• lelle75

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lokattis skrev 2014-05-01 08:23:16 följande:
    Hej på er! Jag smyger in här, väldigt tyst och försiktigt eftersom jag inte vill jinxa något smile5.gif Är i v. 6+2 idag efter FET i början av april. Vi är båda 37 år och detta är första plusset någonsin efter nästan 4 års försök.

Dessutom gick min mamma bort igår, så känslorna just nu är väldigt blandade... Hon hade varit sjuk länge men det var ändå oväntat att det skulle ske just nu.
    Vad tråkigt med din mamma, beklagar verkligen. Hann du berätta för henne att du var gravid?

Det kanske är din mammas själ som lever vidare i er lilla bebis, stort grattis till plusset! Detta är en lyckotråd och vi kommer alla att hålla tummarna för dig!

Vi har också kämpat i fyra år, nu börjar vi närma oss slutet på v. 12, känns fantastiskt! Kram 
  • lelle75

Hej alla gravida! Jag mår urk igen och kräks en hel del men då sägs det att bebisen ska må bättre så hoppas att det är så.

Min huvudvärk försvann dock när jag sänkte progesteronet vilket är mycket skönt.

Villsågärna, skönt att höra att din hy blev bättre så snabbt, kan inte varit så skoj.

Jag har fått utslag som kliar varje kväll på kroppen, ngn som vet vad det kan bero på? Dricker väldigt mycket nyponsoppa och funderar på om jag har blivit allergisk eller är det kanske progesteron som spökar igen.

Är det ngn som har några goda gravid mat-tips, jag är sällan sugen på mat men ständigt hungrig så det är svårt att veta vad man ska äta tycker jag. Är så trött på mackor. Ofta när jag tar mina vitaminer så kräks jag upp dessa känner mig lite orolig för att den lille inte får det hen behöver. Har inte ens lyckats få i mig folsyra varje dag, kanske bara ett par dagar i veckan, känns inte alls bra. Har ätit folsyra varje dag i snart fyra år och nu när man är gravid så får man inte behålla den, känns knasigt..

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-05-02 16:09:09 följande:

Usch va jobbigt vännen!! Varma mackor kanske? Det åt jag en period. Sen åt jag färdiglagade microrätter, frysta, ett tag. Riktigt äckligt tycker jag nu men tyckte det var jättegott ett tag då jag mådde illa men var hungrig. Fil med frukt i. Kräm och mjölk. En period åt jag mest söta saker. American pancakes hade jag också dille på ett tag. Med lönnsirap smile1.gif Låter jobbigt med utslagen, tycker du ska prata med en läkare så du får bra créme eller medicin. Då går det ju ofta över jättesnabbt. Har du ätit folsyra så länge är det nog ingen fara alls. Då har du säkert reserver i kroppen. Kram
    Tack för mat-tipsen! Varma mackor har jag ätit så mycket av att jag har tröttnat. Märker att jag vill ha variation i maten, har svårt att äta samma saker, har inga cravings direkt. Microrätter har jag också svårt för de har så mycket vitlök i sig, gillar det i vanliga fall men inte nu vid graviditet. Fil äter jag mycket. Idag åt jag pannkakor, det var jättegott och kräm ska jag pröva, det kan allt vara ngt. Kram 
  • lelle75
    johjen skrev 2014-05-03 10:11:07 följande:
    Hej alla fina!

Precis hemkommen efter en morgonpromenad med hunden. Funderar på detta men träning och jag går ju en del med hunden, allt från 30 min till 1,5 h om dagen några dagar i veckan )beroende på hur jag jobbar och reser) vilket blir några timmar i veckan, men har försökt leta efter gravidyoga eller vattenjympa som kan passa. Inte så lätt när man reser i jobbet och bor på landet och kom på att jag kanske skulle testa att köpa en DVD med gravidyoga och göra det hemma. Promenaderna är ju en bra bas men skulle vilja träna lite mer nu när jag mår bra. Någon som har något bra tips på gravidyoga eller annan gravidträning (på DVD) som man kan göra hemma?

Just nu har jag cravings på knäckemacka med Bregott och leverpastej.. mmm så gott! smile1.gif

Kram på er!
    Gravidyoga i hemmet låter kul att göra så fort jag blir bättre. Jag googlade lite och hittade detta, har inte kollat ännu, verkar vara lite korta men om man googlar hennes namn så kanske man hittar ngt mer. Ska undersöka saker närmare och om jag hittar ngt mer så återkommer jag. Säg gärna till om du hittar ngt bra också.

www.blimamma.se/gravidyoga-hemma-instruktionsvideo.html
  • lelle75
    Lillebrorsfaster skrev 2014-05-04 11:01:21 följande:
    Jag går hos sjukgymnast och blivit informerad. Men en kväll ville jag vara fin med klackar, så ny fick jag betala priset. Trist att gå i långklänning och frisörfrisyr med gympadojor till. Syrianskt bröllop, så då är det glitter och glamour som gäller! ;) häftig upplevelse förresten! :) idag blir det definitivt vila!
    Gympadojor på ett syrianskt bröllop, hur hade det sett ut :) tråkigt att det slutade så illa, hoppas att det blir bättre snart.
  • lelle75
    Lyckostjärna skrev 2014-05-04 07:27:01 följande:
    Har någon mer urinträngningar eller typ känslan att behöva kissa oftare? Jag kissade 3 ggr i natt visserligen hade jag druckit extra citronvatten igår kväll! Jag kissar men efter en stund känner jag mig redan lite kissnödig! Det svider inte och gör inte ont kan det vara början på UVI ändå eller har någon här likadant? Jag går in i vecka 17 idag! Ska lämna urinprov imorgon till BM ändå som rutin? Men bör jag lämna urinprov redan idag på jouren tycker ni? Vill ju inte att min bebis ska fara illa när vi har kommit så här långt för en gång skull!!! Kramar till er alla!!
    Jag vaknar alltid två ggr mitt i natten av att jag behöver kissa. Det ät nog bebben som trycker på gissar jag, det är ju vanligt om googlar så inget konstigt. Men jag förstår verkligen om du blir nojig, vem blir inte det...
    Jag får ju lätt uvi efter sex så de skippar vi helt under graviditeten, tänkte så att jag slipper oroa mig för det också. Hoppas att allt är väl med dig och att du får snabbt svar imorgon! Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2014-05-04 10:30:30 följande:
    Hej tjejer!

Mår inte speciellt bra just nu...min svärmor (som har varit ett enorm stöd under alls år) ligger med en obotlig cancer, min svärfar är naturligtvis helt deppig, mina föräldrar kommer uppenbarligen inte att besöka mig en enda gång under graviditeten (vi bor 2000 km ifrån varandra) för att det inte passar deras schema, min bror verkar tro att jag får från nästa sommar anpassa mig efter hans schema för att kunna besöka mina föräldrar för "vi kan inte vara 8 pers i huset"?! Som att hans dotter är viktigare än det barn jag när för våra föräldrar. Jag orkar inte med allt detta. Känner att de inte fattar någonting. Vet inte om jag är överkänslig smile4.gif
    Saknar dessutom vår underbara hund som vi fick ta bort 8 år gammal pga en tumör i hjärtat. Har en till, men det gör inte saknaden mindre....

Just nu är jag helt nere och känner överhuvudtaget ingen glädje. Det enda som håller mig uppe är min hobby, där jag träffar andra likasinnade och skrattar mycket. Men jag känner inte att jag ger barnet de bästa förutsättningar i magen just nu.

Förlåt att jag gnäller när jag egentligen inte har minsta fysisk besvär, medans många av er kämpar mot illamående och foglossning.

Behöver bara får ur mig allt detta...

Kram på erp
    Verkligen tråkigt att höra, här ska vi få ur oss allt som vi behöver så bra att du delar! Det där med familjen brukar ju se ut så där, ena dagen tjafs och sen blir det bra igen ska du se. Hoppas att det ordnar sig snart. Kram
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-05-04 11:28:05 följande:
    Usch låter inget vidare! Så tråkigt när det händer tragiska saker som sjukdom och dödsfall + att din familj inte är intresserad av att träffas.

Jag kan också passa på att deppa ner tråden lite när vi ändå är igång smile1.gif

Har ju som ni vet haft problem med stress och oro för om jag skall ta eller inte ta medicin. Bestämde mig för att börja på tisdag, icke uppskjutbart om mina symptom inte blev bättre.

I fredags kollade jag på en dokumentär om hästar och tyckte redan då att det var jobbigt med hur den var filmad. Har svårt för rörig filmning eller när det rör sig mycket överhuvudtaget (som hästar gör). Fick lite ångestkänsla faktiskt, men tänkte att jag skulle härda ut/låta vara.

Igår hyrde vi fortsättningen på Sagan om ringen och jag kände redan efter fem minuter att det valet inte var så klokt. De slåss ju hela tiden, flyger runt, hoppar och så mycket ljudeffekter på det. Bestämde mig även då att kolla färdigt (i etapper visserligen) och strunta i ångestkänslan, som var ännu mer påtaglig igår.

Somnade utan problem igår, men vaknade efter två timmar av ångest som inte gick över. Så fort jag lyckades komma ner lite i varv och ev på väg att somna, fick jag panik.... Så i natt har jag varit på promenad, legat på spikmatta, druckit varm mjölk, lyssnat på avslappningsövningar o.s.v. Klockan halv sex i morse fick jag nog och ringde psykakuten. Skall dit på em idag.

Har haft ångest tidigare i mitt liv men aldrig såhär. Visst har det hänt att jag inte kunnat sova för att jag varit för uppvarvad men jag har ALDRIG fått ångest av att kroppen lyckas gå ner i varv/vill sova. Har ALLTID hittat tryggheten i mig själv eller i avslappningsövningar. Har aldrig fått ångest av att slappna av så att säga.

Få sjutton vad hemskt! Framförallt som gravid....
    Jenkis jag förstår verkligen att du mår dåligt efter det som du har varit med om, hoppas verkligen att det blir bättre snart! Jag har dock hört att deppiga mammor oftast föder glada barn men jag vet inte så klart om det stämmer, det vara bara ngt som jag hörde av en vän, ingen tröst kanske. Bra om du får professionell hjälp idag, det kanske är alla hormoner som gör det blir värre också man vet ju aldrig. När bebisen kommer tror att jag det släpper, då kommer du nog inte ha tid med sådana här tankar, då blir det tankar på blöjbyten, amning osv, man kan ju alltid hoppas i varje fall. Kram 
  • lelle75

Oj, vad jag har kräkts den sista tiden, tar det aldrig slut.

I dag är vi väldigt glada, vi fick ett mycket bra kubtest gjort med bästa resultat som går att få, yippee. Vi grät när vi fick se den lille. Vad hade ni andra på ert kubtest för resultat.

• lelle75
    glader skrev 2014-05-06 21:54:39 följande:
    Lelle, har du testat ren B6-vitamin mot illamåendet? Många gravida har brist på det och det ger kraftigt illamående. Finns i hälsokostaffären smile1.gif
    Inte testat det och ingen som har tipsat, så fort jag får kraft så ska jag införskaffa det, tack snälla!

Tack för alla grattis från er alla, trodde aldrig att jag skulle få komma till kubtestet.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015