• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2014-04-28 17:45:29 följande:
    Jag kan ha gjort det på min mvc, de tog några prover men sa aldrig var de låg. jag fick fråga själv ett par veckor senare. Jag har bokat in en ny tid hos en ny barnmorskan på Mama Mia, tack snälla för tipset. Men de är först nästa vecka de har tid. Ska ta prover imorgon om jag klarar av att komma iväg. Kram Har ett stort problem, när jag tog min kortison imorse så blev jag kraftigt illamående och kräktes upp den efter ca 10 minuter. Gjorde ett nytt försök att den igen för 30 min sedan men samma sak hände, jag kräktes upp den igen. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till, ska jag göra ett nytt försök? Jag har fått prednisolon 2,5 mg och det är första gången jag tar den idag tillsammans med 5 mg (som jag hade sedan tidigare). Kan det vara ngt fel på den "nya" prednisolonen på 2,5 mg? Vad händer om man skippar kortison en dag, ngn som vet?  Vad mycket problem jag har, vilken resa man ska behöva gå igenom men jag vet att det är värt det!

Va skönt att du fått tid och hoppas ni huvudvärken snart ger sig! Och att du kommer iväg för provtagning. Tror inte det är nån fara ang prednisolonet om du fått i dig 5 mg och det bara rör sig om ett dygn. Om du precis höjt dosen där kanske det också gett dig huvudvärk? Det är ju också ett hormon. Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2014-04-28 17:42:10 följande:
    Känner igen det. Fick det i v.10. Riktigt ont gör det har haft bälte sen jag fick domen. Går hos sjukgymnast och har en tens apparat som jag lånar från vc. Jepp det är jätte härligt att vara gravid. Får ju en fin bebis. Så smärta får man tydligen på köpet.

Nej men usch och fy va jobbigt ni har det båda två!! Så jobbig foglossning redan nu. Huga! Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-04-28 18:56:27 följande:
    Jag har inte fått i mig ngn prednisolon alls idag tyvärr, kräktes upp båda gångerna. Har inte höjt dosen utan sänkt idag från 8 mg till 7,5 mg. Kram

Aha då förstår jag!! Det är ok att sänka mer åt gången dock. Du kan gå från 8 - 5 och sen en vecka senare till 2,5 och en vecka efter det tar du 2,5 varannan dag några dar och sen slutar du. Om du missar en dag tror jag inte det är nån fara men hoppas du får i dig dosen imorgon. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-04-28 19:06:59 följande:
    Läste precis att biverkningar på kortison kan vara godartad tryckökning i skallen, kanske det jag har fått. Tycker att huvudvärken har minskat lite nu, kanske pga av att jag inte har fått i mig kortison. Vad svårt det här ska vara, om ändå bara visste vad som var problemet.

Ja jättesvårt!! Jag slutade tvärt med östrogen en hånglås och fick migrän då så lutar nog åt det. Har alltid trappat ut efter det vilket funkat mkt bättre.
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-04-28 21:00:18 följande:
    Jag fick kraftig huvudvärk innan jag slutade med östrogenet och kände igen huvudvärken från då jag började med östrogen. Eftersom att den var så förfärlig så kunde jag inte ta ngn mer östrogen, jag hade tänkt trappa ner (fick ett schema från dig för ett tag sedan) men kände att den huvudvärken var otäck så jag vågade aldrig ta ngn mer. Tog också ett blodprov innan jag slutade och mitt östrogen låg då på 8200 pmol, väldigt högt. Innan har det legat runt 5000 varje gång och man ska ligga på över 2200 så då räknade jag ut att jag kunde sluta med östrogenet. Det var nästan en vecka sedan jag slutade med östrogenet så det känns som om att huvudvärken borde ha kommit tidigare i sådana fall, eller vad tror du? Tack för att du orkar spekulera med mig :) jättesvårt att veta vad det kan bero på. Kan ju också bara vara vanlig graviditetshuvudvärk som du skrev, men nu har den avtagit i varje fall och det känns härligt att det är lite bättre nu. Kram

Ja just ja!! Jäkla klurigt!! Det kan ju vara som du säger, kanske blev östrogenhalten så hög att det var därför du fick ont i huvudet. Om det lättar nu så kanske kroppen har anpassat sig om det var en vecka sen. Hoppas du slipper må dåligt mer nu! Kram
  • villsågärna38

Hur mår ni idag tjejer? Går in i v 18 idag. Känns stort!! Och lilla Bambi (vi kallar bebben så) gav sig till känna igår igen. Sååå skönt! Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-04-29 13:19:36 följande:
    Jag blir så tårögd när jag läser om att alla är gravida och att allt går bra trots lite krämpor, men det får vi allt stå ut med! Idag har jag en riktigt bra dag, bara svagt illamående och ingen huvudvärk. Dessutom var vi hos läkaren idag som kollade med UL och vi fick se den lilla krabaten. Sambon blev tårögd men skyllde på pollen, ha ha, det blev så verkligt för honom. Jag känner ju av graviditeten hela tiden som inte han riktigt gör. Min sambo frågade när man kunde berätta för folk och han tycket att det kunde vi göra nu. Gick in v. 12 igår, men vad säger ni andra, kanske fortfarande lite tidigt att berätta. KUB har vi nästa vecka. Kram

Va roligt Grattis!! Det är ju så individuellt när man vill berätta. Det beror ju helt på om ni vill att andra ska veta om de t ex hittar något på. KUBen. Risken är ju liten men känns det jobbigt så vänta. Annars kan ni ju berätta nu!! Vissa berättar i v 6 och andra i v 16. Inget är fel utan man gör det som känns bäst helt enkelt. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-04-29 14:48:33 följande:
    Skönt att lilla Bambi gav sig tillkänna igår igen! Själv känner jag inte så mkt, ibland kanske ngt litet som bubblar men det kan lika gärna vara gaser. Dock mår jag väldigt bra nu och förutom att jag är tjock har enorma bröst så känns livet helt ok även om det är mkt på jobbet mm. Vecka 18 det är STORT! Jag går in i v 18 på fredag.. Kram

Ja jätteskönt!! Det är säkert din mini du känner om det är lite längre ner i magen. Uppe vid naveln så är det nog tarmar Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2014-04-29 18:47:06 följande:
    Härligt det låter med bäbis sparkar och små magar. Jag går in i vecka 15 i morgon. Mår fortfarande illa till och från, är fortfarande väldans trött och har ingen mage än, utan är bara tjock Längtar så till det både syns å känns. Roligt att läsa alla positiva inlägg idag.

Min mage "kickade in" i v 16 så det kommer nog snart!! Då vände även illamåendet. Hoppas på detsamma för dig! Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015