• lelle75

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2014-04-24 22:42:50 följande:
    Jippie Ikväll har jag haft första kvällen då jag känt jättemycket av lilla bebben i magen. Stökat och sprattlat som en liten fisk där inne!! Så lugnande. Kram och god natt
    Vad underbart det låter, längtar så efter detta och hoppas att jag får uppleva detta :)
    Känns konstigt att vara vaken så sent men man har ju legat i sängen så att det kan räcka nu, men nu är det dags att sova strax. Kram o godnatt
  • lelle75
    Danisen skrev 2014-04-24 22:17:43 följande:

Jag fick reklamen i måndags. Säker på att det inte fanns med där?
    Man kan lästa mer på deras hemsida (om det är detta ni pratar om).

www.lidl.se/cps/rde/SID-FB15F861-EE1F4B3D/www_lidl_se/hs.xsl/2715.htm

Jag har köpt ett par mysbyxor idag, det var sköna men har kommit på att jag gillar inte att ngt på magen alls. Hmm får fundera ut på vad man ska ha på sig när man ska jobba och träffa folk igen. kram o godnatt igen
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-04-25 07:18:12 följande:

Jag kör mycket klänningar. Tycker det är bekvämast. Har även en jätteskön kjol från Boob. Sitter inte åt alls och linningen går högt upp. Även ett par supersköna jeans med bred och hög mudd. Också köpta på Boob. Tycker det finns både sköna och mindre sköna gravidkläder så ge inte upp. Testa ett nytt märke!! Och du som bor i Stockholm kan ju även besöka Proudbutiken på Östermalm. Jättefina kläder! Finns även på nätet, kolla Proud.se Härligt att du är piggare nu Kram
    Tack snälla för tipsen, har spanat in butikerna på nätet och det ser mycket bra ut. Gissar att det blir klänningar för min del, tur att vi närmar oss sommaren så det passar bra. Har aldrig klänning annars men nu har man inte så mycket val. Kram

Usch, idag mår jag illa igen, inte så bra då jag ligger efter med allt. Har inte orkat ta tag i pappersarbete och det finns högar med tvätt osv, allt blir eftersatt. Får snart anställa ngn som fixar, min sambo är helt slut, han är van vid att jag fixar det mesta men han har verkligen varit duktig och hjälpsam, vilken tur att man inte är själv när man mår så dåligt. 
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-04-25 15:41:08 följande:

Va jobbigt att du mår illa igen. Usch! Men lika bra att din sambo börjar jobba hemma. Kommer ju inte att funka att du gör allt när ni får en bebis Kram
    Ha ha, det är så sant. Det är jag som har skämt bort honom, men jag sa alltid att passa på att lata dig nu innan vi får en bebis för sen blir det inte en lugn stund så han är fullt medveten om hur det kommer att bli och det var ju perfekt att han fick öva lite nu :) Kram
  • lelle75

Åhh jag som har varit så ölsugen (dricker aldrig öl annars), vilka bra tips man får här hela tiden, är så glad för denna tråd.

Jenkis, vad jobbigt du verkar ha det, tänker på dig din stackare, stress ska ju inte alls vara bra. Jag är också bra på att stressa och är orolig för det när jag ska börja jobba igen.. Och det där med humöret är helt galet. Jag gråter när jag tittar på de där små mästerkockarna... Och när jag har varit dålig så har jag varit jättesur om jag har fått fel pålägg på mackan eller om vattnet inte varit tillräckligt kallt, stackars sambon som ska stå ut med det här, tur att det bara är en period som man går igenom.

Har mått illa idag men ändå inte kräkts på hela dagen vilken känns som en skön lättnad. Imorgon hoppas jag på en bättre dag så att jag kan få ngt gjort på hemmafronten.

• lelle75
    Jenkis skrev 2014-04-26 19:21:43 följande:
    Nej, naturligtvis inte! Skrattande Såklart jag prioriterar vila i första hand och självläkning. Men jag stod på medicin innan jag blev gravid och bestämde mig för att trappa ut den så fort jag fick plus. Vi fick ju en dotter med grav hjärtmissbildning och vården säger att det inte beror på medicinen, men jag har hört/läst lite olika bud där...

Nu är "faran" över eftersom alla organ redan är bildade, så blir det ingen förbättring av sjukskrivningen om någon vecka, känner jag själv att jag behöver testa medicin igen. Det har inget att göra med att jag "måste kunna jobba" eller liknande utan det är mer på den nivån att jag måste överleva och framförallt njuta av min hittills problemfria graviditet, njuta av sommaren och orka med en förlossning. Allting är ju toppen här egentligen. Bara jag som inte kan ta tillvara på det...

Förra gången åt jag som sagt medicin och mådde toppen! Kunde verkligen njuta så länge det varade och jag tror att det var en av de bästa perioderna i mitt liv. Nu eftersträvar jag inte de nivåerna för jag inser att det är olika med olika graviditeter och att vi har en stor sorg bakom oss som såklart spökar till det...
    Vad tråkigt att höra om dottern, men mår hon bra annars eller hur påverkar hjärtmissbildningarna vardagen? Och hur gammal är hon nu? Hoppas verkligen att du får må bättre snart! Jag tror att det som får en att mår bättre blir också bättre för bebisen. Kram
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-04-28 10:43:19 följande:
    Dottern lever inte tyvärr eller vad jag skall kalla det? Du kan se mer under min pres.
    Usch vad tråkigt, jag känner igen din historia nu. Verkligen ledsen för mina dumma frågor, känner mig oerhört korkad. Trodde att jag läste att ni fick en dotter. Vad skönt att du är på banan igen!! Kram
  • lelle75

Har nu fått en fruktansvärt hemskt huvudvärk som är outhärdlig, har gått in i v. 12 idag. Är det ngn som vet om det kan ha med progesteron att göra, att kroppen nu bildar eget och att det blir för mycket? Och då har jag tagit 75 mg acetylsalilsyra.

Förra veckan hände samma sak och då trodde att jag det berodde på östrogenet (eftersom att jag fick samma huvudvärk av östrogenet från början) jag slutade då tvärt med östrogenet (borde kanske ha trappat ner men det gick inte pga av den starka huvudvärken) och då försvann huvudvärken på ett par dagar. Kan det nu vara progesteronet som spökar, ngn som vet?

• lelle75

Jag tar 3 x 400 mg progesteron Mic om dagen sedan ett par veckor tillbaka (från början tog jag 6 st), har inte vågat sänka ännu då jag har fått missfall tidigare pga av för lågt progesteron. Kanske ska jag sänka idag och bara ta två st, det bör väl vara ok, eller vad tror du?

Jag läste att man kan få huvudvärk av progesteron, att det var en biverkning, så hoppas på det för då blir det enkelt.

Mitt blodtryck kollades för ca två veckor sedan och det var då på 100/60 tror du att det kan öka bara så där? Och om jag har högt blodtryck kan det vara farligt?

Tyvärr så klarar jag inte av att åka ngnstans och kolla blodtrycket, kräks idag igen :( Kram

• lelle75
    Redan47 skrev 2014-04-28 12:03:45 följande:
    Lelle, jag får huvudvärk oxå av hormonerna. Först när östrogenet stiger, sen när det sjunker, sedan när progestoronet ökar.... Men, min erfarenhet är idag efter 4 ÄD medicinbehandl, att med trombyl, lättade det, och med clexane försvann huvudvärk helt. Om du inte tar något förtunnande , äter hormoner östrogen, så kanske du behöver det.... Remiss på blodprover trombosanalys? Även utan extra hormon intag kan man behöva förtunnande då östrogen ökar under graviditet naturligt. Jag hade problem med detta under min andra spontana graviditet har det visat sig nu när jag har kunskap o mer erfarenhet.
    Men ta din huvudvärk på allvar om den inte ger med sig! Fick detta bekräftat i Aten oxå, att ta den på allvar. Jag började med svagt östrogen nu efter hysto läkande syfte, kommer huvudvärken smygande. Men just nu ska jag vänta med trombyl pga blödningsrisk. Fortsätter den, så startar jag med trombyl först. Sedan när östrogen dosen ökas till 6-8mg då blir oxå clexane/Fragmin.
    Tyvärr, tror jag att du behöver driva denna fråga själv , antingen med Mvc att de remitterar dig pga din oro...eller att du tar det med din ÄD klinik. Driv frågan så du får visshet. Du vet vad du behöver för att få lugn! Kram
    Tack för svar!!! Jag tar inget östrogen alls sedan några dagar tillbaka. Jag tar fragmin (som jag hade tänkt att sluta med om en vecka) och jag tar 75 mg aspirin. Trombyl vet jag inte om jag kan ta då jag egentligen är allergisk mot acetylalisilsyra.. Min barnmorska har ingen koll (men jag har försökt att byta nu) och min klinik har jag ingen kontakt med. Jag hoppas på att det är progesteronet och när jag trappar ner att det blir bättre. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015