Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Tack alla fina vänner här inne för att grattis! Skrattade högt åt Villsågärna och Jenkis spekulationer, ni är för härliga!
Som sagt, låg och slumrade i sängen efter att jag hade sovit dåligt när jag vaknade till vid 11 tiden att det knäppte till i magen och det började rinna en del vatten. Ringde sambon och hoppad in i duschen och vid 11:20 drog värkarna igång, 6 min emellan med än gång. Ringde fl då vattnet började bli rosafärgat och på vägen in hade jag 4-5 min mellan värkarna. Väl inne skulle det bli skiftbyte och de ville att nästa skift skulle undersöka mig vilket var ca 30 min senare. Kände att det drog på och ville ha eda men de var tvungen att undersöka mig först. Kl 14 kom den nya barnmorskan och det visade sig att jag var helt öppen! Blev ingen eda utan klarade allt med lustgas och andning och coachning från barnmorskan och sambon <3. Dock stod huvudet ganska högt upp när jag var helt öppen så fick kämpa en del för att få ner det. Konstiga värkar som blandades med krystvärkar som jag inte skulle agera på. Till slut fick jag börja krysta och herrejävlar vilken urkraft! Vet inte hur länge vi höll på kanske 45 min sen var han ute! Huvudet var lite toppigt vilket det kan bli när vattnet går tidigt men börjar redan gå tillbaka. Så skönt när han var ute och så lättad! Sen skulle moderkakan ut, gjorde lite ont och sen såg de att jag spruckit en del nedåt och en läkare kom. Verkar inte ha skadat någon muskler men fick sys en del. När jag skulle gå på toaletten första gången fick jag blodtrycksfall och höll på att svimma vilket var riktigt obehagligt. Har sovit typ en timme i natt och Adam låg hos sin pappa hela natten. Nu på förmiddagen har vi ammat lite men Adam är trött och sover mest. Allt är normalt och ser ok ut enligt personalen så det är som det ska. Jag börjar återhämta mig med lite rädd för att gå på toaletten, svider så in i bänken och får smärtstillande regelbundet. Ska försöka slumra lite här nu..
Överlag kan man väl säga att allt gick bra och relativt fort och var en häftig upplevelse! Hoppas ni som ligger i startgroparna kommer igång snart för det händer när man minst anar det .
Kram
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Har ni hunnit väga och mäta ännu?
Du skall se att Adam är på hugget efter dina tuttar i morgon, så passa på att vila nu
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)