Hoppfulla Fia skrev 2014-06-05 17:02:30 följande:
Har varit på RUL nu och allt så först bea ut. Alla inre organ, kärl osv var på plats och bäbisen var stor och fin ut. Dock var det 11 dagar i skillnad mellan lårben och huvud och huvudet var lite runt. Det skulle kunna vara tecken på krom avvikelse och vi fick nu tid på måndag då en läkare ska titta på den lille. BM som gjorde undersökningen sa att vi inte skulle oroa oss och att det kan vara en ärftlig sak med stort huvud och det inte var någon stor avvikelse men att hon vill att en läk skulle undersöka. Kände att jag ville dela med mig till er men vill absolut inte höra några som helst skräckhistorier eller dyligt. Jag behöver bara få ur mig min lilla gnagande känsla av oro. Om någon har varit med om liknade eller känner någon son har det och där barnet fötts helt friskt får ni givetvis gärna dela med er, det behöver jag höra, men skräck historier gör ingen nytta. Skiter det sig så gör det det ändå och jag vill hellre köra huvudet i sanden så länge det går.
Kramar till er allihopa och tack för att ni finns. Den här tråden har varit guld värd många gånger.
Kör huvudet i sanden så länge du kan är mitt råd. Det blir som sagt inte bättre av att man får höra historier om ditten och datten. Tyvärr är ju nätet fullt av dem eftersom människor har en förmåga att "skriva av sig" när något inte är bra...
Jag känner till flera historier som slutat lyckligt. Allt ifrån att det inte var någonting alls till att det man trodde var inte var så markant när barnet väl föddes.
När det gäller kromosomavvikelser är en eller ett par mjuka markörer i 99.9 % av fallen ingenting. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet. Om det bara var en avvikelse mellan lårben och skallben så är det förmodligen inte så mycket att fästa sig vid.
Med tanke på vad vi har i bagaget bad vi om att slippa få veta de mjuka markörerna innan de började ultraljuda just för att slippa bli oroade förmodligen helt i onödan.