Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Stort grattis! Skönt att allt gick bra! Passa på att gosa ordentligt nu
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Ingen tillstymmelse till att en eventuell förlossningen ska starta idag heller.. Börjar faktiskt tro att jag kommer gå tiden ut och kanske mer därtill :-S. När jag var inlagd gjorde läkaren ett ultraljud för att kolla vikt mm på bebisen och hon sa då att går jag tiden ut så kommer bebisen väga runt. 4 kg och börjar bli lite orolig för om det kommer göra förlossningen jobbigare? Min sambo vägde 4 kg när han föddes men hans mamma är ganska liten i kroppen så han kom inte ut utan det blev akut snitt efter många timmar. Jag är större och kurvigare än min svärmor och min bror vägde 3,2 och jag 2,9 när vi föddes så hoppas inte bebisen blir för stor. Kollar man upp sådant om man går över tiden?
Hoppas ni alla haft en skön söndag!
Igår hade vi BF baserat på vikten
I morgon är det 37+0, så självklart var ovanstående datum bara en uträkning av sjukhusets dator. Vår lilla dunderklump är inte mogen än riktigt.
Så det skall bli intressant att se vad hen väger i morgon på TUL. Igår beräknades hen till 3 550 g av datorn.
Här är det också lugnt på symptomfronten. Men jag ligger ju ett par veckor efter er vsg och johjen, så det är inte så konstigt. Sambon säger dock varje kväll innan läggdags "väck mig om dunderklumpen börjar trycka på". Lite gulligt av honom
Mkt sammandragningar i natt och dålig i magen imorse men inga smärtor ännu. My God va segt!! Kan det inte bara komma igång nu? Födslovärkar - give it to me!! BF nästa måndag.
Ska till min bm idag iaf, skönt med en check-up. Hon har trott att vi inte skulle ses mer i två veckor nu. Och läkaren jag träffat på BB har sagt samma sak. Hade varit skönare om de inte gjort det så hade jag inte varit då inställd på att föda tidigare än beräknat. Nåväl, vem vet. Kan ju sätta igång närsom. Håll tummarna!! Kram
Min kusin ringde för en stund sedan. Ville höra läget. Vi har haft kontakt hela tiden så hon vet om alla mina TUL.
Hon jobbar som sagt som BM på förlossningen och är väl inte den som uppmanar till snitt i första hand. Men i vårt fall med vår bakgrund och långa historik, tyckte hon ändå att vi skulle tänka igenom vad VI VILL till i morgon då vi skall träffa läkare för TUL (innan har det varit BM som gjort TUL). Det är ju läkare som bestämmer i slutänden vad som kommer att ske, så det är viktigt att framföra sin åsikt när man har chansen.
Så nu har jag och sambon diskuterat ihop oss och känner båda två att vi drar gränsen vid en uppskattning på fyra kilo. Vi kan alltså tänka oss att föda normalt till hen beräknas väga fyra kilo, sen vill vi ha planerat snitt. Det vore helt enkelt bedrövligt att falla på mållinjen nu när vi är så nära och normalt sett kanske man tar större risker så att säga, men vi är inte villiga till det. Jag är inte heller så jättesugen att första kämpa i ett par dygn för att sedan kanske akut sluta på operationsbordet i alla fall. Behöver min kraft och energi till min familj och läkning av kroppen.
Så beroende på vad uppskattningen blir i morgon så kan det bli snitt från slutet av nästa vecka om de är villiga att gå på vår linje. Eller vi får nog kräva... Man får inte vara för snäll gissar jag...
Till er som gjort Ivf, hur länge "får" ni gå över tiden? Man hör olika lite varstans i landet som med allt annat haha.