• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Vi har börjat gräva i det där med namn. Jag har hittat massor som jag kan tänka mig. Framförallt tjejnamn. MEN det visade sig att sambon och jag absolut inte har samma smak, ha, ha, ha. Fast två tjejnamn och två killnamn borde vi nog kunna enas om i slutänden kan man tycka?! Vill ha två av båda ifall den som kommer ut inte är en ... utan en ...

• Jenkis

I morgon ser det ut som vår barnvagn dyker upp! Jösses! Det kunde vara upp till 13 v lev-tid på den och så kommer den nu efter 14 dagar ca.

Pirrigt värre! Känns lite tidigt, men kul såklart.

Har fått kartongvis med bebiskläder av vänner. De har tjejer hela bunten så blir det tjej har vi MASSOR fr. strl. 50-92! Blir det kille har vi lite androgyna kläder i strl. 50-62 och det blir till att shoppa loss Vi har även fått låna åkpåse, bärsele, babygym, Bumbostol och babysitter.

Det är märkligt hur två vuxna personer kan fylla ett helt hus med sina prylar. Var sjutton skall vi förvara alla bebisgrejor Vi rensade ut lite förut, men jag inser att det inte räcker...

• Jenkis

Oj, oj, oj vad mycket som händer nu i tråden!!!

Grattis till er som gjort fina VUL/RUL!

Stenhårda tummar till Längtar och Lokattis!!! Hoppas det inte är någon mer jag glömt!? Såhär ångestladdat har det inte varit i tråden innan. Hoppas verkligen det ser bra ut!

Ni som har problem med sköldkörteln önskar jag också all välgång! Tråkigt att det skall bli så, men tur att ni kollat upp er. Statistiskt sett så kommer fler få problem med t.ex. grav.diabetes, högt blodtryck och havandeskapsförgiftning. Muntert värre

• Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2014-06-05 17:02:30 följande:
    Har varit på RUL nu och allt så först bea ut. Alla inre organ, kärl osv var på plats och bäbisen var stor och fin ut. Dock var det 11 dagar i skillnad mellan lårben och huvud och huvudet var lite runt. Det skulle kunna vara tecken på krom avvikelse och vi fick nu tid på måndag då en läkare ska titta på den lille. BM som gjorde undersökningen sa att vi inte skulle oroa oss och att det kan vara en ärftlig sak med stort huvud och det inte var någon stor avvikelse men att hon vill att en läk skulle undersöka. Kände att jag ville dela med mig till er men vill absolut inte höra några som helst skräckhistorier eller dyligt. Jag behöver bara få ur mig min lilla gnagande känsla av oro. Om någon har varit med om liknade eller känner någon son har det och där barnet fötts helt friskt får ni givetvis gärna dela med er, det behöver jag höra, men skräck historier gör ingen nytta. Skiter det sig så gör det det ändå och jag vill hellre köra huvudet i sanden så länge det går.
    Kramar till er allihopa och tack för att ni finns. Den här tråden har varit guld värd många gånger.
    Kör huvudet i sanden så länge du kan är mitt råd. Det blir som sagt inte bättre av att man får höra historier om ditten och datten. Tyvärr är ju nätet fullt av dem eftersom människor har en förmåga att "skriva av sig" när något inte är bra...

Jag känner till flera historier som slutat lyckligt. Allt ifrån att det inte var någonting alls till att det man trodde var inte var så markant när barnet väl föddes.

När det gäller kromosomavvikelser är en eller ett par mjuka markörer i 99.9 % av fallen ingenting. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet. Om det bara var en avvikelse mellan lårben och skallben så är det förmodligen inte så mycket att fästa sig vid.

Med tanke på vad vi har i bagaget bad vi om att slippa få veta de mjuka markörerna innan de började ultraljuda just för att slippa bli oroade förmodligen helt i onödan.
  • Jenkis
    Lokattis!

Alla kramar till dig! Typiskt när det är så tungt för övrigt...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-05 14:20:08 följande:

Förstår! Har du inte fått gör något tillväxtultraljud för att se att allt är bra med bebben och att han/hon växer som planerat? Tycker alla borde få det då man är lite äldre. Det beror nog lite på vilken historia man har och vad man varit med om hur man känner ang svensk sjukvård. Har man blivit nekad hjälp och kämpat många år för att få sitt första barn, kanske med måttlig förståelse från den sjukvårdspersonal man mött, så förstår jag om man är besviken. Vi kämpade ju länge för vårt första men jag är ändå överlag nöjd. Träffat så många gulliga människor genom årens lopp som hjälpt oss på olika sätt. Vi fick ju hjälp av den svenska sjukvården att få henne också slutligen, även om det även krävdes hjälp av en privatläkare vid sidan om Huddinge smile5.gif Har haft toppen mvc också de gånger jag varit gravid och var jättenöjda med BB Stockholm sist så där blir det igen. Hade en lätt förlossning sist trots att jag var över 40 så vi kör på naturlig väg även denna gång. Tycker att det var en sån häftig upplevelse! Men har full förståelse för att inte alla känner på samma sätt. Stort lycka till för dig! Är det v 38 som gäller då det blir KS? Kram
    Vi kommer göra ett till UL om två veckor. Då skall de kolla blodflödet i mina ljumskar. Senare kommer vi få ett TUL. Beror på tidigare bagage och min ålder... Jag är imponerad över landstingets givmildhet faktiskt
  • Jenkis

Ni som behöver mycket järn. Tänk på att inte överskrida en dosering på 5 mg/kilo kroppsvikt när det gäller Niferexen. Som gravid gör man sällan det såklart eftersom man knappast väger 40 kilo längre

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-05 18:06:29 följande:

Va bra!! NOTCH heter det ni får i v 24 och som ska vara standard vid ÄD (men som vi inte får nu). Toppen att ni får ett till TUL också, vi får ett med i v 32. Är glad över det iaf smile1.gif Sen såg jag ju lillan igår också!! Alltid lika kul!! Kram
    Fast jag är inte i v. 24 då iofs. 22+2 då. Läkaren tyckte det skulle göras i v. 21-22. Ja, ja. Hoppas de vet vad de gör Såg något avancerat bildspel på det hela och då såg det ut på ett sätt före v. 24 och på ett annat efter v. 24, så hoppas de vet hur de skall kolla....
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-06-07 13:37:01 följande:

Haha ja, så kan det bli smile1.gif . Så skönt att ni har redan. Jag är nyfiken på den översta som fick 9. Ska hitta någon återförsäljare häromkring så man kan klämma och känna på den hehe smile5.gif
    Vår stol finns inte med, men jag vet att den varit bäst i test något år. Men det är nog ett tag sedan. Ville ha en stol som passade chassit till vagnen och när den inte heller var så dyr tyckte jag det var ypperligt. Vi köpte en ny eftersom jag inte ville köpa beg av okänd person.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015