• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

[quote=74507038][quote-nick]villsågärna38 skrev 2014-12-12 06:32:23 följande:[/quote-nick]Hur har ni haft det i natt vänner? Här är det amning som gäller innan dess ett litet "poop-party" Hon ser för rolig ut då hon bajsar lillan. Ligger med händerna uppsträckta och tar verkligen i. Är glad att jag bytte till storlek 3 på blöjorna i god tid He, he!![/quot

Första natten utan ersättning på kvällen!! Har nu helamma det senaste dygnet och det har jag inte gjort sen Adam var två veckor och han inte gick upp i vikt som han skulle. Senaste två veckorna har han bara fått ersättning på kvällen efter kortare kvällsamning och då druckit mellan 50-100 ml. Igår betedde jag mig på en lång maratonamning när vi la oss och lät honom sova i min säng redan när vi la oss kl 22. Kl 22.15 somnade han och sov till kl 02! Efter det har han vaknat varann timme och ätit och vi bytt blöja någon gång men måste ändå säga att det gått bra! Kan tänka mig att det kommer ammas lite oftare nu några dygn för att öka mjölkproduktionen men känns ju underbart om vi kan slippa ersättning nu och bara amma! Drygt två månader tog det i sådana fall att etablera en helamning fullt ut för mig.. Men ska inte ropa hej ännu, vi får se hur helgen blir. Nu bajsas det även här, dags att byta igen. Också glad att vi bytt till storlek 3!

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-12-12 09:47:03 följande:

Det är ju underbara nyheter Johjen Vad du har kämpat. Skam den som ger sig 4 tim är ju inte dåligt att han sov heller första passet. Hur brukade han sova med ersättningen? Kram

Han har sovit ca 3-4 h första nattpasset ett tag nu så verkar inte bero på ersättningen utan kanske har någon slags rutin etablerat sig?!

Så glad gällande amningen och hoppas det håller i sig! Hur mår ni idag, hur är det med storasyster?

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2014-12-12 11:17:06 följande:

Härlig läsning Johjen, du som har jobbat så hårt!!

Kram

Tack snälla du!

Hur mår ni idag? Victor på bättre humör?

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-12-12 11:26:16 följande:

Förstår det!! Tror det kommer att gå bra. Han har fått kläm på tekniken nu

Bra här. Storasyster på dagis sen i onsdags och alla är friska. Julfest med lussefirande i em. Ska bli så kul

Vi har bokat in oss i en svit på Strand hotell i mellandagarna jag, maken och Lovisa. Ska bli så underbart! Behöver nåt att se fram emot för lite kvalitetstid med maken också. Vad har ni för planer i jul? Vi firar här hemma med barnens farmor och farfar i år. Blir lugnt och mysigt

Kram

Låter underbart med svit på Strand!

Ska också försöka få till lite kvalitetstid med sambon och inte bara mamma och pappa tid.

Vi kommer fira jul i vår lilla stuga med svärmor och min pappa samt sambons 93 åriga mormor! Sen blir det gbg till mamma på annandagen. På jul kommer vi ha knytis och svärmor fixar skinka och det som kräver lite mer jobb .

Kram
  • johjen
    Danisen skrev 2014-12-12 20:08:49 följande:

Hur har ni alla det i stormen?

Kram

Här på Orust är det typ vindstilla.. Hur har du det?
  • johjen
    Irma01 skrev 2014-12-12 14:36:05 följande:

Det är bra tack! Hade en "normal" natt igen med amning kvart i tolv, halv fyra och tio i sex. Sedan tog vi en lång prommis med vovven i skogen, tog Victor i bärselen och efter en stund somnade han lille prinsen

Nu sover han i babysittern, tvättmaskinen går för fullt och jag har intagit soffan för att titta på skidskytte och pustar ut lite!

Vi firar jul här med svärfar (första julen utan svärmor) i lugn o ro, skönt att slippa all stress. Bestämde oss för att strunta i klapparna i år (förutom till Victor) och spara till vår planerade höstresa nästa år. Väldigt skönt att slippa hysterin (var i Täby centrum kl 10 i morse och garaget var redan fullt!) och fokusera på god mat och härligt umgänge <3.

Kram!

Vi ska inte heller köpa en massa julklappar utan blir julklappsspelet med de vuxna men Adam och hans kusiner får ju en del. Sambon ska jag köpa ett träningskort till då han fick startplats i Göteborgsvarvet i 40 års present och tror han köper någon klapp till mig. Till Adams farmor och mormor och morfar blir det ett collage på bilder på honom från nyfödd till två månader.
  • johjen
    lelle75 skrev 2014-12-12 23:38:34 följande:

Hej på er!

Jag är tillbaka igen efter en väldigt jobbig period, har inte haft möjlighet att läsa tillbaka i tråden tyvärr.

Har det fortfarande riktigt tufft då vår lilla Alice vägrar att vara ngn annanstans än i min famn på mitt bröst, med tutten i munnen. Ibland funkar pappas famn delvis men tycker att det blir värre för varje dag som går och speciellt på natten. Jag sover nästan ingenting, slumrar till med henne på bröstet ibland men det känns otäckt att göra det. Jag helammar men hörde att bröstmjölken blir tunnare till natten och funderar på att ge ersättning då, hon verkar dock vara nöjd med den mjölk hon får från bröstet. Vad säger ni andra, har ni hört bröstmjölken blir tunnare på kvällen och natten och tror ni att ersättning kan hjälpa henne att sova själv?

Hej lelle!

Låter tufft och inte helt olikt vår första tid med Adam. Första två veckorna sov jag genomsnitt 2 h per natt..men det blir bättre! Idag är Adam två månader och sover nu 6-7 h per dygn. Adam ville också bara vara i min famn ibörjan och ju mer jag försökte lägga ifrån mig honom desto värre blev det. En dag när jag hade en av mina bästa vänner på besök satt jag i soffan hela dagen med Adam i famnen och mim kompis fixade allt och då var han nöjd när han fick vara nära hela tiden. Nu behöver han inte alltid vara det, kan ligga själv på filten, sitta i babysittern eller ligga i babygymmet en stund. Förstår att det känns jobbigt med sömnbristen och att ha henne på dig hela tiden men kan bara säga att det blir bättre. Går hon upp i vikt som hon ska? Enligt vad jag har hört blir inte mjölken tunnare på kvällen och funkar det att amma så är det fullt tillräckligt. Däremot blir oftast bebisar mer oroliga på kvällen och kan ha svårt med dygnsrytmen ibörjan.

Som sagt, förstår hur du känner och mår och varit där själv men kan bara säga igen att allt förändras till det bättre allt som tiden går!
  • johjen
    lelle75 skrev 2014-12-13 18:03:30 följande:

Tack snälla, skönt att höra att det blir bättre :)

Tycker att det år svårt att njuta av bebistiden och känner inte så mycket lycka som jag trodde att man skulle göra, det känns också jättetufft.

Å lelle känner åter igen mig! Kan ärligt säga att de första 6 veckorna kände jag ingen lycka utan mer förtvivlan.. Tänkte att är det detta jag längtat efter så länge?! Nu när det fungerar bättre med det mesta känner jag att min kärlek till Adam växer varje dag och att bebislyckan infinner sig. Men det var inte lycka vid första ögonkastet!

Ta det lugnt och försök lyssna på din bebis vad just hon behöver. Ha inte för stor press på dig själv!

Stor kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015