• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Dagens glukosbelastning gick bättre än förväntat.

Tog med citron (det var tur) och svepte tre större plastmuggar på ett bräde. Smakade söt citronsaft bara, så helt ok.

Sen satt jag med mina seaband och rapade i en timme. 30 min efter det mådde jag bra och de sista 30 började jag känna mig trött.

Fick innan belastningen höra att jag skulle ligga under 10 efteråt. Fastesockret var 4,2 och efteråt tog de två prov direkt efter varann. Det första på 9,2 och det andra 9,5 (hur är det möjligt?)

När jag kom hem 40 min senare tog jag ett eget prov och då var det 6. Hade ju då rört mig till parkeringen och druckit vatten efteråt.

BM var tydligen inte riktigt nöjd ändå, vilket stör mig till max. Känns som jag inte får höra precis vad hon tänker. Jag har tid hos henne på torsdag och då får hon fasen tala ur skägget!

När jag googlar ser jag att det är lite olika på olika sjukhus. På vissa skall man ligga under 9 och andra under 10. Känns som att BM tror att det kan bli problem framöver, men att hon inte vill säga det till mig eftersom vi inte är där ännu.

Hur har ni andra legat efter två timmar på glukoslösning? Fick vila och inte vara uppe och röra mig skall jag tillägga.

Jag som trodde att vi kunde släppa det här nu, men känslan mellan raderna hos BM kändes inte så...

• Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-09-01 17:01:57 följande:
    Du har rätt... Har fått kommentaren tidigare bara, när jag klagat på foglossning IRL "jaha, men det var ju det här du ville". Ungefär som att jag måste njuta och förbise eventuella graviditetskrämpor eftersom vi var tvungna att gå vidare till IVF.. Orimligt förstås. Men det och en massa kommentarer om att man är tjock bryter nog ner mig lite bit för bit... Så nu gnällde jag lite till, och tänker inte be om ursäkt! ;)
    Jo, jag vet hur det är IRL, så passa på och gnäll av dig här

Självklart skall vi som haft bekymmer med att bli gravida enbart vara i nio månaders lyckorus Och förbaskad tacksamma...

Sanningen är väl att vi är tacksamma och i ett lyckorus, men det är ju svårt till 100 % 365 dagar om året liksom.
  • Jenkis

Dessutom blev jag mycket besviken på sambon idag...

Han höll på att få en snyting när jag kom hem och berättade om dagens glukosbelastning. Han undrade vad JAG gjort för fel. Herregud! Han är ju fasen inte riktigt klok ibland. Karlar! Som tur var hade jag fått ett litet infopapper från BM idag om glukosbelastning, där det stod att moderkakan utsöndrar hormoner som minskar mammans känslighet för insulin. Att kroppen kräver större mängder insulin för att reglera blodsockret och om bukspottkörteln inte orkar med blir det graviditetsdiabetes. Det fick han minsann under näsan!

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-01 19:12:28 följande:

Ja det där med män och klantiga kommentarer. Suck!! Hoppar en och annan groda ur munnen på min man med och ja, måste ju erkänna att jag är lite mer känslig än normalt. Känner ibland för att ta in på hotell men har lärt mig att lugna ner mig och vänta ett tag och då brukar det gå över och jag kan tänka klart igen, ha, ha!!

Hoppas att det löser sig med glukoseländet för dig Jenkis. Nog bara så att din bm är extra försiktig och inte vill riskera att missa något. Risken för havandeskapsförgiftning ökar ju även vid graviditetsdiabetes och eftersom risken redan är högre vid ÄD vill hon kanske ta det säkra före det osäkra och dubbelkolla. Eftersom du hade sånt bra fastevärde är det säkert ingen fara!! Kram

Tack!

Ja, vi får se och ta en dag i taget helt enkelt.

Så länge äter jag bra kost med lågt GI. Det skadar ingen
  • Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-09-01 18:14:18 följande:

Det var förstås en lite klantig kommentar av mannen jenkins..men det va nog mest det, klantig. Han menade säkerligen inget illa. Min man har också varit lite klantig ibland, och då hugger jag direkt! Inte mer än rätt!

Hoppas du får ordning på den där glukosbehandlingen. Verkar jobbigt.. Tänk vad mycket stök som följde med en liten efterlängtad knodd i maggen! ;)

Jo och ändå är det egentligen inget stök. Tänk vad bra det gått hittills.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-01 18:49:53 följande:

Det är klart vi måste få gnälla av oss här!! Är ju inte alltid läge irl Jag har ont i ryggen, är otymplig, har svårt att sova för att alla ställningar är så obekväma trots kuddar till höger och vänster. Fötterna har börjar svälla upp och har tappat mina vrister. Ont i revbenen på höger sida igen också så nu tror jag Bambi lagt sig i säte igen och trycker på där men vet ju inte. Ska till bm på torsdag, får väl se då. Ja det var dagens gnäll Skickar kramar och positiva tankar till alla er andra som tycker det är lite påfrestande ibland att vara gravid!! V 36 imorgon. Bara en månad kvar som max...

Hi, hi. BusBambi...
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-09-01 18:21:35 följande:

Jenkis, förstår att du blev arg på sambon men precis som Lillebrorsfaster skriver var det nog mest klumpigt... Män kan verkligen säga saker ibland utan att ha tänkt det minsta! Så försök inte ta det för hård, och berätta för honom att sådana kommentarer gör dig både arg o ledsen.

Kram!

Ja, han fick höra hur jag upplevde det lite senare och jag hoppas han förstod.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-09-01 19:54:06 följande:

Nu förstår jag vad det är som påverkar mig och delvis fått mig att hamna i det läge som jag är i nu. Idag ringde min chef och först var gullig och frågade hur jag mådde och hur det var med bebisen. Efter ett tag började hon fråga om mina olika jobbprojekt/frågor som jag håller på med och jag hänvisade till den överlämningslistan jag försökt gå igenom med henne för några veckor sedan. Hon bad mig då uppdatera listan med aktuell info och skicka den till henne igen och till dem som ska ta över vissa frågor. Satte mig vid datorn och började jobba och givetvis var det en massa mejl som jag var tvungen att svara på eller skicka vidare. Efter ett tag började min chef mejla och ringa mig om en massa saker och kände att jag blev mer och mer stressad och började få starka sammandragningar. Till slut fick jag säga ifrån att jag mådde dåligt och får återkomma en annan dag. Jag kan förstå min chef till viss del då hon säkert känner sig stressad men de mest akuta frågorna har jag lämnat över och de andra får jag nästan återkomma till när bebisen är född. Mådde dåligt hela em sen, fick ta en brikanyl och ligga till sängs. Sambon blev så arg när han kom hem att han ville ringa upp min chef och säga ifrån på skarpen, då jag faktiskt är sjukskriven. Min chef är ganska puschig och i vanliga fall kan jag hantera det men är väl extra känslig nu. Känner att jag inte vill tillbaka till jobbet, som jag ändå trivas ok med i vanliga fall, och att det påverkar mig psykiskt och fysiskt mer än vad jag klarar av just nu. Mår fortfarande illa när jag tänker på jobbet och vaknade o natt kl 5 och kunde inte somna pga att jag tänkte på jobbet. Har haft tuffa perioder innan jobbmässigt men klarar inte av det lika bra som förr. Ska till bm imorgon och prata hur vi ska göra framöver. Hoppas jag kan bli sjukskriven ända fram till förlossningen.

Min chef var precis likadan! Jag har haft två perioder sjukskrivning. Under den första kände jag mig nästan förföljd, men nu under den andra som jag nyss avslutat, var det precis som hon insett att "jag var förlorad". *Alltså att det inte hjälper med 1 000 frågor eller att hon hetsar mig.

Hoppas verkligen du kan bli sjukskriven hela vägen ut nu och det är jag nästan övertygad om att du blir! Om inte annat så överdriv dina sammandragningar för läkaren så är det nog inga problem

Bra gjort av dig att säga ifrån! Min chef hanterade jag bara på mailen ett tag och då kollade jag inte den de dagar jag inte mådde bra. Har stenålderstelefon, så jag vet aldrig när jag får mail. Mycket praktiskt Dessutom har jag alltid telefonen på ljudlöst och avstängd på kvällar och nätter, så ringer upp gör jag bara när JAG känner för det. Mina vänner och bekanta har vant sig vid att jag aldrig svarar. Min chef var förstås vansinnig, men min mobil är min privata och den styr jag själv över.

När man tar ovanstående beslut tar det flera veckor innan man slutar känna stress över att man på något sätt bryter mot någon jäkla kod som vi har i vårt samhälle, men det går över

Tag hand om dig och bebben! Chefen och företaget överlever ändå utan dina uppdaterade listor. Vad f...n hon har ju redan fått den tidigare.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-09-01 20:05:59 följande:

Jenkis-har oxå namnsdag 6 oktober men stavar med ie på slutet. Min bror fyller år samma dag så hoppas min bebis väljer en annan dag!

Skönt att du gjort glukosbelastningen och att det verkar gått bra. Du får pressa din bm vad det är att hon inte är så nöjd med! Förstår din irritation på din sambo! De tänker sig inte alltid för och min sambo började skratta åt mig när jag berättade att jag var tvungen att gå upp ur soffan och byta batteri i fjärrkontrollen, han fattade inte att det var en kraftansträngning för mig i det tillståndet jag var i då . Sen kom han hem mitt favoritgodis och bad om ursäkt så ibland så fattar dem!

ha, ha. Det kanske tar ett tag innan polletten trillar ner så att säga...

Jag skall pressa henne på torsdag.

Förstår att 6/10 inte är optimalt för dig då. Min bebbe har tillstånd att komma tidigast kalendervecka 39. Då har jag gått 36 fullgångna. Det är lite spännande med lite molvärk och tryck nedåt varje dag nu. Efter mina två täta sammandragningar för nån vecka sedan har jag inte känt av det något mer, så det jag känner är bara lite kul liksom. Jag hoppas ju att det betyder att jag kanske slipper gå sju fullgångna veckor till, men som sagt, jag kan lika gärna gå över tiden...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-01 23:27:33 följande:

Ytterligare en charmig sak med att vara höggravid!! Håller nog också på att bli förkyld och fick precis en nys och hostattack då jag skulle upp och kissa. Och då kissade jag på mig lite på väg till toan Blä! Känner mig ynklig och ofräsch och som en stor klumpeduns. De här sista veckorna är verkligen inte glamorösa!! Kram och sov gott alla!!

Ps. Johjen - låter som min förrförra chef. Hemskt med så krävande och oempatiska personer. Hoppas du blir sjukskriven resten av tiden nu och kan fokusera på det som är viktigast dvs dig själv och lilla bebisen. Stora kramar

He, he. Har hänt mig också. Det kan vara riskabelt att vara kissnödig om man samtidigt får en nys-hostattack.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015