Nattningsrutin 4-åring. Hjälp!
Har lite samma sak med min 4 åring, förutom tandborstning och det det går bra. Vi börjar nog lite tidigare, vid 19.30 och sen låter jag honom inte välja böcker där och då utan det har vi pratat om tidigare. Sen även om det är pisstråkigt för oss föräldrar så verkar han gilla att ha rutinen att läsa samma böcker och avsluta just med en speciell bok. I vårt fall är det om en liten björn som inte vill sova och den slutar med att björnen somnade så sött precis som lilla XXX ska göra nu
Så mitt råd är att inte vela och låta barnet bestämma allt utan nu är det tandborstning sen är det XXX böckerna gonatt
Vi hade också ett belönings schema när det var som värst, så varje gång han somnade i sin egen säng så fick han ett klistermärke på morgonen och detta satt på kylskåpet och när det var fyllt fick han en lekask. Det hjälpte faktiskt att få in rutinen och vanan.
Vårt störtsta problem var dock att han inte vill sova i sin säng han vill sova i soffan eller vår säng.
Och för att det är FL, han får absolut komma ner till vår säng om han vaknar på natten, men vi vill att han ska somna i sin egen säng