Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
2x3 timme sömn för Adam ska det vara! 3x3 hade ju varit underbart..önsketänkande?!
2x3 timme sömn för Adam ska det vara! 3x3 hade ju varit underbart..önsketänkande?!
Ja säkert utvecklingsfas isf. Är ju en turbulent period runt 8 veckor från BF-dagen räknat. I tisdags var Lovisa 8 veckor om man beräknar från BF och då var hon vaken nästan hela dan. Ville inte sova och ammade nån stop, kan nog också ha med utvecklingsfaser att göra. Hon är lite lynnig just nu, väldigt dramatisk även om hon inte skriker långa stunder. Ler och skrattar mkt också (än så länge utan ljud) som tur är och ligger och tittar och grejar mkt med händerna, vill sitta och stå upp osv. Typiskt för den fasen.
Köp hem saltvatten näsdroppar och Näsfrida redan nu så du har utifall att. Näsdroppar flera ggr per dygn löser upp snor och slem och om bebis har mkt i näsan kan man även suga ut försiktigt. Men annars är de konstruerade så att de sväljer slemmet och spyr upp om det blir mkt. Viktigt också att sova med huvudet högt t ex i babysitter el babyskydd. Har man spjälsäng så finns klossar att köpa och sätta på benen för att få lutning. Då Lovisa var riktigt täppt sov hon på mitt bröst och jag satt och sov i sängen med kuddar runt om. Är de sjuka så mkt närhet och amma också viktigt. De vill ofta amma mindre per gång men oftare istället. På så sätt får de i sig mkt vätska. De små blir som oss, ofta inte lika hungriga då de är sjuka. Alvedon ska man inte ge till så små (under 6 mån) utan att konsultera läkare el Bvc så får Adam feber ska ni tala med bvc. Lovisa har inte haft det nu som tur är. Ja det varning mina bästa tips Hålla koll på andningen också förresten. Blir de pipiga och väldigt tungandade (ej bara lite täppt) kan det ju vara RS-viruset. Då ska man uppsöka läkare.
Hoppas ni får en lugn dag!!
Kram kram
Ja det är ju så olika det där. Blir säkert bättre snart!!! Stora tjejen sov mer likt Adam men somnade igen på morgonen när hon varit vaken 1-2 tim så då sov jag ofta en gång till Lovisa sover mer på natten. I natt tex 21-01.30, nästa amning 05.30, sov sen till 07 då vi ammade igen. Men är å andra sidan är hon vaken hela fm förutom en halvtimme då hon slumrar till lite då jag lämnar. Hon ammar också väldigt mkt ett par timmar innan hon somnar på kvällen, flera ggr med små uppehåll emellan från 19 ca. Laddar liksom upp för natten. Numera kan hon amma i vardagsrummet om vi inte har tvn på men i perioder har jag fått gå upp en timme innan hon somnar och amma i sovrummet, mörkt och tyst osv. Inte jättekul men nu räcker det med en sista slurk där innan hon ska sova. Varierar över tid så lika bra att vara anpassningsbar i den hör åldern så ändrar det sig alltid precis då man tror dig fått en rutin He, he!!!
Kram
Ammade igår kväll i sängen 22.20 4.35 (gud vilken lyx natt, den första. Hoppas att det håller i sig) sen 8.20 10.50. Himla skönt. Framförallt med värken. Nacken och axlarna är hemska. Måste verkligen till kiropraktorn inom kort. Ska först bara klara av att ligga på magen
Så började skrikandet även här.. Tror inte han har ont i magen utan verkar vara närhet. Inte ens Babybjörnen funkade idag så blir nog mycket soffan och amning idag! Tur att tutten lugnar och tröstar i alla fall.
Förresten, ni som har barn som har el har haft torsk i munnen. Hur har det sett ut? Har aldrig varit med om det så lite osäker. Vet ju att det ska vara vitt men hur mycket? Lovisa är vit på bakre halvan av tungan och i gommen där tänderna kommer sen. Ej kinder, ej hela tungan, ej hela gommen. Ser liksom naturligt ut så inte tänkt på det men blev ändå lite osäker...
Otroligt, inatt sov Hedda mellan 01 och 07.30!
Hon var visserligen vaken hela kvällen från kl 20 men ändå!
Tyvärr är mina leder dock kassa så idag kunde sambon inte gå och jobba som han skulle på morgonen eftersom jag inte kunde lyfta eller hålla henne och inte heller klä på mig. Usch, känner mig som minst 100 år!
Någon här som har bytt barnmorska? Tycker sedan hälsosamtalet inte om den jag fått mig tilldelad. Hon tar inte min oro på allvar och tycker jag är lite knäpp som googlar allt. Men efter 7 år tycker jag att jag har rätt att vara lite nojjig. Känner mig dock feg för att ringa och byta för det lär ju bli på samma ställe men till en annan bm. Hur hade ni andra kloka personer gjort?
Godmorgon alla! Är glad för er som sovit gott och kanske lite bitter då jag varit vaken hela natten själv . Tänkte på det här med torsk och svamp. Svampinfektion i munnen kallas torsk så det är inte auto correct som varit framme. Tror att torsk ofta försvinner av sig själv men man bör vara observant så det inte sprider sig till brösten eller påverkar barnets förmåga att äta, vilket är ovanligt. Min BVC sa att jag kunde badda med bikarbonat om det inte var så mycket.
Idag ska vi fira lilljul med men några vänner och deras barn. Ska bli jättemysigt. Hoppas ni alla får en härlig helg. Kram
För första gången har jag varit ifrån Adam i 2,5 h då jag var iväg och köpte en ny amningsbh och julklappar till syskonbarnen. Det gick bra med pappa och hade pumpat så det fanns mjölk att tillgå men Adam hade sovit nästan hela tiden...