• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2014-12-17 17:13:08 följande:

Tack vännen! Ja, egentligen vill jag helst helamma, men som sagt jag är rädd att mjölken sinar. Jag kommer att ge honom ersättning som en komplement på natten i några dagar och se vad som händer. Under dagen o natten fortsätter jag att amma. Gav honom lite nu och det gick bättre. Ska börja med amning i kväll innan läggning och så får vi se om vi adderar lite ersättning också. 

Som du sa är han ju i en lång utvecklingsfas, det spelar också roll. 

Vi fortsätter med saltlösning också, det känns som att det börjar bli bättre som tur är.

Puh, inte lätt att ta beslut om allt sådant. Klart det är jobbigt när han vaknar varann timme, men det kan jag kanske stå ut med några nätter till, jag oroar mig mer över att han inte får i sig tillräckligt...

Ska bli intressant att se hur natten blir!

Kram o tack för alla kloka tips 

Berätta gärna hur det går i natt imorgon!

Vi ska till bvc imorgon och väga och mäta så får se om han ökat som han ska utan ersättning.

Kram
  • johjen

Hm, stökig natt igen..

Ammade kl 22 i 5 min sen somnade han sen igen

Kl 22:30

Kl 01:50

Kl 02:40

Kl 04:00

Och sen kl 07:00.

Så han har helt klart ett parti mitt i natten med stort amnibgsbehov! I natt har han inte bökat runt på småtimmarna och fick tips av en kompis igår att kolla så näsan är fri från uppspydd bröstmjölk och att han låg lite högre med huvudet så la honom på hans kudde mellan amningarna vilket verkar fungera. Idag ska vi som sagt till bvc och ska prata med min sköterska hur vi ska göra. Bajset var grönare igen igår också..alltid är det något!

Hoppas ni andra haft en lugnare natt!

Kram

• johjen

Hej!

Inte hunnit läsa igenom allt men Adam var 62 cm lång och vägde 5480 gr och hade ökat nästan med 300 gr på 10 dagar. 7 av dessa 10 dagar har vi bara kört på bröstmjölk så han får klart i sig tillräckligt då han går upp som han ska. Min Bvc-sköterska är väldigt för amning, dock inte på något dåligt sätt och jag har sagt från början att jag vill helamma, och hon tycker att vi ska försöka ett ta till utan ersättning för han ökar ju bra i vikt. Dock kan det vara ersättning på kvällen som gjorde att han sov längre pass förut men det kan också vara så att han vill öka produktionen och då är natten ett bra tillfälle att amma mycket . Att han får grönare bajs från och till kan betyda att han haft någon lättare infektion vilket också förklarar varför han bökar ibland framåt småtimmarna i sängen. Bvc-sköterskan trodde inte han var känslig mot något utan att han är som bebisar är mest, vissa perioder sover de mer och vissa mindre. Han är ju bara 10 veckor så svårt med vad som är vanligt för just honom. Grönt bajs kan också vara att maten passerar fort genom tarmen och att jag har mkt mjölk och han får mycket av den tunnare förmjölken. Ska amma ett bröst inom 2-3 h period så han även får i sig även den feta mjölken. Så vi kämpar på med helamning och jag får helt enkelt sova mer på dagen när Adam sover!

• johjen
    Hoppfulla Fia skrev 2014-12-18 09:32:08 följande:

Godmorgon! Jag vet inte, men så där ser mina nätter oftast ut?! Pluss att han brukar ha en period som han är vaken ca 1,5-2 mellan 3-5 med lite magkör samt att han vill umgås å prata lite efter ev blöjbyte. Jag har inte ens tänkt att det skulle vara stökigt utan trott att det är normalt med ca 4 amningar per natt?

Hur brukar Adam sova när du känner att det är som det "ska" vara? Å nu: Vaknar han å är ledsen eller har han ont i magen?

Hej!

Innan vi slutade med ersättning på kvällen kunde han sova 4-4,5 h första passet på natten och efter det vakna varannan timme för att sedan sova ett längre pass igen på tidiga morgon till fm. Så jag fick sova samanlagt 7 h nästan varje natt! Han vaknar inte och är ledsen eller verkar ha ont i magen utan visar klart att han vill äta. Så lite skillnad mot att nu sover han ca 2,5 h första passet och sen mat varje timme innan han sover ett lite längre pass igen..

Ja det man kan lära sig av detta är att allt förändras!
  • johjen
    Irma01 skrev 2014-12-18 09:16:53 följande:

Hej vännen...

Verkar som om vi har haft det lite likadant i natt. Det blev så innan nattning igår att han bara fick amma, då min bröst hade fyllts på igen (han fick ersättning runt kl 17 i stället, inte så mycket heller). Han somnade kl 19 och sov till 22 vilket var bättre än natten innan men långt ifrån hans vanliga sovtider. han fick mat, sedan vaknade igen vid mellan 1 och 2, sedan kl 5 och då "ligg ammade" vi och han fick sova oss mig efteråt. 

Så lite lite bättre, men inte alls som han "brukar" kunna sova.

Dock tänkte jag länge på de goda råd jag fick av Vsg, och tror att det kan vara som hon skriver, att han har ett större behov av att amma och närhet pga att han är täppt i näsan. Just innan han vaknar så märker vi att han har svårt att ändas via näsan och "frustar" lite som om han blir störd. Fortsätter att använda saltlösning, hoppas verkligen det blir bättre snart, int kul för stackaren och inte heller för oss dock.

Skönt att maken har semester från i morgon till 7 jan iaf!

Vi får se hur vi gör idag, vi ska bara ta det lugnt och vara hemma. Det är verkligen inte lätt att förstå vad som händer alla gånger. Som jag skrev vill jag gärna helamma (inte så mycket för att jag är orolig för näringen på något sätt, mer för att det är väldigt enkel, bekväm billigt och mysigt!) och om det nu är hans förkylning som spökar på nätterna är det nog värd att stå ut några nätter till.

Jag ska väga mig med honom och utan honom för att få en ungefärlig vikt och se att han iaf inte tappar. Gör han det då tar vi tag i ersättningen på en gång, vilket lär ta tid, han tar det med mycket tveksamhet.

Hoppas ni får en bra dag du o Adam!

Kram

Vad vägde Victor idag? Hur har dagen varit?

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-12-18 10:20:57 följande:

En lite rolig sak... Lovisa blir riktigt sur och arg på förmiddagen om hon inte får ligga i sitt babygym. Efter förmiddagsluren så vill hon ha mat och sen ska hon dit. Vi skojar om att hon går till jobbet He, he!! Älskar också att man går runt med henne i huset och tittar på olika saker och pratar. Hon tittar så förundrat på allt och ser riktigt klok ut!! Hon har redan blivit så stor att hon behöver underhållas lite och blir rastlös. Fantastiskt vad det går fort!!!

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-12-18 10:25:04 följande:

Johjen och Irma - hoppas verkligen att det inte är så att era små inte blir mätta. Jag tror inte det. Gissar på förkylning och närhetsbehov istället. Men bra att du väger Johjen eftersom ni har en sån historik. Och hoppas snart det lugnar sig med gnället Irma. 1-2 veckor får man räkna med per förkylning. Så snart kan det vara över! Stora kramar till er båda!!

Tack snälla du! Nog verkar han bli mätt lille Adam, han vill bara äta lite oftare just nu. Bara gilla läget och göra det bästa av det!
  • johjen

Så spännande att det är en hel del bebisar på gång i tråden! Önskar er alla stort lycka till och hoppas allt kommer gå bra för er.

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-12-18 20:18:01 följande:

johjen - Du verkar ha en mycket klok och kunnig BVC-sköterska. Kolla mitt inlägg och länkar till dig från tidigare idag Kram

Ja jag såg vad du skrivit, tack så mycket! Nästan identiskt vad vi pratade om på bvc idag . Gillar min Bvc-sköterska enormt, hon har själv två små barn och duktig och engagerad.

Hoppas ni har haft en fin dag!

Kram
  • johjen

God morgon!

Hur har natten varit? Vår har varit helt ok. Adam sovit lite längre pass och hade bara ett pass på två timmar då han ville äta varje timme. Dock verkar jag drabbats av någon slags insomnia och svårt att somna både när vi la oss och under uppvaken i natt. Alltid är det något!

Ni som har killar, ja även ni som har tjejer har ni haft problem med att de kissat igenom blöjan? Jag har tyckt att libero varit bäst när vi haft stl 1 och 2 men nu med stl 3 så har Adam kissat igenom den ett par gånger både om jag eller sambon bytt blöjan. Det har inte hänt med Pampers. Har aldrig tänkt på hur snoppen ligger i blöjan men det ska väl inte spela någon roll?

I eftermiddag åker vi ner till gbg, Adam och jag ska på tjejmiddag och sambon ska träffa en kompis under tiden. Ska bli trevligt och träffa lite folk och snicksnacka lite!

Kram på er!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015