• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-10-08 11:15:34 följande:

Jenkis - många turer det verkar vara för er, måste vara påfrestande.. Håller alla tummar att ni till slut får ett bra beslut som ni kan förhålla er till. Det bästa vore kanske att bebisen kom lite tidigare så du kan föda normalt eller vad känner du?
    Kram

Absolut! Det vore det bästa helt klart! Jag gör så gott jag kan för att det skall komma igång

Idag blev det krypa runt i skogen och plocka trattkantareller (tur att ingen såg mig för jag kröp faktiskt på alla fyra...) och i morgon blir det zonterapi

Samtidigt försöker jag vila eftersom det också är bra för att saker skall komma igång och man lär ju behöva alla krafter som finns om det mot förmodan skulle sätta fart.
  • Jenkis

Danisen!

Jag har ont i fingrarna (tummarna) på nätterna och är allmänt liksom svag i händerna. Har ju svullnat en del senaste veckorna och jag tror det beror på det helt enkelt. Känner inga direkta domningar, men händer och fötter domnar lättare. Alltså jag har inte domningskänsla hela tiden, men de domnar lätt.

• Jenkis
    bb2014 skrev 2014-10-08 18:45:29 följande:

Får se vad som händer i natt då det är fullmåne! Jag tror första bebisen tittar ut då :)

Spännande att följa er!

Bra att någon förklarar vilken natt som menas. I almanackan står det bara fullmåne på den 8/10 och då funderar man på om det är natten till den 8/10 eller till den 9/10.

Äntligen har jag fått svar på det
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-10-08 18:53:21 följande:
    Ja vi är många som hoppas på fullmånen Kram
    Förstår om du och Johjen hoppas mest Jag hoppas med, men sannolikheten är ju inte så stor direkt.

Läste någonstans att det är störst sannolikhet de två nätterna efter fullmånen, så håll ut till natten mot den 10/10 om inte annat
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-10-08 14:27:47 följande:

Jag väldigt ont i fingrarna och tårna. Framförallt på nätterna och morgonen innan man kommer igång liksom. Jag är väldigt svullen så tror att det är vätskan som gör det. Jag har karpaltunnel i högran sedan innan, så har skena på ibland. Känner bara lite vänstra.

Jag kan knappt gå utanför dörren innan sammandragningarna börjar. Var på Lidl en liten runda för ett tag sedan, det kändes kan jag säga. Jag Har hållt igång sedan jag kom hem, målat listor, städat i trädgården och dammsugat. Känner inte så mycket nu. Så ska passa på att vila lite nu innan det är dags för matlagning, sedan kommer mamma och styvpappa. Mamma och jag göra gipsmage och sambon och styvfar ska tapetsera bebisens rum . Kram

Precis som mig då. Kommer kroppen igång bara så blir det bättre eller helt bra.

Hoppas tapeten och magen blev bra!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-10-09 08:23:10 följande:

Själv var jag vaken mellan 01-01.30 då dottern drömde en mardröm men resten av natten har jag sovit som en stock till 7.30 med undantag för ett par toabesök. Sov kass natten innan så tog nog igen det i natt!! Har känt av Bambi i natt med. Ett tag kändes det som att hon höll på att böka sig i säte igen men det hoppas jag verkligen inte. Inga värkar iaf, blää

Sov konstigt nog väldigt bra i natt, men det är nog som du skriver att natten innan inte var bra, så det finns lite att ta igen.

Vet inte om det var lite sammandragningar jag kände i morse. Gjorde inte ont, men var rätt kraftiga på sitt sätt. Lite frusen och konstig känsla i kroppen nu efteråt. Man vill väl så gärna att man tolkar allt som tecken
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-10-09 08:45:39 följande:

Somnade någon gång efter 2 och vaknade ett par ggr innan sambon gick upp kl 7. Åt frukost med honom och tog en morgonpromenad med hunden men ligger nu i sängen igen. Tänk den som får sova 8 h! Inser att det inte kommer hända på ett par år så lika bra att vänja sig.

Efter igår vid lunchtid har jag inte känt något, ingen molvärk eller andra typer av värkar. Ska till bm kl 14 och försöka få till att bara behöva gå över tiden 1 vecka, tror det är 2 veckor som är standard här även om man gjort ivf. Innan besöket blir det långpromenad igen och varm dusch! Hoppas nu att det blir några bebisar i tråden idag! Kram

.

Hoppas du slipper gå två veckor över. Blir det ny hinnsvepning idag hos bm?
  • Jenkis

Googlade hinnsvepning för att exakt veta vad det är och hur det går till. Blev lite förvånad då jag fick upp ett "gör det själv" bland de första träffarna.

När det beräknade förlossningsdatumet passerat är kroppen med all sannolikhet redo att starta värkarbetet. Ett sätt att starta det naturligt är med hjälp av en hinnsvepning vilket innebär att man  lossar hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen. En hinnsvepning sätter inte igång en förlossning direkt men brukar ge resultat inom 48 timmar om den har gett effekt. Hinnsvepning kan göras var några gånger i veckan för att på så sätt hjälpa mognaden av tappen.

Så här gör du:
    1.
    Tvätta händerna noga och sätt på dig sterila handskar. Hygienen är viktig, du vill inte få påhälsning av bakterier hos din bebis.

2.
    Ligg på en hård yta. Lägg en kudde under baken för att ge dig en bättre vinkel.

3.
    För försiktigt in två fingrar i vaginan (börja, sedan två, fingrar i slidan. Detta kan vara obehagligt eller något smärtsamt.

4.
    Kontrollera livmodertappen och för att en hinnsvepning ska gå måste du ha öppnat dig litegrann, för in fingret i tappen. Inne i tappen kommer du att känna en ballong-liknande hinna

5. 
    för fingret längst in i tappen runt kanten där hinnan och tappen möts,  för in fingret mellan tappen och hinnan och svep runt kanten i en cirkelrörelse. Gör detta i ca 3-5 sekunder.

• Jenkis
    johjen skrev 2014-10-09 09:20:47 följande:

Jag skulle nog inte göra en hinnsvepning själv Jenkis om jag inte visst exakt hur man gjorde och veta att huvudet var fixerat. Tänkte prata med bm om att hon gör en till idag, i fall hon kan, då den som läkaren gjorde på sjukhuset inte hjälpt.

Inte jag heller. Det var därför jag blev så förvånad när jag hittade detta och att folk tydligen håller på hemma...

Då är vi tre som håller med varann med andra ord
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-10-09 09:32:44 följande:
    Håller med!

Men kan ju vara så enkelt att din bebis inte är redo helt enkelt! förstår frustrationen men det går ju ingen nöd på honom i magen Så tänker jag när jag blir rastlös. Får ha respekt för lilla Bambis takt helt enkelt. Kram på dig vännen!!!
    Så tänker jag med. Att bebis har det bra i magen, den kan ju inte rå för att den är lite stor

Ni vill ju ha ut era för att ni gått över tiden (inte Johjen ännu?) och jag min för att den är stor. Era är ju betydligt mer mogna än min och min mår ju bra där inne har de ju konstaterat senast i förrgår.

Tålamod är en dygd eller vad heter det?
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015