• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Mrs Cecilia skriver på bloggen:

Klara är trots sin litenhet pigg och klarar av sondmatningen bra, hon har ingen andningshjälp utan klarar sig själv. Hon var 2064 gr och 45 cm lång när hon föddes. 
    Alfred däremot har outvecklade lungor och lite fostervatten i dem. Så de har gjort röntgen och han får ha cpap som hjälper honom och andas. Han har lite svårt att smälta maten utan kräks upp den. Han är den som gnyr mest och har massor av ljud för sig. Han vägde 2550 och var 49 lång.
    Jag mår ok, är uppe och rör mig, stapplar runt och är hungrig. Men kan inte kissa så jag har blivit tappad. Nu på morgonen kom det kiss men jag kan inte känna om jag är kissnödig och inte heller när jag är klar. 
    Amningen har inte heller kommit i gång, Klara snuttade i går men mina tuttar verkar inte alls förstå grejen. 
    Jag får alvedon och voltaten vare sig jag vill eller inte. 
    Jag är inte i nån bebisbubbla utan väldigt lättgråten och orolig för våra barn. Har inte sovit många timmar. Det är mkt ljud på avdelningen, personal och andra föräldrar med skrikande barn. Det är jobbigt att vara på en annan våning än tvillingarna. 
    Maken är mer cool och tar allt med ro. Han sköter sin uppgift perfekt som kängrupappa, har sondmatat och bytt blöja och blivit kräkt på.  
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-07-19 13:38:52 följande:
    Ja håller med!! Tiden bara rusar fram nu. Det där med förlossning och första tiden beror nog både mkt på vad som händer men sen även på förväntningar. Allt är ju så individuellt. Men jättebra att du försöker förbereda dig. Det tyckte jag iaf gav mkt. Även att tänka igenom hur man vill ha det, skriva förlossningsbrev och ha en målbild. Jag hade ett par vänner som haft jättetuffa förlossningar, många timmar och mkt strul, akutsnitt osv. Är jätteglad att det inte blev så för mig men det går ju inte att veta. Smart däremot som Jenkis skriver att inte lyssna på skräckhistorier. När man ser statistik om komplikationer osv så ser man ju att det är jätteovanligt men tyvärr är det ju oftast de med jobbiga upplevelser som pratar mkt så lätt att få en snedvriden bild. Kommer säkert att gå kanon för dig!! Kram
    Låter sunt! Jag försöker också förbereda mig genom yoga o.s.v. Tror det underlättar om man är van vid att följa sin andning och liksom gå in i sig själv (lättare sagt än gjort, jag vet...)
  • Jenkis

Hej brudar!

Jobbar ju heltid nu och så blir man slö av värmen + att jag har arbetstid till 20:00 vissa dagar, så jag har inte orkat "lägga mig i " era diskussioner

Allting är bra här. Trodde att jag inte skulle palla heltid efter drygt första veckan. Fogarna höll på att gå ihjäl. Likaså magen och benen. Men nu verkar jag hittat ett bra sätt + att jag cyklar bara till jobbet varannan dag (tar för mycket på krafterna tydligen) och försöker göra så lite som möjligt på jobbet (typ sitta och inte göra något när tillfälle ges)... Vi går och står väldigt mycket, så jag är så glad att jag valt att plocka ut all min sparade semester och gå hem 6 v innan bf.

Känner bebis nästan hela tiden. Flera gånger per timme i alla fall. Såklart beroende på vad man gör, men om ett par veckor är det nog slut på den rörelsefriheten för bebis. Är i v. 28 nu.

Vi har fått tid för TUL i v. 33. Kommer vara en BM som gör det och det är mest för min skull. Vården är annars nöjd än så länge så något TUL behövs egentligen inte, men det är för den psykologiska hälsan hos föräldrarna

För en vecka sedan hade jag ett magmått hos BM på 27 cm och hade gått upp nästan nio kilo. Var då i 26+1. Läste att från v. 28 fram till förlossningen är det normalt att gå upp mellan 300-750 g per vecka och att man bör få i sig 2500 kcal per dygn. Mellan v. 22 och 27 var det normalt att gå upp 300-400 g per vecka. Jag gick i medeltal upp 400-500 g per vecka då och jag önskar ligga på max 500 g/v i fortsättningen, men det få bli som det blir. Har ett BMI just nu på 23,7 så nio kilo för mig är kanske inte så mycket? Får dock gliringar från både sambon och svärmor. Suck!

• Jenkis
    johjen skrev 2014-07-26 09:52:14 följande:
    Känner igen mig! Behöver knappt lämna toaletten alls, kissar ju hela tiden. Häromdagen när jag satt hos frissan blev jag så akutkissinödig att jag var tvungen att gå på toaletten mitt i klippningen, trots att jag varit där precis innan . Svårt och sova är det ju med och värmen kräver ju mycket vatten..
    Kan bara hålla med och då ligger jag ändå två veckor efter er.

Dricker, dricker och dricker. Ändå tycker jag kisset är lite för färgat för att det skall vara optimalt. Vore ju faktiskt fint med ett väderomslag som de pratar om till i morgon. Som omväxling liksom. Sen kan det bli fint igen för dem som har semester.
  • Jenkis
    Helisa skrev 2014-07-25 09:23:15 följande:

Bara ca 1 mån kvar...! 
    Har shoppat mig lycklig på ICA. Har köpt blöjor, nappar, tvättlappar, puder, babyolja, zinkkräm mm. Jag har inga förväntningar på att jag kommer att tycka att det är roligt att köpa blöjor varje gång, men första gången var det kul. Underbart att vi har en anledning till det.   
    Och så har vi köpt en spjälsäng.

Snart skall jag också göra det. Om sådär sex veckor är det dags att ta tag i den biten. Kul!

Vårt bebisrum är helt klart nu sånär som på tavlor på väggarna.
  • Jenkis

Jag känner mig också konstigt nog rätt pigg och fin i kroppen trots v. 29 om ett par dagar och 33 grader i skuggan... Samma för mig att fogarna är bättre igen. Trots att jag jobbar heltid.

• Jenkis
    lelle75 skrev 2014-07-26 23:14:02 följande:
    Jättefint bebisrum Jenkis, vi håller också på med vårt bebisrum. Funderar på om man behöver ngn slags klädförvaring, kanske en stor byrå, för de små behöver ju inte en garderob för att hänga upp saker, hi hi har aldrig tänkt på detta tidigare eller ni som redan har barn, har ni en garderob till er små?

Finns det ngn mer som har fått svagare ben/lårmuskler pga av graviditeten? Eller är det pga av jag har legat still så länge då jag har varit så illamående. Jag kan inte kissa ute i buskarna i den ställning som man hade tidigare, jag måste hålla i mig med armarna/händerna i marken och sedan kommer jag inte upp heller, min sambo fick lyfta upp mig idag efter att jag har kissat, känns inte alls kul att vara så svag. Magmusklerna är också kassa.. Måste väl börja träna men är så trött att jag inte alls har ngn lust till det. 
    Vi har installerat garderob. Se ny bild i bildtråden.

Dubbeldörrar där man kan hänga saker. Där kommer vi har förvaring för blöjor och annat stort till en början. Bakom lilla dörren finns det hyllor. Där kan man köpa "backar" att ha grejor i om man vill. Just nu ligger kläderna vikta på hyllorna och där vi har fått med bebisgalgar, hänger kläderna i "hängdelen". Under lilla dörren finns det lådor. Just nu ligger strumpor, sängkläder och annat smått där.

Det är tänkt att garderoben även skall fungera upp till tonåren, så det blir nog lite förändringar vad vi har vart under tiden så att säga.

Just nu är rummet lite tomt, men det kommer i framtiden behövas plats för leksaker, lekyta o.s.v. så vi har med flit låtit enda möbel vara spjälsäng just nu. Rummet är ju inte så stort heller, så less is more Såklart skall det upp något på ett par väggar och ev. en lampa vid sängen så småningom. Men det blir också när bebis blir lite äldre. Tror inte rummet blir så flitigt använt första året...
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-07-28 14:48:51 följande:

Värmen är tuff! Trodde den skulle ge sig nu men både igår och idag har vi haft 27-28 grader. Förra veckan hade vi 31-32 så lite svalare men inte mycket. Jag orkar knappt vara utomhus på dagarna, är mest inne med korsdrag om jag inte hittar på någon inomhus aktivitet som innebär Ac. På em/kvällen när sambon kommer hem eller vi fått gäster går vi ner och badar och då kan jag vara i solen en kort stund. Så jag är nog blekaste på västkusten just nu! Tur att man är ledig nu för värmen gör en slö och trött tycker jag.

På onsdag morgon åker vi till München, där ligger temperaturen på runt 20 gr och hoppas det stannar där..

Har börjat få sura uppstötningar då och då, ibland när jag har ätit och ibland utan synbar anledning. Någon som har något bra tips mot detta?

Kram på er!

Jag har käkat Gaviscon varvat med omeprazol sedan tidig graviditet. Måste absolut ta precis innan läggdags. Ingen av Gaviscon, Galeeve eller Redu...nånting är speciellt goda, men Gaviscon tycker jag bäst om. Kör flytande till natten.

Himla tur att man jobbar! Vi har drygt 23 grader på jobbet. Hemma är det typ 30 inomhus och 33 utomhus. Igår hade de lovat regn och 23 grader och jag var ledig och längtade efter äntligen svlaka... Blev nästan deprimerad när det bara kom ett par skurar på morgonen och sedan blev 30 grader igen + fuktig luft. Fyyyy.

Det är nog slutcyklat för min del nu. Idag när jag skulle hem från jobbet kände jag hur övre delen av livmodern liksom blev klämd av att sitta på cykeln. Det har jag bara upplevt innan när jag suttit vid matbordet. (fasen vad svårt det skall vara att hitta en bekväm ställning att äta i. Helst skulle jag vilja lägga tallriken på magen och luta mig bakåt...)

Skall försöka med att ta bussen till jobbet och stiga av lite tidigare och gå lite varje dag. Får se hur jag pallar det.
  • Jenkis

Har så smått börjat läsa på lite om förlossningen och boken "att möta förlossningssmärtan"

Finns även mycket på nätet. Både som film och text.

Vi har fått kontakt med doula, men vi har inte bestämt oss ännu. Hon verkade dock passa oss (vi har träffats), men vi skall fundera lite till.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015