Pluttemor skrev 2014-02-20 23:02:46 följande:
Om jag har förstått det rätt så är det bara ärftligt med tvåäggstvillingar, dvs hur många ägg kvinnan släpper. Det är även vanligare att ju äldre en kvinna blir så är chansen större att hon släpper fler ägg.
Det andra, dvs enäggstvillingar, det är bara slumpen som avgör om det händer eller inte. Har alltså ingen genetisk faktor
Tack för klargörandet! På tal om vilket så "forskade" jag om blastocyster när jag fick veta att de ville odla vidare och förutom att pluschanserna ökade avsevärt, så fanns även en, jämfört med "naturliga" grav., 4-5ggr förhöjd chans för just enäggs!? Därför blev jag extra chockad över att få erbjudande om 2 blasto
, det hade jag absolut inte räknat med.
Läser på ett brittiskt ivf-forum och sett flera där som just fått enäggs efter färskblasto...några historier om trillingar med där de fått 2 och ena delat sig!?
Det är alltså fysiskt nmöjligt att vi inte bara bär en eller två, utan upp till 4st???
...tror ju inte det och det skulle faktiskt vara liiite over-kill...
Märkte nu förresten att jag ju redan "visste" att du åxå fått 2...grav.demens som tyvärr inte är ny, utan sitter fortfarande i sedan förra grav., för 14år sedan