• Numminen

Nattningsrutin 4-åring. Hjälp!

Jag hade lagt henne tidigare, helt klart. Låter som vår dotter när hon fått vara uppe för länge Hon lägger sig sju, vi läser en bok i sängen och ligger kvar tills hon somnat (ca tio minuter). Ibland har hon fått vara uppe längre men då får hon svårare att somna. Sen är tv inte så bra innan läggning. Det blåaktiga ljuset motverkar produktionen av sömnhormon så stäng av tvn (och paddor och liknande) minst en halvtimme innan. Läs en bok istället för att varva ner.

• Numminen

Jag hade lagt henne tidigare, helt klart. Låter som vår dotter när hon fått vara uppe för länge Hon lägger sig sju, vi läser en bok i sängen och ligger kvar tills hon somnat (ca tio minuter). Ibland har hon fått vara uppe längre men då får hon svårare att somna. Sen är tv inte så bra innan läggning. Det blåaktiga ljuset motverkar produktionen av sömnhormon så stäng av tvn (och paddor och liknande) minst en halvtimme innan. Läs en bok istället för att varva ner.

• Numminen

Kom just på en otippad sak som faktiskt funkade när sonen jämt skulle göra en massa annat: äggklocka! Jag satte den på fem minuter och sa att när sen ringde var det dags att... Funkade förvånansvärt bra!

• Numminen

Om hon gillar att ha kontroll kan ett bildschema hjälpa. Gör en separat bild för det som ska göras (tandborstning, pyjamas, välja saga tex). Sen gör du en röd och en grön kolumn på ett papper och fäster bilderna med häftmassa på den röda kolumnen. I takt med att hon gör sakerna (kanske själv välja ordning om det funkar) får hon flytta bilderna till gröna kolumnen. Om ni vill kan ni lägga in belöning när hon klarat några kvällar utan bråk men ofta tror jag schemat i sig kan hjälpa. Min son är lite liknande och en period då han hade svårt att klä på sig på morgonen satte jag en röd prick på kl 7 och sa att han själv fick hålla reda på att det var dags att klä på sig då. Jag påminde om klockan en stund innan bara och det funkade jättebra. Han hade lättare när han själv fick se att det var dags.

Svar på tråden Nattningsrutin 4-åring. Hjälp!