• lelle75

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jag tror också på att man ska berätta för barnet men känner mig lite osäker då man inte har en öppen donator, tänk om barnet gärna vill söka upp sin genetiska mamma. Man har ju sett på efterlyst hur betydelsefullt det är för alla adopterade att få veta sitt ursprung. Det man inte vet tar man ingen skada av så det känns faktiskt inte helt självklart från min sida då man inte får söka upp donatorn.

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-05-07 09:32:57 följande:
    På tal om nåt helt annat!! Måste bara tipsa om danska serien Arvingarna på Svt om ni inte ser den!! Så jäkla bra! Oerhört tänkvärd för oss som gör eller har gjort ÄD också. Adoption är ju såklart inte att likna vid ÄD men ändå tänkvärt på så sätt att det aldrig är bra med hemlisar i familjer. Helt övertygad om att det är bättre att få veta från början om man blivit till via t ex ÄD eller spermiedonation så att det inte blir en stor grej sen i tonåren eller som vuxen.
    Ska kolla på serien så kanske bli valet enklare sedan, tack för tips.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-05-07 19:37:37 följande:

Tror inte det spelar så stor roll. Tänk om det kommer fram av misstag när barnet är tonåring. Kanske hör han/hon dig och din man prata eller så är det någon annan i er närhet. Det kommer utan tvekan såra barnet. Han/hon kommer att känna sig sviken. Det stora kommer säkert inte vara ÄD utan att ni inte har berättat. Kanske blir någon sjuk, behöver donator. Det visar sig så att du inte är genetisk mamma. Finns så många sätt som detta kan komma fram på om man vill hålla det hemligt. Tror att total öppenhet är superviktigt även om barnet inte kan leta upp donatorn. Det är ju inte säkert alls att det kommer att vara viktigt för barn till de som gjort ÄD. Det rör sig ju inte om någon som lämnat bort ett barn som vid adoption. Är ju donation av en cell vi talar om. Kram
    Du har så klart rätt, jag är också inne på denna banan men är bara orolig över att barnet på nått sätt vill söka efter genetisk mor ändå, så vanligt är det inte med donation ännu så man känner till hur alla dessa barn reagerar. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-05-08 12:50:30 följande:

Förstår hur du tänker. Nä äggdonation har ju inte funnits länge alls ännu i Sverige men längre i andra länder och det råd man iaf ger par som gör ÄD i Sverige är att berätta tidigt. Den forskning som finns och de erfarenheter man har visar att det är bäst för barnet och relationerna i familjen. Eftersom både ÄD och spermiedonation blir vanligare och vanligare får vi hoppas att det inte är en så stor grej när våra barn kommer i tonåren. Det är ju då sånt här som ursprung brukar sättas på sin spets. Har det funnits med redan från när hen var liten att det är en anonym donator så blir det säkert inte lika stor grej som om det skulle komma upp senare. Det är ju ändå du som är mamman. Den andra personen är ju en genetisk donator men ingen mamma smile5.gif I vårt fall kan ju vår dotter ta reda på vem som donerat men vi vet ju inte om hon kommer att vilja det eller om det är en fördel. Vi har ju också en skillnad mellan syskon som kanske blir en utmaning att hantera längre fram när de blir större. Det gör att vi känner det extra viktigt att vara öppna från början så det förhoppningsvis avdramatiseras och inte blir en stor sak. Kram
    Jag är själv adopterad men väldigt lik mina föräldrar, jag har alltid vetat det men önskat att jag aldrig hade vetat faktiskt och sluppit undrar så mycket kan var därför jag känner mig tveksam. Har läst mycket kring det här med sitt ursprung så jag har bra koll. Jag är öppen som en bok och berättar för alla men är bara orolig för att barnet ska ta skada på ngt sätt och gå undra hela livet i onödan. Men det är inget som jag behöver ta ställning till nu men jag är tacksam för er tankar. Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2014-05-08 13:10:19 följande:
    Tjihoo det blir med största sannolikhet en kille!! Allt såg bra ut på RUL! Jag börjar äntligen fatta att jag äntligen ska bli mamma, om allt går bra.. Lägger in bild lite senare.
    Kram
    Grattis Johen, vad kul att höra! Jag längtar så till RUL och hoppas att jag får komma dit. Vill gärna kolla in bilden, var lägger du upp den?
  • lelle75
    Pluttemor skrev 2014-05-09 09:36:33 följande:
    Villsågärna: tack som frågar. Så länge jag inte går längre sträckor så känner jag inget. Så det har jag undvikit. Men enligt min BM är det viktigare att röra på sig om man börjar känna lite foglossning. Det e viktigt att man fortsätter att röra på sig och foglossningen kan gå över.

En fråga till dig i hur du gör med smoothiesarna. Använder du frysta bär? Jag köpte en massa frysta bär i början av grav då det var bland det enda som jag kunde äta men sedan fick jag rådet att dom utländska bären kan innehålla bakterier om dom e frysta smile4.gif funderar på att strunta i det o äta alla bär jag har. Har du hört något?
    Jag hörde också det om frysta bär på nyheterna, så därför kokar jag bären innan.
  • lelle75

Grattis glader, retrogirl och sillavi! Välkomna ni nya!

Vi har försökt i över fem år, först på egen hand och sedan med ivf och äggdonation. Blev gravid flera gånger men fick missfall, det visade sig att missfallen troligtvis berodde på för lågt progesteron, jag kunde inte ta upp det vaginalt men när jag prövade rektalt denna gången så sköt värden i höjden och nu är jag i v. 13.

Känner igen det där med mardrömmarna, drömmer superkonstiga saker och vaknar lätt om det blir lite för otäckt. Vet ngn om detta är ett slags gravsymptom?

• lelle75
    glader skrev 2014-05-10 11:48:22 följande:
    Välkomen Retrogirl och tack alla för era gulliga grattis!

För att svara dig Retrogirl så har jag gjort 9 ivf:er under olika perioder, först med min exman där det aldrig funkade och nu med min nya man, andra försöket tillsammans med honom. Jag är 40 år och allt är precis som det ska i min kropp, allt fungerar perfekt, likså med min man. Har tifigare haft både utomkveds, missfall och ofostrig graviditet. Nu gravid i vecka 13, helt galet! smile2.gif
    Jag har inboxat dig så att du vet :)
  • lelle75
    glader skrev 2014-05-10 14:26:46 följande:
    Svarat, vet inte om det funkade dock? smile5.gif
    Det funkade, har svarat tillbaka Skrattande
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-05-12 12:00:23 följande:
    Hej tjejer!! Vi ar varit på RUL idag. Gick jättebra, allt såg normalt ut. V 20 imorgon. Blir en liten prinsessa till för oss smile1.gif Varit så nervös för detta så nu släppte en stor börda!! Kram
    Grattis, vilka glädjande nyheter! Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015