• Irma01

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Tack Lillebrorsfaster!
    Jo,han vet så klart om det mesta vi har gjort för att lyckas bli gravida. Men han har alltid varit mammas pojke och verkar tro att så ska det fortsätta vara. Tror att allt känns tusen gånger värre när jag inser att vårt barn aldrig kommer att få umgås och växa upp runt sin farmor som inte har långt kvar. Då känns det som att en bra relation med morföräldrarna är ännu viktigare och så häver brorsan ut sådana idiot kommentarer...
    Blä, är så trött på familjen just nu! Och på att vara en överkänslig kärring....

• Irma01

Men vad jobbigt du har det Jenkis (
    Bra att du ringde psykakuten, hoppas du får rätt hjälp. Önskar jag kunde göra mer än att bara skicka styrkramar

• Irma01

Tack tjejer för peppning och goda råd. Vad skulle man göra utan denna tråd?!

Kram!

• Irma01
    Lokattis skrev 2014-05-04 22:13:37 följande:
    Irma: stora kramar till dig! Har precis tillbringat kvällen med att välja lämplig begravningsmusik till min mamma som gick bort i onsdags i cancer. Fruktansvärd sjukdom, men trots allt så tar man sig som anhörig ändå vidare. Livet blir större, och viktigare på nåt sätt. Fast det var ju inte såhär jag hade tänkt tillbringa tiden som nygravid... Kram igen till dig.

Beklagar verkligen sorgen LokattisHjärta.
    och tack för dina ord!
  • Irma01
    johjen skrev 2014-05-05 08:13:57 följande:
    Usch jag känner ingenting av bebis och haft del magproblem det sista så det jag tror jag kände var nog gaser. 2,5 v sedan hörde jag hjärtljud och RUL på torsdag men orokänsla i kroppen. Hur vanligt är det att känna ngt i v 18?

Oroa dig inte, jag fick vänta tills vecka 21 innan jag kände något, det är inte alls ovanligt! Kram!
  • Irma01

Linnea 83, grattis!

Träffade fina svärmor i kväll och hennes enorma styrka och kämpaglöden gav mig ny energi. En underbar människa som har inte gett upp hoppet om livet än

• Irma01
    Jenkis skrev 2014-05-08 07:42:56 följande:
    Är det någon som börjat spanat lite smått på saker?

Typ vagn eller andra grejor? Barnkläder?

Att äntligen fått gå lite på Ikeas barnavdelning eller i den lokala barnbutiken och drömma sig bort?

Förra gången gjorde jag det efter v. 12. Den här gången här det lite annorlunda + att jag redan har en hum om vad jag skulle vilja ha för vagn o.s.v. Kläder fick vi ärva en hel del. Framförallt till flicka, så det finns inte så mycket för mig att spana på i nuläget. Lite tråkigt för det var ju kul!

Jag kunde inte hålla mig i veckan när jag var och handlade en snuttefilt åt min brorsdotter och köpte en liten body. Vi vet ju inte om det är en kille eller en tjej. Sedan tänker jag snartta en sväng förbi Livly butiken (hemskt att jobba mitt i stan,alldeles för många frestelser!).
    Sängen har vi fått från min svägerska, barnvagnen är beställd från Holland, en Bugaboo Buffalo. Det kostade likamycket ny där än de som finns till salu på Blocket. Vi har hund, så jag måste ha en vagn som kan köras i terräng, men vill samtidigt ha en som är lätt hanterlig. På kuppen beställde vi också en babyskydd från Maxi Cosi och adaptern.

Men annars är det väldigt måttligt med inköp just nu

Kram på er!
  • Irma01
    Pluttemor skrev 2014-05-08 11:58:51 följande:
    Sen har jag fått reda på att jag från och med vecka 20 måste ta 100mg järn varannan dag smile4.gif mina järndepåer e med andra ord inte bra. Och jag måste fortsätta fram till födseln. Jag blir bara så himla dålig i magen och blir så gott som förstoppad smile4.gif någon mer som äter eller kommer behöva äta järn?

Det gör jag redan också, Niferex, och nej, det är inte kul men men! Försök också äta lite rött kött, linser, spenat osv, finns mycket järn i det. Och paltbröd fick jag som tips av läkaren också!
    johjen skrev 2014-05-08 13:10:19 följande:
    Tjihoo det blir med största sannolikhet en kille!! Allt såg bra ut på RUL! Jag börjar äntligen fatta att jag äntligen ska bli mamma, om allt går bra.. Lägger in bild lite senare.
    Kram

Stort grattis!!
    Redan47 skrev 2014-05-08 12:46:00 följande:
    Lelle: hur barn reagerar beror på hur föräldraskapet utövas. Är du trygg med ditt val så kommer barnet känna sig trygg med sin tillkomst.
    Sen finns det ju ixå det tabu att vi inte pratar om sex som njutning och sex som fortplantning. Så frågan hur kom du till? Är väl inte den vi tar på 3-fikat. Det är inte många som berättar ens om ivf... Jag tror det tolkas som en personligt nederlag att ej fixa fortplantning, mycket skuld ich skam. Lika med det...tystnaden skaver mer än om vi är öppna. De som dömer...kan vi välja bort från nära och givande relationer .

Vi lever i en global värld, där äggdonation har funnits längre än i Sverige och varje dag skapas det nya barn med ivf/ÄD i Europa. Som är längre fram i utvecklingen. Det jag säger är, att vår öppenhet kommer öppna fler dörrar för andra som ej vågar ännu gå emot strömmen. Där samhällets norm för när ich hur vi ska få fortplanta oss förgiftar vår fria vilja. Jag tror inte det är okey, eller rumsrent att svensk myndighet uppmanar gynläkare att ej undersöka ej heller skriva ut medicin till ÄD patienter 38+. Undrar vad EU säger om det??? Så vi kan stolt säga att detta var så viktigt för oss - att sätta dig till världen - att vi gått mot svenska överförmyndarfasonser!
    Våra barn kommer genom FB , Google, youtube och många fler siter som kommer att utvecklas att finna gemenskap globalt. Precis som det finns föreningar för tvillingar...
    Tänker i precis samma banor som du. För mig hardetvarit viktigt attvara öppen om hela processen, den blev naturligt i och med att min sterilitet tros vara en följd av min cellegiftsbehandling.

Jag har bara blivit bemöttmed respekt och beundran för att jagvågade berätta. Det finns ingen skam i att behöva hjälp för att skaffa barn. Det är helt enkelt otur, och ingenting som vi ska behöva känna skuld inför.
    Om vår behandling i Spanien hade fungerat hadevi också berättat för barnet, för att det är oerhört viktigt för oss.

Precis som Vsg skriver också, så finns det här ingen trauma i att någon har blivit lämnad som i adoptions fall. Tvärtom är det en människa med mycket empati som harvelat hjälpa till ett annat par på vägen. Vi är de biologiska mammorna, bara inte de genetiska. Vi har burit vårt barn, och det är en viktig del i det hela.

Under resans gång har många öppnat sig förmig och berättatatt deras barn kom via IVF eller om en lång kamp innan testen visade +. Men det hade förmodligen inte kommit fram om jag inte hade varit så öppen om vår situation.

Det är idag så mycket vanligare än man tror, och våra barn kommer att träffa andra i samma sist omde behöver hjälp för att hantera situationen.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015