Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Just min strategi denna gång (och i fortsättningen om det blir). Tur att man har mycket på jobbet och med husköp så att man inte hinner tänka och känna så mycket. Tänker dessutom vänta in mensen, inte ta gravtest innan. Har satt söndag som sista dagen innan jag testar. Och det är flera dagar över BIM.

• frucgsvensson

Jag har gjort tre försök nu med menopur plus ovitrelle (mellan första försöket och de andra två gick det två år mellan), men jag har aldrig reagerat olika på ovitrellen. Jag tror för min egen del att det är ovitrellen jag reagerar på då jag fått ont i brösten, inte själva ägglossningen. De allra flesta får faktiskt ont i brösten av ovitrelle, en stor biverkning eftersom det är graviditetshormon i. Jag fick t.ex ont i brösten på dag 4 efter ovitrelle sist, och denna gång började det på dag 7 typ. Har du haft fler än 1 spruta förut? Jag tycker personligen inte att man ska mixtra med läkemedel utan samtal med läkare, men alla gör precis som dom vill såklart. Kan inte ge dig så mkt vettiga svar tyvärr :/

• frucgsvensson

Är 11 dagar sedan jag tog ovitrellen och imorse när jag skulle kissa så kändes det som att mensen var påväg. Vi har nogmisslyckats även denna gång :( hur många behandlingar i snitt behövs det egentligen!? Suck. Deppar inte ihop helt och hållet ändå för vi har ju faktiskt bara kört två gånger på rakennu och en gång för två år sedan, men ändå..

• frucgsvensson

De har alltid sagt till mig också när jag skall ta den. Det har blivit på morgonen för mig och då skulle vi ha sex samma kväll och kvällen dagen efter.

• frucgsvensson

Måste kolla lite med er hur ni gör med kost osv när ni har PCO'n. Är ni överviktiga först och främst? Har ni fått metformin?

Jag vet ju att man är insulinkänslig och det stämmer in på mig. Jag är överviktig. Har ätit lchf en lång tid men avbröt den kosten då jag gifte mig i somras. Funderar på att börja med metformin för att inte få alla blodsockerfall och sötsug. Hur jag än äter så är sockersuget och suget på kolhydrater alltid där. Jag mådde verkligen dåligt på metformin men gav upp efter två veckor bara, det kan ta ett tag innan kroppen vänjer sig vid det.

Hur gör ni andra? Har ni märkt någon skillnad på viktnedgång och sug när ni ätit metformin? Skillnad på menscykeln?

• frucgsvensson

Jag väger 70 kg till mina 160. Jag lyckades faktiskt att gå ner från 88 kg till nuvarande vikt med LCHF på sju månader. Endast av kosten, tränade kanske två gånger under den tiden.

Metformin ges egentligen till diabetiker. Det sänker blodsockret i kroppen. Det kan även hjälpa till med en viktnedgång eftersom sötsuget försvinner i och med att blodsockret kommer i balans. Min läkare har beskrivit att vi med pco har ett blodsocker som åker som en berg och dalbana oavsett om vi äter regelbundet. Det är därför vi kan ha mer sötsug och aptit överhuvudtaget. Metforminet hjälper till att få blodsockret i balans. Det blir inte denna berg och dalbana. Jag har läst på olika forum att vissa läkare inte skriver ut det till de med pco. Det är inte så mycket forskning på det tror jag.

• frucgsvensson

Duktig du är! :) för mig har lchf fungerat väldigt bra bortsett från att jag hela tiden var på jakt efter substitut för godis och läsk. Det är det som är svårast för mig. Inte godis, men söta yoghurtar, läsk och feta grejer. Jag hade dålig mage och illamående de dagarna jag testade metformin också, men de säger att man måste ge det en chans i upp till tre månader. Men ja, det är ju inte roligt att må så under kanske en sån lång tid. Min läkare sa även att metforminet kan förbättra äggstockarnas utseende, vad det nu betyder. Det är svårt det här. För mig är det allt eller inget med kosten. Jag måste lägga ner ALLA kolhydrater och ALL socker. Därför fungerar inget annat än lchf för mig. Andra "dieter" handlar om att du får äta, men i en liten mängd. Det fungerar inte för mig.

• frucgsvensson

Ja det är just det jag har problem med också, plus att jag då såklart går upp i vikt. Jag funderar fram och tillbaka på om jag ska köra lchf igen eller prova metforminet. "Tyvärr" så kan man inte äta både lchf och metformin samtidigt eftersom det är samma sak egentligen.

• frucgsvensson

Haha, och jag glass. Hua!

Och jag väntar på mens. Har haft jättemycket molningar och så i magen. Idag är det 14 dagar sedan jag tog ovitrellen och imorgon borde jag få mensen om man räknar frän förra månaden och mina menssymtom. Det finns inte en chans i världen att det tagit sig. Kroppen skriker mens.

• frucgsvensson

Japp, precis på dagen kom mensen. Precis 15 dagar sedan ovitrellen. Det betyder då att jag hade ägglossning dagen efter ovitrellen då? Visst blir det väl så?

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?