• Sariam

Nattningsrutin 4-åring. Hjälp!

Jag behöver tips på nattningsrutiner för 4-åring.
    Så här ser det ut idag. Hjälp oss hitta rutiner för att få det att fungera smidigare.

06.00 Vi väcker vår dotter och tar henne till dagis.
    Hon har precis börjat på storbarnsavdelningen och sover därför inte middag.
    16.30 Vi hämtar henne från dagis, lagar mat, umgås (oftast tittar vi på barnkanalen eller spelar något spel).
    19.30 Hon får kvällsmat.
    20.00 Efter att barnkanalen är slut går vi upp till sovrummen för att göra henne i ordning (kissa, borsta håret och tänder) hon får välja en saga som vi läser och sedan ligger någon av oss kvar hos henne tills hon somnat. Denna procedur brukar ta upp emot 2 timmar eftersom hon drar ut på allt så mycket som möjligt. Varje sak måste tjatas fram och hon "måste" hoppa några hopp i sängen eller pilla med sina leksaker. Vi tjatar och tjatar och ibland tappar vi tålamodet och blir arga och skriker. Att få henne att borsta tänderna kan bara det ta en halvtimma. Valet av saga kan ta ytterligare en kvart och hela tiden ber vi henne snällt (oftast) att bestämma sig.

Det är oftast inte insomningen som är problemet. Det kan gå på fem minuter i bästa fall. Det är vägen dit som tar tid.

Eftersom hon somnar runt 22 och alltid vaknar under natten och kommer in till oss, och sedan är tvungen att gå upp klockan 06. Så känns det som om hon borde behöva mer sömn än hon får med tanke på sin ålder.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Nattningsrutin 4-åring. Hjälp!
  • Numminen

Jag hade lagt henne tidigare, helt klart. Låter som vår dotter när hon fått vara uppe för länge Hon lägger sig sju, vi läser en bok i sängen och ligger kvar tills hon somnat (ca tio minuter). Ibland har hon fått vara uppe längre men då får hon svårare att somna. Sen är tv inte så bra innan läggning. Det blåaktiga ljuset motverkar produktionen av sömnhormon så stäng av tvn (och paddor och liknande) minst en halvtimme innan. Läs en bok istället för att varva ner.

• Numminen

Jag hade lagt henne tidigare, helt klart. Låter som vår dotter när hon fått vara uppe för länge Hon lägger sig sju, vi läser en bok i sängen och ligger kvar tills hon somnat (ca tio minuter). Ibland har hon fått vara uppe längre men då får hon svårare att somna. Sen är tv inte så bra innan läggning. Det blåaktiga ljuset motverkar produktionen av sömnhormon så stäng av tvn (och paddor och liknande) minst en halvtimme innan. Läs en bok istället för att varva ner.

• Veliga Mamman

Prova att börja med läggningen tidigare? Det kanske tar lika lång tid men förhoppningsvis somnar hon tidigare

• målvakten

vi hittar på någon under eftermiddagen och äter kvällsmat vid 6 -7 tiden beroende på vad mycket man har att göra under dagen och hur mycket tiden drar i väg.  efter det är det antingen en liten stund tve medan syster blir i iordninggjord för sängen innan det är dax för tänder och kissa osv. sen välja en saga få den läst och sen kramar och lite mys innan hon får sova. hon brukar somna fort.

Testa börja tidigare.

If I offended you, you needed it.
  • miamaria777

Så gör min dotter (4,5 år) om vi nattar för sent, och hon är för trött. Vi började därför med mycket tidigare nattningsruitiner vilket har funkat jättebra med mycket mindre bråk och tjat. En vanlig vardagskväll hos oss ser ut så här: Mellan 16-17: Hämta på dagis. 17.30: Middag. 18-18.30: Mys i soffan framför barnprogram. 18.30: Den som nattar tar med henne upp på övervåningen och säger då gonatt till den andra föräldern. Hon blir mycket lugnare och mer samarbetsvillig om man är själv med henne. Där uppe varvar vi ner med stillsam lek samtigt som hon borstar tänder, kissar och byter kläder. När hon är färdig för sängen lägger sig föräldern i hennes säng och hon leker vidare en stund själv. Oftast kommer hon då självmant och lägger sig inom 10 min. 19: Läsa saga/sagor och sedan släcka vid 19.15-19.30. Oftast somnar hon på 5-10 min. Vi ligger kvar i sängen eller sitter bredvid medan hon somnar. Hon vaknar vid ca 07-07.30 på morgonen.

• Plärtan

Jag hade aldrig låtit mitt barn styra så mycket.

Säg till att "nu borstar vi tänderna", ge det EN minut där du lirkar, förklarar om tandtroll osv, funkar inte det så borstar du helt enkelt bara. Tar sammanlagt 3 minuter.

Håll fram två sagor, be henne välja annars väljer du.

Avsätt 10 minuter innan den riktiga nattnignen börjar till att hoppa i sängen, prata om allt möjligt, låta henne visa leksaker osv, sen är det dags att sova.

• Numminen

Kom just på en otippad sak som faktiskt funkade när sonen jämt skulle göra en massa annat: äggklocka! Jag satte den på fem minuter och sa att när sen ringde var det dags att... Funkade förvånansvärt bra!

• Veliga Mamman
    Numminen skrev 2014-02-11 22:47:12 följande:
    Kom just på en otippad sak som faktiskt funkade när sonen jämt skulle göra en massa annat: äggklocka! Jag satte den på fem minuter och sa att när sen ringde var det dags att... Funkade förvånansvärt bra!
    Det använder vi med funkar jättebra (nästan alltid)
  • pgw

Jag slipper tjata så mycket, eftersom jag gör så här när mitt barn inte vill borsta tänderna / klä av sig /  klä på sig / vad-som-helst: Efter att ha tjatat en stund säger jag säger okej då, du får stå här och vifta med armarna / sitta med kalsongerna på huvudet / köra med lastbilen så går jag och borstar mina egna tänder / klär på mig / läser tidningen / tömmer diskmaskinen / något som jag ändå hade tänkt göra. Det leder till att han genast kommer springande och absolut vill göra det som han just inte ville. Det konstiga är att det funkar VARJE gång. Han är 3,5 år nu.

Tandborstningen har vi inga större problem med, men allra bäst funkar det med en tandtrollssaga, berättad med tandtrollsröst. Man bakar in dagens händelser i den, så blir den ny och spännande varje gång.

• Sariam

Tack för alla tips! Vi skall helt klart fundera på att lägga henne tidigare. Jag har äntligen fått möjlighet att gå ner i tid och är ledig en dag i veckan, men innan dess så tyckte jag att jag knappt hann att träffa henne innan hon skulle sova. Därför har klockan blivit 20 innan vi gjort i ordning henne. Hon är också så oooootroligt envis. Vi har testat allt. Tandborstning under tvång osv, men det leder oftast inte till något bra. Hon blir manisk då hon tappar kontrollen och får panik. Det bästa är när hon är med på vad som sker. Hon är också väldigt mammig vilket gör att pappa får inte hjälpa till med något (förutom då jag är frånvarande) därför kanske det är en bra ide att en vuxen lägger henne och så får vi turas om. Det värsta är bara att om hon vet att jag är hemma så skriker hon efter mig tills hon svimmar. Bestämd tjej! Hon skall bli storasyster i juni så det kommer ju bli ändring på saker oavsett. Och hon är faktiskt lika förnuftig som hon är envis och förstår när hon varit "strulig" och ber då om förlåtelse i efterhand. Men hon säger också att hon inte kan styra att hon blir sån. Hon säger att det känns jobbigt och argt i kroppen. Vi skall testa era tips så får jag fråga igen om det inte funkar :)

• Gullebulle25

Hos oss har jag låtit min 4 åring somna själv sen några månader tillbaka. Det har funkat fint trots protester i början. Men jag visste att han skulle fixa det o till slut fattar han det med. Samma sak med att krypa in hos oss på natten. Vi har förklarat för han att det blir trångt o ingen får sömn. Vi kom överens om att han kan sova i soffan om han vaknar på natten o kan komma in till oss när jag sover sj. Det har funkat super. Så mitt tips: prata med ditt barn om dina förväntningar o där kan ni mötas nånstans som funkar för er båda. O var konsekvent när ni inför nya "regler/förslag" så att hon vet vad som förväntas av henne.

• Numminen

Om hon gillar att ha kontroll kan ett bildschema hjälpa. Gör en separat bild för det som ska göras (tandborstning, pyjamas, välja saga tex). Sen gör du en röd och en grön kolumn på ett papper och fäster bilderna med häftmassa på den röda kolumnen. I takt med att hon gör sakerna (kanske själv välja ordning om det funkar) får hon flytta bilderna till gröna kolumnen. Om ni vill kan ni lägga in belöning när hon klarat några kvällar utan bråk men ofta tror jag schemat i sig kan hjälpa. Min son är lite liknande och en period då han hade svårt att klä på sig på morgonen satte jag en röd prick på kl 7 och sa att han själv fick hålla reda på att det var dags att klä på sig då. Jag påminde om klockan en stund innan bara och det funkade jättebra. Han hade lättare när han själv fick se att det var dags.

• spaceylisie

Vår femåring sover innan 19.30 i vanliga fall. Hos oss ser det ut som följer en vanlig kväll:

- Leka på rummet.
    - Städa rummet innan middag.
    - Middag mellan 17-18.
    - Tandborste, särkpåtagning etc.
    - Bolibompa till kring 19 eller litet längre om det är Hjärnkontoret.
    - Kvällskissa, pussas, mysa etc och sedan somna.

Sedan sover barnen till 07 med litet tur. Vi har föredragit att ha kvällarna lediga och barnfria istf sovmorgon...
    För vår del hade det känts helmysko att ligga hos barnen tills de somnar. De delar rum och är födda -08 och -10 så dem söver vi inte längre... :)

• YokohamaNr2

Har lite samma sak med min 4 åring, förutom tandborstning och det det går bra. Vi börjar nog lite tidigare, vid 19.30 och sen låter jag honom inte välja böcker där och då utan det har vi pratat om tidigare. Sen även om det är pisstråkigt för oss föräldrar så verkar  han gilla att ha rutinen att läsa samma böcker och avsluta just med en speciell bok. I vårt fall är det om en liten björn som inte vill sova och den slutar med att björnen somnade så sött precis som lilla XXX ska göra nu

Så mitt råd är att inte vela och låta barnet bestämma allt utan nu är det tandborstning sen är det XXX böckerna gonatt

Vi hade också ett belönings schema när det var som värst, så varje gång han somnade i sin egen säng så fick han ett klistermärke på morgonen och detta satt på kylskåpet och när det var fyllt fick han en lekask. Det hjälpte faktiskt att få in rutinen och vanan.

Vårt störtsta problem var dock att han inte vill sova i sin säng han vill sova i soffan eller vår säng. 

Och för att det är FL, han får absolut komma ner till vår säng om han vaknar på natten, men vi vill att han ska somna i sin egen säng

• klarabella87
    Plärtan skrev 2014-02-11 22:39:05 följande:
    Jag hade aldrig låtit mitt barn styra så mycket.

Säg till att "nu borstar vi tänderna", ge det EN minut där du lirkar, förklarar om tandtroll osv, funkar inte det så borstar du helt enkelt bara. Tar sammanlagt 3 minuter.

Håll fram två sagor, be henne välja annars väljer du.

Avsätt 10 minuter innan den riktiga nattnignen börjar till att hoppa i sängen, prata om allt möjligt, låta henne visa leksaker osv, sen är det dags att sova.
Svar på tråden Nattningsrutin 4-åring. Hjälp!