Inlägg från: themia |Visa alla inlägg
  • themia

Varför hatar folk MP?

Rutgers skrev 2015-04-29 20:52:34 följande:
    Så du menar att det inte är vindstilla alls på vintern eftersom det är mer blåsigt än på sommaren? Att det blåser en 10%(?) mer på vintern kan säkert stämma. Men det är rätt mycket mer än 10% mer som behövs på vintern än sommaren. Sen är ändå problemmet att ibland så blåser inte alls. Och då är du körd oavsett hur lite det blåser på sommaren...
    Nää, menar du att det händer att det är vindstilla även på vintern?
    Det hade jag ingen aaaaning om ...
  • themia
    Flash Gordon skrev 2015-04-29 21:07:05 följande:
    JA, enligt SMHI är medelvinden högst på vintern. Eller snarare vinterhalvåret och då räknas blåsiga okt och nov in MEN ...

... det Björklund hade rätt i, och du inte verkar ha koll på, det är att de kallaste dagarna på året, när vi som mest behöver elen, då är det vindstila.

Uttrycket "det blåser inte på vintern" må vara slarvigt, men det Björklund egentligen avsåg (de kalla vinterdagarna) är helt korret.

.
    Sedan är "marknadens aktörer" inte överens med dig om "energibalansen" (jag tror du menar effektbalansen) utan SKGS gick igår ut på radio och krävde en utredning om hur Sverige ska klara sig om R1 och R2 stängs i förtid

Här är deras tidigare utredning om problematiken. Innan de visste att R1 och R2 ev läggs ned i förtid:
    http://www.skgs.org/skgs-utredare-joran-hagglund-karnkraft-och-gaskraft-ar-de-praktiskt-mojliga-losningarna-for-ny-baskraft/

Det är ökad kärnkraft eller gas som ses som rimliga lösningar på problemet.
    Att det några svinkalla vinterdagar inte kan levereras vindkraft, utan energibehovet måste täckas på annat sätt, ev med ökade CO2-utsläpp är en bagatell i sammanhanget. För jordens totala CO2-belastning saknar det betydelse.
    För att klara klimatmålen måste CO2-utsläppen minska under resten av året.

SKGS utredning är en partsinlaga, och måste ses med sund skepsis.
    Vi ska inte ha, och kommer inte att få ny kärnkraft, med reservation för nya teknologiska genombrott som ändrar förutsättningarna.

Men i längden är det endast de flödande och förnybara energikällorna som är hållbara. 
  • themia
    Cal XVI Gustf skrev 2015-04-30 12:54:39 följande:
    Det argumentet brukar annars miljöpartiets motståndare använda, "Sveriges koldioxidutsläpp är så små i jämförelse med hela världens koldioxidutsläpp att det inte spelar någon roll om vi minskar eller ökar våra utsläpp något".

Standardsvaret från MP brukar då vara att det visst spelar roll, för "Sverige ska vara ett föregångsland".

Har miljöpartiet ändrat åsikt i den frågan?
    Antingen läser du slarvigt, eller så har problem läsförståelsen
    Det varken vad jag skrev eller vad Miljöpartiet säger.
    Försök igen.
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-04-30 13:09:53 följande:
    Cal XVI Gustf skrev 2015-04-30 12:54:39 följande:
    Det argumentet brukar annars miljöpartiets motståndare använda, "Sveriges koldioxidutsläpp är så små i jämförelse med hela världens koldioxidutsläpp att det inte spelar någon roll om vi minskar eller ökar våra utsläpp något".

Standardsvaret från MP brukar då vara att det visst spelar roll, för "Sverige ska vara ett föregångsland".

Har miljöpartiet ändrat åsikt i den frågan?
    Jag håller med dig där CG. Dessutom kommer man ingen vart om man inte anstränger sig överallt, i stort och smått. Det ligger rätt mycket av sanning i talessättet "Många bäckar små..."
    Det är också därför det är viktigt att även miljöpartister drar sitt strå till stacken med sina val av färdmedel, bränslen, färdsätt mm.

Detsamma gäller vindkraft, en snurra räcker inte långt och med samma resonemang som themia kör med så kan man skita i vindkraft då...

Vackert Tom! Ditt första stycke är helt i Miljöpartiets anda. Blivande medlem?

Ditt andra stycke måste dock uppstått av mental kortslutning.
    Hoppas det gått över nu.
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-04-30 17:17:40 följande:
    Hur kan det vara det om de inte bryr sig om den ökning av C2O som kraftverk drivna med fossila bränslen orsakar?
    themia skrev 2015-04-30 15:49:42 följande:
    Ditt andra stycke måste dock uppstått av mental kortslutning.
    Hoppas det gått över nu.
    Du menar att jag tänker tokigt som är konsekvent med resonemanget "Många bäckar små..."?
    Förklara gärna mer djupgående och hur du tänker själv.

Se mitt svar till Carl Gustav

Det var din slutsats att vi kan strunta i vindkraften som fick mig att sätta i halsen.
    Lite väl skruvad logik för mitt arma huvud.
  • themia
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-01 00:55:10 följande:
    Ja? Det var ju precis det jag trodde du menade i förra inlägget.

Varför saknar det då betydelse för klimatet? För att det handlar om så lite jämfört med hela världens koldioxidutsläpp eller är det av någon annan magisk anledning?
    Varken eller. Anledningen är att det är för liten mängd CO2 för att kunna påverka klimatet - oavsett hur mycket eller lite utsläpp det är i världen i övrigt.
    Vilket du borde kunna räkna ut själv, om du tänkte efter.
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-05-01 13:49:14 följande:
    Min bil släpper ut för lite för att påverka klimatet i världen också, så då spelar det ingen roll hur mycket jag kör enligt ditt sätt att se det!?
    Jag vet inte om du är dum eller om du bara låtsas.

Om Sverige någon enstaka gång släpper ut för mycket CO2 från energiproduktionen på grund av extrem kyla en vinterdag,
    så måste du, om du ska jämföra, räkna med Sveriges totala utsläpp från alla övriga källor under samma tid, inklusive din bil.

Men nu är jag trött på den här diskussionen.
    Ha en skön helg!
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-05-01 18:24:56 följande:
    Det du inte fattar är att man inte kan resonera så som du gör om man ska  minska utsläppen.
    Väldigt lite utsläpp på väldigt många ställen blir mycket tillsammans.

27% av den totala energitillförseln under ett år i Sverige är dessutom inte lite, så även där har du fel.
    Jag gror inte att du läser vad jag skriver.

Du har alldeles rätt i att många små utsläpp blir väldigt mycket tillsammans, men det vi här talar om är väldigt få utsläpp vid enstaka extrema tillfällen.

Vad då 27% ?? Nu kommenterar du någon annans inlägg
  • themia
    Mentat skrev 2015-05-01 18:29:57 följande:
    Ja, men å andra sidan släpper inte kärnkraften ut någon CO2 alls. Jag tolkar dig som att du alltså har insett att man behöver installera baskraft i systemet för at tklara effektbalansen och tänker dig att man gör det med fossileldade kraftverk, så som öresundsverket startades när Barsebäck lades ner?

Jag tycker ju att det är en bättre lösning att inte bygga fossileldade kraftverk alls utan nya, moderna, kärnkraftverk - åtminstone om man bryr sig om klimatet!
    Vi ska inte bygga några fossileldade kraftverk, vi ska minska elförbrukningen genom effektivare användning och bygga ut de hållbara alternativen.

• themia
    Flash Gordon skrev 2015-05-01 19:57:19 följande:
    Themia!

Du får gärna svara på frågorna till dig i det här inlägget.

Är det verkligen så att du inte tror på behovet av baskraft/reglerkraft framöver?

Eller tror du på behovet och därmed måste välja något kraftslag av den typen, i så fall vilket?
    Allt handlar om tidsperspektiv. Jag tror inte att vi kan avveckla kärnkraft eller annan baskraft inom några få år, eftersom utveckling av smarta elnät och hållbar energiproduktion tar tid, men jag är övertygad om att vi inte har behov av mer kärnkraft.
    På sikt kommer vattenkraften att vara tillräcklig som bas/reglerkraft.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?