Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Klara är trots sin litenhet pigg och klarar av sondmatningen bra, hon har ingen andningshjälp utan klarar sig själv. Hon var 2064 gr och 45 cm lång när hon föddes.
Hej brudar!
Jobbar ju heltid nu och så blir man slö av värmen + att jag har arbetstid till 20:00 vissa dagar, så jag har inte orkat "lägga mig i " era diskussioner
Allting är bra här. Trodde att jag inte skulle palla heltid efter drygt första veckan. Fogarna höll på att gå ihjäl. Likaså magen och benen. Men nu verkar jag hittat ett bra sätt + att jag cyklar bara till jobbet varannan dag (tar för mycket på krafterna tydligen) och försöker göra så lite som möjligt på jobbet (typ sitta och inte göra något när tillfälle ges)... Vi går och står väldigt mycket, så jag är så glad att jag valt att plocka ut all min sparade semester och gå hem 6 v innan bf.
Känner bebis nästan hela tiden. Flera gånger per timme i alla fall. Såklart beroende på vad man gör, men om ett par veckor är det nog slut på den rörelsefriheten för bebis. Är i v. 28 nu.
Vi har fått tid för TUL i v. 33. Kommer vara en BM som gör det och det är mest för min skull. Vården är annars nöjd än så länge så något TUL behövs egentligen inte, men det är för den psykologiska hälsan hos föräldrarna
För en vecka sedan hade jag ett magmått hos BM på 27 cm och hade gått upp nästan nio kilo. Var då i 26+1. Läste att från v. 28 fram till förlossningen är det normalt att gå upp mellan 300-750 g per vecka och att man bör få i sig 2500 kcal per dygn. Mellan v. 22 och 27 var det normalt att gå upp 300-400 g per vecka. Jag gick i medeltal upp 400-500 g per vecka då och jag önskar ligga på max 500 g/v i fortsättningen, men det få bli som det blir. Har ett BMI just nu på 23,7 så nio kilo för mig är kanske inte så mycket? Får dock gliringar från både sambon och svärmor. Suck!
Bara ca 1 mån kvar...!
Har shoppat mig lycklig på ICA. Har köpt blöjor, nappar, tvättlappar, puder, babyolja, zinkkräm mm. Jag har inga förväntningar på att jag kommer att tycka att det är roligt att köpa blöjor varje gång, men första gången var det kul. Underbart att vi har en anledning till det.
Och så har vi köpt en spjälsäng.
Jag känner mig också konstigt nog rätt pigg och fin i kroppen trots v. 29 om ett par dagar och 33 grader i skuggan... Samma för mig att fogarna är bättre igen. Trots att jag jobbar heltid.
Har lagt upp bild på rummet i bildtråden om någon är nyfiken.
Värmen är tuff! Trodde den skulle ge sig nu men både igår och idag har vi haft 27-28 grader. Förra veckan hade vi 31-32 så lite svalare men inte mycket. Jag orkar knappt vara utomhus på dagarna, är mest inne med korsdrag om jag inte hittar på någon inomhus aktivitet som innebär Ac. På em/kvällen när sambon kommer hem eller vi fått gäster går vi ner och badar och då kan jag vara i solen en kort stund. Så jag är nog blekaste på västkusten just nu! Tur att man är ledig nu för värmen gör en slö och trött tycker jag.
På onsdag morgon åker vi till München, där ligger temperaturen på runt 20 gr och hoppas det stannar där..
Har börjat få sura uppstötningar då och då, ibland när jag har ätit och ibland utan synbar anledning. Någon som har något bra tips mot detta?
Kram på er!
Har så smått börjat läsa på lite om förlossningen och boken "att möta förlossningssmärtan"
Finns även mycket på nätet. Både som film och text.
Vi har fått kontakt med doula, men vi har inte bestämt oss ännu. Hon verkade dock passa oss (vi har träffats), men vi skall fundera lite till.