• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2014-05-02 10:13:08 följande:
    Villsågärna38 vilken bb kräm använder du?

Det är La Roche-Posays som är speciellt för rosacea. Solskydd 30. Har även serum och hudkrämer därifrån som är deras serie för rosaceahy. Finns på Kronans droghandel. Jenkis blev bra av den serien på två veckor. Jag tror dock inte jag tålde deras rengöring så tar jojobaolja på en bomullsrondell och torkar/tvättar med den och sköljer sen med vatten. Sen serum och créme plus BB-cream på dagen. Kram PS. Vill man inte vara lika extrem som jag ang kost så vet jag de som blivit bättre bara av att utesluta mjölk/mjölkprodukter, koffein och starka kryddor ett tag också.
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2014-05-02 10:50:22 följande:
    okej tack . Nu är det hormonfinnar jag har, kanske inte är samma produkter då? Spf 30 är alldeles för mycket haha max spf 15 annars förblir jag vinter blek i huvudet. Dricker i princip inte kaffe mer 1-2 koppar i veckan. Ingen stark mat, ytterst sällan. Kör laktosfritt om jag ska ha mjölkprodukter och knappt det. Hormonfinnar är ju ganska svårt att komma åt Men tack för tipsen. Kram

Aha, ja hormonfinnar är ju inte samma. Då gäller nog inte mina tips om du har rosaceaproblem blir man även röd och det hettar i ansiktet. Då är sol inte att föredra så minst spf 30 som gäller!! Har du vanliga finnar brukar det ju ist vara bra med lite sol! Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2014-05-02 11:05:05 följande:
    Hej svejs alla vackra gravvos! Bra här också! Hade en riktig pissdag igår, mådde kräkilla hela dagen och totalt tömd på energi men idag har jag städat, tränat och käkat gröt! Magen lyser dock med sin frånvaro... Nåväl, KUB om en vecka så det blir spännande! Idag bär det av till Stockholm och en helg däruppe! Ni som bor där i trakterna får gärna tipsa om vad man kan hitta på som är lagom jobbigt Fotografiska är alltid mysigt tycker jag men nåt mer ska man väl hitta på... Någon om er som har problem med torra slemhinnor och smärta vid sex (ursäkta det abrupta ämnesbytet )? Nåt bra tips?

Kolla med din bm. Du är säkert inte ensam om detta. Hoppas det ger sig snart! Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-05-02 13:26:45 följande:
    Hej alla gravida! Jag mår urk igen och kräks en hel del men då sägs det att bebisen ska må bättre så hoppas att det är så. Min huvudvärk försvann dock när jag sänkte progesteronet vilket är mycket skönt. Villsågärna, skönt att höra att din hy blev bättre så snabbt, kan inte varit så skoj. Jag har fått utslag som kliar varje kväll på kroppen, ngn som vet vad det kan bero på? Dricker väldigt mycket nyponsoppa och funderar på om jag har blivit allergisk eller är det kanske progesteron som spökar igen. Är det ngn som har några goda gravid mat-tips, jag är sällan sugen på mat men ständigt hungrig så det är svårt att veta vad man ska äta tycker jag. Är så trött på mackor. Ofta när jag tar mina vitaminer så kräks jag upp dessa känner mig lite orolig för att den lille inte får det hen behöver. Har inte ens lyckats få i mig folsyra varje dag, kanske bara ett par dagar i veckan, känns inte alls bra. Har ätit folsyra varje dag i snart fyra år och nu när man är gravid så får man inte behålla den, känns knasigt..

Usch va jobbigt vännen!! Varma mackor kanske? Det åt jag en period. Sen åt jag färdiglagade microrätter, frysta, ett tag. Riktigt äckligt tycker jag nu men tyckte det var jättegott ett tag då jag mådde illa men var hungrig. Fil med frukt i. Kräm och mjölk. En period åt jag mest söta saker. American pancakes hade jag också dille på ett tag. Med lönnsirap Låter jobbigt med utslagen, tycker du ska prata med en läkare så du får bra créme eller medicin. Då går det ju ofta över jättesnabbt. Har du ätit folsyra så länge är det nog ingen fara alls. Då har du säkert reserver i kroppen. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-05-02 23:24:24 följande:
    Tack för mat-tipsen! Varma mackor har jag ätit så mycket av att jag har tröttnat. Märker att jag vill ha variation i maten, har svårt att äta samma saker, har inga cravings direkt. Microrätter har jag också svårt för de har så mycket vitlök i sig, gillar det i vanliga fall men inte nu vid graviditet. Fil äter jag mycket. Idag åt jag pannkakor, det var jättegott och kräm ska jag pröva, det kan allt vara ngt. Kram 

Ha, ha!! Åt inte dem med vitlök utan schnitzel och köttbullar osv. Har lite svårt att förstå att jag tyckte det var gott nu men älskade det då jag hade min måillaperiod. Fryst och uppvärmd husman är ingen hit, det ska vara färskt för att vara gott tycker jag i vanliga fall Hoppas du mår bättre idag! Kram
  • villsågärna38

Vet att det finns yogaappar, kanske finns det även för gravidyoga? Jag gick gravidpilates sist och tänkte göra det igen men inte hemma. Var också jättebra!

• villsågärna38
    Lyckostjärna skrev 2014-05-04 07:27:01 följande:
    Har någon mer urinträngningar eller typ känslan att behöva kissa oftare? Jag kissade 3 ggr i natt visserligen hade jag druckit extra citronvatten igår kväll! Jag kissar men efter en stund känner jag mig redan lite kissnödig! Det svider inte och gör inte ont kan det vara början på UVI ändå eller har någon här likadant? Jag går in i vecka 17 idag! Ska lämna urinprov imorgon till BM ändå som rutin? Men bör jag lämna urinprov redan idag på jouren tycker ni? Vill ju inte att min bebis ska fara illa när vi har kommit så här långt för en gång skull!!! Kramar till er alla!!

Tycker att du ska ta med dig morgonurin och lämna det för odling imorgon. Inte bara sticka på mvc. De bör kolla så du inte har uvi. Finns flera sorter och man behöver inte ha ont för att ha det. Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-05-05 09:32:20 följande:
    Tack för alla peppande ord! Fick en tid igår em och 10 min innan tiden hörde jag hur de började springa runt och snacka om att läkarens skulle följa en person till akuten (psykakuten och akuten ligger på olika ställen). Skynda er på tänkte jag. 20 min senare hade de fortfarande inte kommit iväg och när jag väntat 45 min (30 min efter utsatt tid) kom de fram en person till mig och sa att läkaren gått iväg. "Han är nog tillbaka om en kvart". Den kvarten visade sig bli drygt två timmar.... Så Antingen självläker man eller så blir man inlagd typ. Man sitter inlåst i väntrummet utan toa och jag höll totalt på att freaka ur. Bad om att få gå ut utomhus. Jag stod bara inte ut. har man redan ångest varat med panikångest är inlåsning inte en hit.... Såklart var läkaren en manligt AT-läkare som verkade ha noll erfarenhet av gravida kvinnor. Det var nästan så att jag fick en klapp på huvudet med orden "du är ju gravid och då är detta normalt". Så f...n heller! Detta är inte ett dugg normalt, det är en akut stressreaktion, hur fasen kan ni vara så blinda tänkte jag. Hursomhelst så ringde han sin bakjour för att konferera och utskrivet fick jag Lergigan för att lugna ner mig lite och psyköverläkaren som han pratat med tyckte inte jag skulle börja med antidepp. De tycker samtalsterapi är det bästa såklart. Jag har dock redan börjat med antidepp och tänker fortsätta om inte mödravården säger något annat, för läkaren reserverade sig för det. Det var ok om mödravården tog ställning att jag skulle äta dem. Så nu väntar jag på att bli uppringd av dem. För er som tagit Lergigan så vet ni att man mest blir muntorr. Men jag förstår att det är väl det enda som finns som gravid och jag är tacksam att jag fått något att ta till natten åtminstone. Tog en på dagen igår och jag tyckte inte det hjälpte så mycket och muntorrheten är jag gärna utan... Nu har jag verkligen gått till botten med detta och gjort "allt". Kan inte göra mer än att hoppas att bebis överlever 120 slag per minut i puls dygnet runt och att jag får i mig tillräckligt med mat. Tyvärr har ju aptiten försvunnit, men jag tvingar i mig mindre grejor och ofta. FÖRHOPPNINGSVIS är det några jobbiga dagar vi pratar om innan det succesivt blir bättre igen. Jag får försöka tänka positivt, för det är enda livlinan jag har just nu. Det får bli mycket yoga, promenader och annat lite lugnare aktiviteter. Någon dator, tv och spännande böcker får ligga på is ett par dagar. Framförallt tv:n. Tack för att ni lyssnar!

Usch va jobbigt att inte bli tagen på allvar och hemskickad med ett recept bara! Vissa veckor är ju jobbigare än andra när man är gravid och har man då även annat att bära på så förstår jag att det blir jättetungt!! Däremot så tror jag att rådet om samtalsterapi faktiskt är bra. Jag hade en riktig kris av olika anledningar för 10 år sen och gick i terapi i ett år. Det fick mig på fötter och är nåt jag aldrig ångrat att jag satsade pengar på. Gick privat och var singel då och hade det inte alltför fett men tycker att det var en investering värd varenda krona. Kanske finns det nån terapeut i ditt närområde som skulle passa? Nu när du är sjukskriven och har tid? Bara en tanke. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015