• lelle75

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej till alla som äntligen är gravida!

Efter tips från villsågärna38 så tittar jag in i den här tråden då jag ääääntilgen är gravid igen efter ÄD och denna gången hoppas vi på en fullgången graviditet.

• lelle75

Tack för alla grattis, vi har väntat i tre år på detta! Jag mår förfärligt illa så kanske orkar jag inte vara så aktiv men vi ses säkert snart.

• lelle75

Är det ngn som kan förklara KUB-testet lite mer närmare. Och hur de räknar när man har gjort en ÄD, räknar de om på ngt sätt då, barnmorskan sa ngt om detta men jag förstod inte riktigt. Vad kollar de i blodproverna, är dessa viktiga också? De gör alltså inte bara en mätning av nackspalten om jag har förstått det hela rätt?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-04-06 13:38:57 följande:
    Hej! KUB står för kombinerat ultraljud och blodprov. NUPP är en del av detta, ett ultraljud man gör i v 11-14 då man mäter nackspalten på bebis. Ihop med ett blodprov på två olika hormoner så får man sen en uppskattad risk för kromosomförändringar, bl a a Downs men även ett par andra syndrom/trisomier som bebis inte överlever med utanför magen. Bara blodprov eller ultraljud ger ingen bra skattning men ihop ger det en bra indikation på risken. Får man en hög risk på sitt KuB-test kan man gå vidare med fosterdiagnostik om man vill. I Stockholm erbjuds man detta om mamman är 35 och äldre, och ibland även om man är yngre. Man brukar erbjudas även vid ÄD även om ju ägget då brukar vara yngre. vid själva ultraljudet får man uppge vikt, längs, om man röker eller har diabetes och sin ålder. Vid ÄD är det då åldern för donatorn som läggs in så den måste du veta innan. Det är framför allt åldern hos ägget, blodprovet och ultraljudet dvs nackspaltens bredd som påverkar. De övriga faktorerna viktas inte in lika mkt. Om du har en ung (under eller runt 30) så får du säkert ett jättebra resultat. Hög risk räknar man vid 1/200 och lägre. Då vi gjorde ÄD med 30-årig donator hade vi 1/20000. Kram och lycka till!! Och fråga mer om du undrar
    Vad gullig du är som svarar så bra på alla frågor :)
    Åldern på vår donator är 24 men barnborskan sa ngt om att KUB kan bli missvisande vid ägg donation, vet du ngt om det? Det är månad kvar till KUB så inte riktigt dags ännu men hoppas att vi kommer hela vägen dit. Kram
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-04-07 20:22:36 följande:

Jag är ju i samma sits som dig. Tog sista Lutinus igår. Mina har inte varit åt det gröna hållet, men slemmiga och gula. Igår kväll var det även tunna strängar av brunt i dem. Haft mer växtvärk igår och idag, så man blir ju lite rädd. Progesteronet förhindrar ju sammandragningar och nu när vi gått ner i halten i blodet kanske vi får mer växtvärk?
    Har er klinik sagt att ni ska kolla era progesteronvärden när ni slutar med prog? Det har min klinik sagt att jag måste göra, att det är jätteviktigt. Om jag vore er så hade jag nog fortsatt med Lutinus för säkerhets skull och sedan försökt att ta blodprover för att kolla var ni ligger. När man tar prog så ska man ligga över 60 nmol för att inte riskera missfall, jag vet tyvärr inte var man ska ligga när man har slutat med proggen, men det finns tabeller på nätet.

De bruna strimmorna kan ju vara ett tecken på för lågt progesteron.
  • lelle75

Jag har mått så fruktansvärt illa att jag knappt orkat tittat in här. Igår kunde jag inte behålla ngn mat alls. Så blev tvungen att börja med Lergigan comp vilket tog bort illamåendet en hel del men fick en massa andra biverkningar..

Jag har så sjukt dåligt samvete över att ta Lergigan trots att en läkare har skrivit ut detta, det är ju ändå Efedrin och koffein i, känns helt galet att peta i sig knark. Är så orolig för fostret så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Är det ngn mer som känner så?

Är det ngn som har hört talas om fosterpåverkan av Lergigan? När jag var ung och blev gravid sa de att de kunde påverka fostret men nu verkar läkarna tycka att det är ok att det den här skiten. Nu känns det tyvärr som om att jag har blivit beroende av dessa tabletter då illamåendet släpper, vet inte vad jag ska ta mig till nu :(

• lelle75
    Pluttemor skrev 2014-04-08 14:37:46 följande:
    hm... 
    det har ingen sagt till mig, jag tog ju proogesteron fram till v 12+0 och  mina läkare har inte sagt något om att jag ska kolla upp några värden... 

blir lite orolig nuSkäms

men när jag var gravid med sonen så slutade jag oxå med progesteron i vecka 12 och då tog jag inget test. 

har du hört något om det Jenkis? 
    Om du inte har gjort ÄD så är det nog ingen fara och så länge du inte har blödningar :)
    Tror att det är ovanligt att progget inte är tillräckligt då moderkakan ska fixa egen produktion vid det här läget. Det var inte meningen att göra dig orolig men tänkte bara att det kan var värt att kolla upp i fall att du är orolig.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-04-08 14:35:00 följande:

Jag åt dem i perioder med min dotter son är fullt frisk Mådde sju resor värre med henne än jag gjort nu så det var min överlevnad emellanåt. Mängden koffein man får i dig är inte farlig/stor men du jan ju tänka på att inte dricka kaffe utöver detta el Cola osv. Mängden efedrin är också liten och man min läk berättade att man idag vet att detta inte ger några fosterskador. Det är därför klassat som ett A-läkemedel som ska fara gröt ofarligt. Det är ju samma sak med t ex morfin som man ju kan få under förlossningen eller som del i hostmedicin. Det låter ju jättefarligt men man vet att det inte är farligt för fostret. Så ta det lugnt!! Kram
    Kram och tack för ditt lugnande svar :)
    Jag dricker aldrig ngt med koffein då jag är så orolig av mig, kanske den lille fick en chock nu som inte är van :(
    Har känt av mer stickningar i magen sedan jag började och är orolig över att det kan ha med Lergiganet att göra, minns du ngt sådant? Eller ngn annan som känner igen sig?
  • lelle75

Mår så fruktansvärt illa att jag inte orkar läsa tillbaka i tråden, ledsen för lite stöttning från min sida.

Undrar om ngn kan hjälp mig då jag själv fick säga till barnmorskan vilken vecka jag är i och därefter har mitt KUB bokats in men blev lite osäker nu.

Hur räknar man ut vilken vecka man är i om man har gjort ÅD/IVF?

Befruktning av äggen den 24 februari och insättning den 27 februari.

Jag har räknat med att ägglossningen sker den 24 februari och använt mig av FL grav.verktyg men detta kanske inte stämmer, ngn som vet?

• lelle75
    Irma01 skrev 2014-04-10 15:50:37 följande:

Hej!

Jag hade FET den18/12 och de räknade vecka 0 från den29/11.Det var en 5 dagars blastocyt.

Så om jag räknar för dig borde det vara 11 februari som borde räknas som start? Fast med tanke på hur dåligt jag har varit på att räkna på sistone ska du nog intelita helt på det där...

Var bor du? Det är rätt skönt om möjligt att ha en BM som kan lite om ÄD. Om du bor i Stockholms region kan jag vart rekommendera BBstockholm barnmorskor.

Hoppas du mår snart bättre. Kram!
    Tack snälla, BB Stockholm ligger dem i Danderyd? Har redan skrivit in mig men det kanske går att byta, ngn speciell barnmorska som du rekommenderar? Kram 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015