• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2014-12-13 18:37:50 följande:

Du anar inte hur skönt det är att höra dina ord, tårarna faller nu. Undrade om det var fel på mig, alla mina vänner pratar bara om hur underbart det är så vågar inte berätta för ngn hur jag känner. Känner mig så känslokall även om det finns stunder av lycka så klart. Kram!

• johjen

Om bajset börjar gå mot det gröna hållet vad kan det vara tecken på? Adam har bajsat mycket det senaste dygnet och tyckte det skiftar lite lätt i grönt nu sist.

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-12-13 19:48:10 följande:

Det är ett tecken på att bajset går snabbt genom magen. Kan vara så att han får i sig mkt av den tunnare förmjölken och inte så mycket av den fetare som kommer när man ammat en stund på ett bröst. Hur länge ammar du per bröst? Har du mkt mjölk? Om han håller på att öka mjölkproduktionen kan det ju ha med det att göra. Att han just nu ammar ofta och kanske inte tillräckligt länge per bröst? Går nog över på nån dag och inget farligt.

Slutade ju helt med ersättning i torsdags så kan ju vara så att han ökar produktionen, igår kväll ammade han som en galning! Har ganska mycket mjölk, kunde pumpa ur 100 ml när jag inte ammat på ett tag och ammar allt från 10-40 mim per bröst beroende på vad Adam vill. Idag har det känns mer som han har legat och lekt vid bröstet och inte ätit så intensivt. Ammat ofta idag men inte så länge varje gång. Han fick rota vaccinet i måndags, vet inte om det kan ha med det att göra? Vi håller koll på bajset och ser hur det utvecklar sig.

Kram
  • johjen

Jag har ingen kudde till Adam när han sover bredvid mig i sängen då han rör så mycket på sig då och rädd att han ska få den över huvudet. Dock kudde i sin egna säng och i vagnen. Annars ser jag till att han ligger mycket på sidan på dagen och ibland gör han det av sig själv på natten och hans huvud ser runt och fint ut.

• johjen
    lelle75 skrev 2014-12-14 12:02:42 följande:

Denna tanken har slagit oss då jag är kokhet. Men känns också lite jobbigt då man är lite orolig att filtar ska kväva henne, hon sover annars i en sovpåse som är lagom varm. Sen ska de väl inte bli för varma heller om man tänker på risken för PSD, så himla svårt att avgöra när de blir för varma. Har du ngn filt som du kan rekommendera? Funkar fleece?

Använder fleecefilt till Adam i sängen, funkar fint och håller honom lagom varm. Har mitt egna täcke till midjan och sen en fleecefilt på mig med så riskerar jag inte att Adam får mitt täcke på sig. Adam ligger antingen vid min armhåla typ eller så ligger vid näsa mot näsa. Var också rädd ibörjan för psd och att jag skulle lägga mig på honom men hitintills har det inte hänt och tror inte det skulle hända för vaknar av minsta lilla pip eller rörelse från honom. Hoppas det känns lite bättre idag!
  • johjen
    Jenkis skrev 2014-12-15 08:02:26 följande:

Vad skall ni köpa i julklapp till era små?

Vet att W inte bryr sig, men vi tänkte ha med något att öppna med de andra från oss föräldrar.

Tar gärna emot tips! Gosedjur har vi massor av. I övrigt nästan inget.

Jag tar också gärna del av tipsen! Har ingen aning vad Adam ska få i julklapp, alla andra är klara.

Hur mår du annars Jenkis?
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-12-15 08:08:11 följande:

Hur har ni det idag tjejer? Efter en solig och härlig helg så öser regnet ner här och det är svinkallt. Brr.. Man blir inte direkt pigg av att vakna upp till det. Tur att det snart är jul och mys Lovisa sov 4+6 tim i natt så jag är iaf väldigt nöjd med nattsömnen. Fler sånna nätter vill vi ha!!

Idag ska vi äntligen träffa läkare och sköterska på Bvc för tvåmånaderskontrollen. Har ju bokats om två ggr pga sjukdom så nu när hon är 9 veckor hoppas jag verkligen att det blir av!!

Ha en bra dag alla!!

Kram

Hej du!

Har det bra just nu, ligger och ammar och myser med Adam i sängen. Natten har varit ok. Adam sov kortare pass, somnade 22:30 och vaknade 01, 03:30, 06, och nu kl 08 men vi båda somnade om ganska snabbt och jag kan sova medan A ammar.

Kul med tvåmånaderskontroll! Allt kommer säkert gå jättebra. Ska Lovisa få Rota vaccinet också?

Kl 10 åker vi ner till en mammaledig barndomsvän i Göteborg som ska bjuda på lunch och det ska bli trevligt. A bajsar fortfarande ganska mycket men skiftar inte i grönt längre utan är senapsgult igen.

Hoppas ni får en fin dag!
  • johjen
    Hoppfulla Fia skrev 2014-12-15 09:25:04 följande:

Älskar sin ska det stå å inte älskarinna...hihi.

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-12-15 15:57:34 följande:

Gick bra på 8-veckors kontrollen på Bvc idag Har också grädde i tuttarna He, he!! Lovisa var 57 cm och vägde 5,380. Lilla gumman!! Charmade läkaren med sitt leende och allt var på topp.

Med storasyster är det sämre däremot. Varit gnällig idag så vi åkte och kollade öronen igen och ena örat är rött igen (eller fortfarande) så nu blir det antibiotika iaf. Inget att göra åt. Vi trodde att det hade självläkt för hon har varit så pigg ett par veckor men, men.. Hon kan ju inte gå med detta hur länge som helst. Känns trist att ge antibiotika. Är en sån som själv bara tar i absolut yttersta nödfall. Håll tummarna att det ska funka att ge. Kåvepenin smakar visst skit!! Som tur är ska hon bara ta drygt en ml per gång iaf men tre ggr per dag och så astmaspray 2 ggr ord dag plus lsktulos på morgonen plus ev alvedon. Blä!! Stackars liten! Frågade tidigare om hon hade ont i örat men hon sa nej. Tvååringar är inte helt tillförlitliga. Kan nog vara så att hon sa nej för att hon inte gillar att ta medicin för läkaren trodde def det var därför hon var gnällig. Nåväl, nu bör det ju vända snabbt iaf.

Kram

Så roligt att all gick bra på kontrollen! Mindre roligt med storasyster, hoppas nu hon blir bättre snart med penicillin.

Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015