå.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • Voluptuous Shalimar
    Themis skrev 2014-02-22 22:07:24 följande:
    Om du inte fattar det så tror jag tyvärr att du är bortom all hjälp som FL kan erbjuda.

Ha en bra kväll ändå.
  • SpanskaFlugan
    Themis skrev 2014-02-22 22:07:24 följande:
    Om du inte fattar det så tror jag tyvärr att du är bortom all hjälp som FL kan erbjuda. Ha en bra kväll ändå.
    Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis

Håller med helt och fullt.
  • Givitupp
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-22 22:12:24 följande:
    Nä, jag ser inte det " förnedrande " i denna film.
    Ge exempel på vad det är.
  • SpanskaFlugan
    Givitupp skrev 2014-02-22 22:23:26 följande:
    Nä, jag ser inte det " förnedrande " i denna film. Ge exempel på vad det är.

När kvinnorna är i bild ligger kamerans fokus upprepade gånger på deras urringning som är djup uppknäppt med tydlig klyfta. Jag ser ingen fokus på männens bröst. Dessutom är det en fullkomligt förlegad bild av män som aktiva, gör "manliga" saker som att flyga plan, medan kvinnorna passivt väntar på att männen ska komma hem.
  • Givitupp
    SpanskaFlugan skrev 2014-02-22 22:27:23 följande:

När kvinnorna är i bild ligger kamerans fokus upprepade gånger på deras urringning som är djup uppknäppt med tydlig klyfta. Jag ser ingen fokus på männens bröst. Dessutom är det en fullkomligt förlegad bild av män som aktiva, gör "manliga" saker som att flyga plan, medan kvinnorna passivt väntar på att männen ska komma hem.
    Vaaaa ???
    Bysten syns, ja, kvinnan är yppig. Däremot är den absolut långt inom anständighetens ram.
    Får inte en yppig kvinna bära blus, utan att knäppa ända upp i halsen ?
    Förklara för mig vad det är för fel att visa en kvinna stående på marken och mannen flyg planet ?? Så ser det ut idag, piloter i 95%  av fallen är män.
    Då är inte filmen förnedrande.
  • SpanskaFlugan
    Givitupp skrev 2014-02-22 22:35:10 följande:
    Vaaaa ??? Bysten syns, ja, kvinnan är yppig. Däremot är den absolut långt inom anständighetens ram. Får inte en yppig kvinna bära blus, utan att knäppa ända upp i halsen ? Förklara för mig vad det är för fel att visa en kvinna stående på marken och mannen flyg planet ?? Så ser det ut idag, piloter i 95%  av fallen är män. Då är inte filmen förnedrande.

Det är könssterotypt och cementerar förlegade könsroller. Men eftersom du inte ser något fel i filmen så förväntar jag mig inte att du förstår mina åsikter heller. Som kvinna vill jag gärna uppmärksammats för något annat än min urringning och bröst, till exempel min förmåga att flyga ett plan. Om det nu är så att 95% av alla piloter är män kanske man ska uppmuntra unga kvinnor att bli piloter genom att visa kvinnliga piloter i reklamfilmer för klockor?men igen, jag tror inte du förstår vad jag menar för du ser en helt vanlig reklamfilm. Jag ser ytterligare en reklamfilm som visar upp vad som ska anses vara kvinnligt och manligt, en reklamfilm som låter männen vara aktiva och påklädda medan kvinnorna är väntande, passiva och sexuella objekt (hela filmen går ju ut på att kvinnorna står där och väntar på att piloterna ska komma hem och knulla dem). Varför annars pussmunnen på lappen, blinkningen, kastandes med håret, inzoomningen på urringning?
  • SpanskaFlugan
    Givitupp skrev 2014-02-22 22:35:10 följande:
    Vaaaa ??? Bysten syns, ja, kvinnan är yppig. Däremot är den absolut långt inom anständighetens ram. Får inte en yppig kvinna bära blus, utan att knäppa ända upp i halsen ? Förklara för mig vad det är för fel att visa en kvinna stående på marken och mannen flyg planet ?? Så ser det ut idag, piloter i 95%  av fallen är män. Då är inte filmen förnedrande.

Och förresten, det är inte urringning eller dess djup det handlar om. Det är det faktum att fokus läggs på urringningen, kvinnans ansikte syns knappt eftersom kameran är på väg att drunkna mellan brösten.
  • Givitupp
    SpanskaFlugan skrev 2014-02-22 22:54:33 följande:

Och förresten, det är inte urringning eller dess djup det handlar om. Det är det faktum att fokus läggs på urringningen, kvinnans ansikte syns knappt eftersom kameran är på väg att drunkna mellan brösten.
    Ser att det är namnbrickan dom fokuserar på.
  • SpanskaFlugan
    Givitupp skrev 2014-02-22 22:56:11 följande:
    Ser att det är namnbrickan dom fokuserar på.

Jomenvisst....
Svar på tråden Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...