• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Kan lugnt säga att jag känt mig mer gravid de senaste två veckorna bara. Det stramar i sidorna när man tittar åt sidan och går samtidigt. Jag blir lättare flåsig, det är jobbigt både för fogarna och sidorna av magen/revbenen att gå långt eller snabbt... Har dock inga sammandragningar, så jag fortsätter att röra mig på mina villkor. Kan få ont i nedre delen av magen ibland, men det känns inte som sammandragningar. Mer bara som allmän överansträngning. går över när jag sätter mig ner en stund.

Tror inte jag skulle kunna dra iväg på en kajaktur Vanliga promenader och cykla går fortfarande bra.

Dessutom har bebis senaste veckan blivit starkare. Så nu kan jag få en körare på urinblåsa och bakåt så det känns som man skall göra på sig för en sekund Förut har jag mer känt rörelser som smekningar och nu har det mer blivit fisksnärt. Om det snärtas på "fel" ställe kan jag hoppa till

Har ni känt någon förändring i rörelsestyrka?

• Jenkis
    johjen skrev 2014-06-08 09:33:09 följande:
    Hej alla fina!
    Var på Håkankonserten igår och då jag är ett gammalt HH fan av rang kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att dansa med emellanåt, även om jag så klokt köpt sittplats för första gången. Efter konserten kände jag att magen drog ihop dig och har sedan dess haft träningsvärkliknande känsla i magen, någon som känner igen sig? Något som kan vara farligt för bebis? Stackars liten som fick skumpa runt i magen... smile1.gif

Tittade på vagn igår och har nu världens dilemma. Egentligen borde vi köpa en Emmaljunga med stora fasta hjul som upplevs mer robust och ombonad som passar våra behov och där vi bor bäst. Men fåfängan i mig vill ha en Bugaboo Buffalo för jag tycker den är snyggare och smidigare! smile1.gif Både min sambo och jag har stora bilar så vi får gott och väl plats med Emmaljungavagnen och jag skäms nästan över att jag inte tycker den är lika snygg som Bugaboo. Praktiskt måste väl gå före design/trend eller hur? smile1.gif Ni kanske tycker jag är urfjantig och blev lite chockad själv att jag känner så här men får väl smälta det lite och fatta rätt beslut. Sambon är helt för Emmaljunga men låter mig bestämma. :-S
    Lustigt det där med vad som styr vad man gillar och inte. Personligen gillar jag inte de vagnar som ser ut som en låda man stoppat in i en stålställning Eller något som påminner om en kundvagn. Det är verkligen tur att det finns så många olika vagnar att välja på så man kan få alla sina behov tillgodosedda Har ni kollat på Trille Viper eller Kronan? Robust, men inte en klassisk Emmaljunga.
  • Jenkis
    glader skrev 2014-06-08 14:31:33 följande:
    Grattis till det stora, viktiga inköpet!! smile1.gif Själv är jag fortfarande bara totalt förvirrad...
    Vad fick du ge för din vagn?
    Förvirringen kanske släpper om du rannsakar dina behov och vad du gillar för stil. Då kanske det blir mindre att välja på?

Ju mer man provkör och kollar, desto lättare nischar man in sig vad det är man är ute efter. 
  • Jenkis

Förutom namnjungeln och våra spretiga smaker där har vi börjat kolla på tapeter till barnrummet... Hej och hå.

Jag tycker allting är jättekul, men så skall man ju komma överens också...

• Jenkis
    Såhär skriver andra på FL om att välja vagn:

Går sittdelen att vända åt båda håll?
    Stor och lättåtkomlig varukorg
    Ska passa till olika längder, både mamma och pappa
    Passa i hissen?
    Passa i bussen?
    Svängbara hjul eller 4 fasta?

Svängbara framhjul eller inte, och där är allt beroende på terrängen. Svängbara framhjul är guld inomhus, du svänger jättelätt. Det funkar även väldigt bra på asfalt och dylikt.
    Fasta framhjul är jättebra om man är ute på guppiga vägar, det ger en stadga åt vagnen. På raksträckor på plant underlag kan du ofta köra en vagn med fasta hjul med lillfingret medan du ofta måste parera med en med svängbara hjul eftersom de gärna vill åka åt olika håll vid gupp och lutningar. En vagn med fasta hjul går rakt framåt utan problem tills du ändrar riktning, det är även problemet då det blir tungt att svänga.

Tycker det är bra också att ha ställbart handtag (upp/ner med hela stången och även justeringar på själva handtaget).  Maken är ganska väl längre än jag så det måste gå snabbt o smidigt att ställa om.
    Om man behöver använda den för att få ett barn att somna i kan det vara bra om man kan vagga den lite (sida till sida) utan att det börjar låta samt ha en bra fjädring om man kör över tröskeln (många nätter som vi fick sitta och köra fram o tillbaka inomhus).  Lagom ska det vara.
    Personligen tycker jag att vissa vagnar är för låga.  Att barnet ligger för nära marken.  Svårt att ta upp barnet från vagnen om man behöver böja ner sig något extra.

Fördel även om den kan läggas ihop utan att man behöver dra i en massa, vrida, vända och den ändå inte blir mycket "mindre" än när den var utfälld.  Ett plus också om den passar ihop med något babyskydd på chassit.
  • Jenkis
    Från konsumentverket:

Utformning

Tänk på att vagnen ska vara bekväm att köra och skön för barnet att åka i. En vagn som till exempel är skev sliter på nacke och axlar. Kolla gärna hur vagnen är att fälla ihop, veckla ut och hur ryggstödet fungerar.

Storlek

Prova att draghandtagets höjd passar de som ska använda vagnen mest. Det är även en bra idé att kontrollera så att vagnen går in där den ska vistas mycket. Till exempel i bilen, i hissen, dörröppningen och trappuppgången. Tänk också på hur mycket vagnen väger. Ska du dra vagnen i trappor eller packa in den i bilen, kan en lättare vagn vara att föredra.

Hjul

Ju större och bredare hjul vagnen har desto bättre är det, med tanke på vårt klimat som kan bjuda på snömodd med slask och vattenpölar. Självklart är detta beroende på var och hur du ska använda vagnen. I stan kan det passa bättre med en vagn med mindre hjul som är lätt att åka med i rulltrappor och gå med i affärer.

Förvaring

När man har barn är det ibland många saker du behöver ha med dig, men eftersom båda händerna går åt till att hålla i vagnen blir det ofta mycket som ska packas i vagnen. Därför kan det vara praktiskt om vagnen har en varukorg. Fundera på hur stor varukorg du behöver och tänk på att det underlättar om korgen är lätt att lasta i och ur. För säkerhets skull bör du kolla vad tillverkaren har rekommenderat för maxvikt på varukorgen.

Klädsel

Det är praktiskt att ha en barnvagn med många avtagbara delar som går att tvätta i maskin. Klädseln i vagnar brukar vara vattenavvisande med det är alltid bra med ett särskilt överdrag/regnskydd som kan skydda mot blåst och snö.

Underhåll

Lackerade underreden är mer ömtåliga än förkromade eller sådana av aluminium. Tänk på att olja underredet och hjulen ibland och använd rostskyddsspray, så håller vagnen längre. Om du har varit ute i slask så kan det vara bra att ta in vagnen om du har möjlighet. Då kan vagnen torka och du undviker att den står fuktigt och riskerar att mögla.

• Jenkis
    Konsumentverket om bärsjalar/selar:

Undvik kvävningsrisk. Se till att tyg inte täcker barnets näsa och mun. Det är också viktigt att barnet inte ”trycks ihop” när det bärs. Om barnets haka pressas mot dess bröst kan luftvägarna blockeras och barnet inte få tillräckligt med syre. Barnet har då inte heller möjlighet att skrika för att få hjälp, utan kan sakta kvävas.

rsele där tyget inte täcker barnets näsa och mun.

Bärselens tyg ska inte täcka barnets näsa och mun.

En produkt har tidigare återkallats i Sverige på grund av kvävningsrisk, se länk här till höger. Produkten som kallas Slingrider har återkallats eftersom flera barn i Nordamerika har kvävts i den. På marknaden finns idag olika märken som har liknande design som den återkallade produkten. Konsumentverket vill därför göra konsumenter uppmärksamma på den kvävningsrisk som kan finnas med denna typ av design.

• Jenkis
    Ni som har erfarenhet av föräldrapenning och dessa regler...

Har jag tolkat FK rätt att även pappan måste ta ut fem dagar i veckan efter barnet fyllt ett år för att skydda sin SGI?

Om vi låtsas att jag tänker vara hemma ett år och barnet fyllt ett när pappan skall vara hemma tycker jag personligen att det är lite orimligt att han som jobbat hela tiden inte skall kunna ta ut färre dagar än fem och ändå behålla sin SGI, men tyvärr verkar det inte vara så...

Jag har full förståelse för att jag som redan varit hemma ett år måste börja ta ut fem dagar i veckan för att skydda min SGI om jag vill vara hemma längre.

Jag skulle gärna vara hemma 1,5 år och pappan 0,5 år, men det verkar som sagt inte gå p.g.a. ovanstående regler.

Det var bättre förr
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-06-08 21:58:17 följande:
    Härligt engagemang kring barnvagnar!
    Det står mellan Bugaboo Buffalo eller Emmaljunga Mondial (ev de lux varianten). Svårt val! EM kommer ta upp hela bakluckan, har en V50, medan BB ger utrymme till lite mer. Vi har ju hund, en dvärgpinscher som dock bara behöver en liten bur men behöver få plats med bebis, vagn (sitt eller liggdel) hund och bur till honom och så ibland är vi två vuxna i bilen. Känns ju väldigt osmidig om vi blir tvungna att ta var sin bil om hela familjen ink hund ska åka iväg! Tufft val! smile1.gif
    Finns det ingen möjlighet att ha buren med hunden i baksätet i stället? På burar för katten finns det möjlighet att spänna fast dem med bilens säkerhetsbälte. Alt. är väl annars att ha hunden i hundbilbälte i baksätet. Min pappa har hund och när vi har honom måste han sitta i baksätet och vi har köpt bilbälte till honom

Vårt val av vagn tar upp hela combidelen och någon tanke på att vi skulle få rum med någon mer packning där har inte slagit oss Förvånad. Vi får väl köpa takbox också

Mycket att tänka på. Bra att vi har varann och kan tipsa!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-09 13:11:30 följande:
    Pluttemor, hur är det med dig? Är det bättre med hjärtat? Jag har 80 i vilopuls och är tillräckligt trött av det. Kram
    Jag undrar också? Tanken slog mig häromnatten att vi inte hört av dig. Hopas allt är bra ändå.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015