• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2014-08-18 14:55:26 följande:

Hej tjejer!

Vecka 38 och det går sååå långsamt nu...Idag är jag hel sänkt, tog en liten prommis och det känns lite bättre, men att jag kunde sova så mycket, det visste jag inte! Vi fick våra nya sängar igår och det var som att sova i himmelriket

Bebisen rör sig väldigt annorlunda nu, man märker att det finns väldigt lite utrymme numera i magen. På onsdag är det dags för kontroll hos BM, det blir nog skönt, vill gärna veta att allt är OK. 

Johjen, jag är djup imponerad att du orkade så länge och att dansa dessutom, hatten av! Var själv på fest i lördags, kom vid halv sju och orkade inte mer än till kl tolv....då gick ögonen i kors och det var bara att gå hem (tur att det var hos grannarna!), det var dock väldigt trevligt.

Tycker verkligen synd om er som har foglossning, det låter riktigt jobbigt. Har haft en sådan tur som ej har fått sådana besvär, tyvärr har jag inga bra tips på vad man kan göra, förutom bältet som jag har hört ska hjälpa. Hoppas verkligen det går över och att ni får njuta av er graviditet.

I kväll är det dags för del 1 av förlossningskursen, det ska bli väldigt intressant. Har skrivit på min födelseplan, tänkte dock vänta tills i morgon och se om jag ändrar mig lite efter kursen...

Har börjat att förberedda BB väskan, bättre att ha den klar än att behöva stressa i fall lillan skulle få för sig att komma tidigare, vilket jag inte skulle ha något emot egentligen!
    Det är otroligt hur snabbt det gick från att fortfarande känna sig smidig och pigg till att känna sig otymplig och trött. 

Nåväl, det är väl kroppens sätt att se till att jag får vila inför det som komma skall...

Hoppas ni mår bra där ute. Kram på er!

Förstår att det går långsamt nu. Men du är ju sååå nära!

Hoppas kursen är bra!

Vår föräldrautbildning börjar nästa vecka och är fyra gånger. Sen kommer vi gå en privat profylaxkurs i september via nätet (ordnas inget sånt här). Efter det är man nog rätt mogen för att skriva förlossningsbrev.

Skall packa väskan senast i v. 36. Förmodligen blir det tidigare. Slutar jobba om 14 dagar och har tid att pyssla med sånt då.

Kommer att vara helt färdighandlad om 14 dagar skulle jag tro. Har bara apoteksgrejorna kvar nu och ev. badstöd och något att hänga på vagnen för bebis att titta på (inte nödvändigt nu, men kul att köpa förstås...)

Undrar om det finns något badstöd som passar Ikeas balja? Någon som vet? Ikea har inget eget.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-18 16:33:53 följande:

Själv har jag varit en sväng på förlossningen idag. Kände Bambi lite mindre än normalt igår kväll men tänkte inte mer på det. Men så kände jag inget i natt när jag var på toa (var iofs bara en gång för en gångs skull) och sen inget imorse heller. Imorse kände jag nog förmodligen inget för att jag var så nervös och hade stenhård mage/sammandragningar hela morgonen. Ringde BB när jag lämnat på dagis och fick komma in för koll med en gång. De är så supergulliga där. Gick träffa min favoritdoktor, helt underbar kvinna som jag även träffade efter bilolyckan i juni. Fick göra ul, lämna urinprov och göra ctg. Allt var helt normalt som tur var, ingen uvi. Kände första rörelserna så snart jag la mig på britsen Men som sagt, kollar hellre en gång för mkt än för lite!! Puh! Bambi tog nog bara igen sig och sov lite mer än normalt men fy vad hon skrämde sin mamma!! Kram

Skönt att allt var bra!!! Jag bävar för bemötandet här om man behöver åka in och kolla...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-18 19:22:25 följande:
    Aha, så gördeln var bättre när man skulle sitta? Sorry, kom inte riktigt ihåg! Jag hann aldrig köpa nån, det gav sig av sig själv, men tipsat en väninna om gördeln och hon har den på jobbet och tycker det funkar toppen. Hon sitter mkt när jag tänker efter Kram
    Gördeln är lättare att sitta i, men det avlastar inte fogarna, utan mer stöd för magen (den jag har). Fast nu när magen är så stor kan jag inte sitta i den heller

Det absolut bästa har varit att arbeta deltid, helt klart. Har man jätteproblem så kan man nog inte jobba alls tyvärr, men vad skall man göra? Bara att gilla läget och hoppas på bra kontakter i vården och att FK är givmilda... Alltid nervöst det där om man skall få pengar eller inte.
  • Jenkis

Har typ bestämt mig för att byta vårdcentral...

Tror inte att det kan bli sämre och hoppas på att det blir bättre...

Skall skriva ihop ett litet brev som jag skickar med ansökan direkt till VC. Normalt sett skall de där blanketterna om val av VC gå till en enhet på sjukhuset, men man kan tydligen skicka direkt till VC också. Då skall jag förklara min senaste årets situation och hoppas att de tar hand om mig på bästa sätt Har även önskemål om en läkare som tydligen skall vara bra där.

Så skall såklart Junior ha samma VC som mig.

• Jenkis

Hur var det nu? Vilken butik har de bästa amningslinnena? Var det Lindex?

Jag har testat mammatrosorna både från Lindex och Kapp Ahl och båda är bra tycker jag.

• Jenkis
    Danisen skrev 2014-08-19 13:58:03 följande:
    Både kappahl och Lindex har jättefina . Amingsbh:ar köpte jag på kappahl, jätte fina och sköna
    Tack!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-19 17:22:49 följande:

Vi har varit på TUL idag!! 2 kg bebis i magen som växer som hon ska och följer kurvan. Beräknas väga 3,4 kg om jag går tiden ut. Träffade även min bm och allt såg jättebra ut. Bra prover och har ju gått upp 10 kg sen innan graviditeten och 7 kg den inskrivningen i v 9. Och nu ligger lilla Bambi i säte och inte med huvudet ner längre. Förklarar varför jag inte kissar 5 ggr per natt längre!! Kram

Åååå vad härligt! Trevliga nyheter såhär i regnet på tisdagkvällen

Vi skall till BM i morgon och nästa vecka har vi TUL. Hoppas på något liknande resultat som dig då Vill helst inte ha en fyrakilos eller mer...

Har inte själv gått upp i vikt på tre veckor nu och väger som dig typ.

Idag har jag spanat lite på kläder man kan ha efter graviditeten. Eftersom budgeten är begränsad har jag bestämt mig för amningslinnen under antingen vanliga tröjor man kan dra upp, under cardigans man kan knäppa upp, under skjortor eller under tunikor som är väldigt V-ringade och mjuka.

Ellos har jätterea just nu (säkert fler som har), så jag har gjort fynd där nu Fick fyra jättefina tröjor (som passar amning och degmage) för 280 kr. Ingen frakt heller. Har beställt ett vitt och ett svart amningslinne från Lindex också, så nu klarar jag mig första tiden.

På byxfronten kommer jag hålla mig till mina mammatights/mjuka byxor ett tag. Sen får jag se. Kommer köpa i butik senare i så fall.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-19 20:35:30 följande:
    Förstår dig, är också glad att det inte är en fyrakilos bebis där inne i magen 2028 gram vägde hon vilket är 6% under snittet men helt inom normalen. Väldigt likt sin syster i storlek Ja jag stod ju stilla i vikten under några veckor men nu har jag gått upp 3 kg på tre veckor så det går i vågor det där, ha, ha!!! Gissar att jag landar på 15 kg totalt om jag går full tid. Känns helt ok! Tycker du tänker helt rätt ang kläder Jenkis! Jag köpte två amningstoppar sist. Använde dem inte alls. Jag köper inget nytt alls nu utan har helt enkelt amningslinne och amningsbh och mina vanliga toppar, koftor, blusar osv. Funkar hur bra som helst!! Om man har ett linne under så drar man bara upp toppen/tröjan man har över och lägger en liten filt/scarves/halsduk över bebisen och axeln om man vill ha lite privacy Köpte en amningsponcho sist också,var pengar i sjön. Använde aldrig den!! Och om man kan amma så tappar man snabbt sina gravkilon. Det ger en grym förbränning!! Så då kommer du snart in i dina vanliga byxor igen också Kommer säkert att gå superbra på ert TUL nästa vecka!! Kram
    Jag skulle också vilja landa på 15 kilo totalt och just nu finns möjligheten tror jag

Jo, jag tänker som dig när det gäller kläder. Man fixar så mycket nu med allt möjligt precis som att man aldrig mer kommer utanför dörren Men lite vill man ju ha att göra också om man känner att man orkar, så kolla på lite nya kläder senare när man lärt känna bebis och kanske gått ner lite, blir nog bara skoj. Fast det lär ju såklart bli mest shopping till bebis då

Har fixat en bra amningspump obetydligt begagnad. En sån där grej som man inte vet om man kommer använda eller ej och jag kände inte för att lägga ut 600 kr på en ny då. Alla delar går att koka, så jag anser att det är ok att den är lite använd.

Var hos BM idag och allt såg bra ut förutom sockret. 8,3 och socker i urinen. Men både jag och BM trodde att det mest berodde på att jag ätit frukost med äpplemos på gröten 45 min innan sticket i fingret. Skall man vara petig skall man inte ha ätit något på minst 2 timmar innan ett blodglukostest.

Lilla bebben har fixerat sig, så nu skall det mycket till att den flyttar sig enligt BM.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-08-19 21:20:51 följande:
    Vi får inget TUL. Har gjort 1 VUL och ett RUL. Får inget annat som rutin.
    Inte vi heller egentligen, trots ÄD. Men det gick ju så illa förra året, så nu vill de verkligen att vi skall få ut en levande bebis som mår bra.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-08-20 04:16:21 följande:

Nu har jag legat vaken i 1 h, lillefisen har hållit/håller låda ordentligt, har nog vänt på sig. Känns som att det är en bläckfisk jag har där inne . Inte en aning om hur den ligger nu. Sprattlar mest överallt i hela magen haha. Är hungrig med, men jag orkar inte gå ner till köket och äta. Vill sova men det går minsann inte så bra!! Brukar ni med vakna mitt i natten av att den sparkar åså? Jag gör inte det varje natt.

De senaste nätterna har jag sovit med tretimmarsintervaller. Det är ett attans drag i magen, dag som natt. Förut har hen inte vaknat av att jag gått upp och kissat, men nu kan det bli rena rama cirkusen som slutar med att hen börjar hicka eller försöker "gräva sig ut". Hen är överallt känns det som.

BM förklarade att trots att hen är fixerad, så kan kroppen/benen röra sig, så det är inte alls svårt att vara överallt

Jag är väldigt tacksam såklart att den är väldigt aktiv och hen har redan bestämt att vakentid är runt 00, 03 och 06. Bara att ställa in sig på amning då
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015