• villsågärna38
    Lillebrorsfaster skrev 2014-04-08 11:29:03 följande:
    Det gick fantastiskt bra idag! Den sprattlade omkring där inne och hjärtat slog så fint, så fint! :) världens bästa dag! 32 mm, lite större än förväntat vilket gör mig ännu mer nöjd!

Oh grattis Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-04-08 11:16:26 följande:
    Hoppas du snart mår bättre! He, he. Jo, den är väl ganska liten. Men felet vi hade förra gången var 1/6000... Så Downs t.ex. känns ju som värsta högrisken i jämförelse 1/1000 generellt på Downs och om man tar alla tre trisomierna och buntar ihop dem blir det en sannolikhet på 1/6000. Då känns det ju bättre, he, he. Det är 1/50 sannolikhet att föda ett barn som inte är helt friskt, trots all fosterdiagnostik vi har tillgång till. För någon som dragit en nitlott på 1/6000 låter ju allt med större sannolikhet än så, mycket såklart. Men jag vet ju att det är jag som "överdriver". Om sex veckor kan vi förhoppningsvis andas ut.

Ja nu spökar det nog lite orostankar hos dig vännen! En av mina bästa väninnor har varit med om något liknande som ni har i bagaget. Hon fick avbryta graviditeten och föda fram en liten flicka med obotligt hjärtfel. Risken för detta var 1/20000. Hon har nu två helt friska barn som kommit efteråt. Inget har visat sig på vare sig kub el RUL så jag tror ni har alla chanser. Sen när det gäller Downs och övriga trisomier är det ju meningslöst att räkna på generell risk eftersom den är åldersrelaterad. Och är du orolig för det är det ju bättre att göra KUB trots allt. Hur gammal är er donator? Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-04-08 14:18:43 följande:
    Jag har mått så fruktansvärt illa att jag knappt orkat tittat in här. Igår kunde jag inte behålla ngn mat alls. Så blev tvungen att börja med Lergigan comp vilket tog bort illamåendet en hel del men fick en massa andra biverkningar.. Jag har så sjukt dåligt samvete över att ta Lergigan trots att en läkare har skrivit ut detta, det är ju ändå Efedrin och koffein i, känns helt galet att peta i sig knark. Är så orolig för fostret så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Är det ngn mer som känner så? Är det ngn som har hört talas om fosterpåverkan av Lergigan? När jag var ung och blev gravid sa de att de kunde påverka fostret men nu verkar läkarna tycka att det är ok att det den här skiten. Nu känns det tyvärr som om att jag har blivit beroende av dessa tabletter då illamåendet släpper, vet inte vad jag ska ta mig till nu :(

Jag åt dem i perioder med min dotter son är fullt frisk Mådde sju resor värre med henne än jag gjort nu så det var min överlevnad emellanåt. Mängden koffein man får i dig är inte farlig/stor men du jan ju tänka på att inte dricka kaffe utöver detta el Cola osv. Mängden efedrin är också liten och man min läk berättade att man idag vet att detta inte ger några fosterskador. Det är därför klassat som ett A-läkemedel som ska fara gröt ofarligt. Det är ju samma sak med t ex morfin som man ju kan få under förlossningen eller som del i hostmedicin. Det låter ju jättefarligt men man vet att det inte är farligt för fostret. Så ta det lugnt!! Kram
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2014-04-08 14:35:00 följande:
    Jag åt dem i perioder med min dotter son är fullt frisk Mådde sju resor värre med henne än jag gjort nu så det var min överlevnad emellanåt. Mängden koffein man får i dig är inte farlig/stor men du jan ju tänka på att inte dricka kaffe utöver detta el Cola osv. Mängden efedrin är också liten och man min läk berättade att man idag vet att detta inte ger några fosterskador. Det är därför klassat som ett A-läkemedel som ska fara gröt ofarligt. Det är ju samma sak med t ex morfin som man ju kan få under förlossningen eller som del i hostmedicin. Det låter ju jättefarligt men man vet att det inte är farligt för fostret. Så ta det lugnt!! Kram

Ursäkta mängden skrivfel, jäkla iPhone!!!
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-04-08 14:12:46 följande:
    Har er klinik sagt att ni ska kolla era progesteronvärden när ni slutar med prog? Det har min klinik sagt att jag måste göra, att det är jätteviktigt. Om jag vore er så hade jag nog fortsatt med Lutinus för säkerhets skull och sedan försökt att ta blodprover för att kolla var ni ligger. När man tar prog så ska man ligga över 60 nmol för att inte riskera missfall, jag vet tyvärr inte var man ska ligga när man har slutat med proggen, men det finns tabeller på nätet. De bruna strimmorna kan ju vara ett tecken på för lågt progesteron.

Det behövde jag inte när jag gjorde ÄD och var gravid med dottern. Jag trappade ut i v 14 då ju moderkakan med god marginal tagit över produktionen. Var aldrig några problem. Har inte hört talas om att man brukar testa så sent i graviditeten, är det inte vanligare i början dvs då man inte litar på gulekroppens produktion?
  • villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-04-08 14:37:46 följande:
    hm...  det har ingen sagt till mig, jag tog ju proogesteron fram till v 12+0 och  mina läkare har inte sagt något om att jag ska kolla upp några värden...    blir lite orolig nu men när jag var gravid med sonen så slutade jag oxå med progesteron i vecka 12 och då tog jag inget test.  har du hört något om det Jenkis? 
    Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!

Tror inte du behöver vara orolig!! Du har ju inte heller gjort ÄD då det är extra viktigt med progesteron i början och framför allt har du ju en lyckad graviditet i bagaget. Det är ju en jättestark indikator på att det inte är någon fara! Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-04-08 14:56:07 följande:
    Kram och tack för ditt lugnande svar :) Jag dricker aldrig ngt med koffein då jag är så orolig av mig, kanske den lille fick en chock nu som inte är van :( Har känt av mer stickningar i magen sedan jag började och är orolig över att det kan ha med Lergiganet att göra, minns du ngt sådant? Eller ngn annan som känner igen sig?

Tror inte det är nån fara!! Jag hade stickningar till och från, även nu när jag inte behövt Lergigan, det går och kommer och är inget att oroa sig för. Om du tar Lergigan ibland under några veckor är det absolut ingen fara. Det är avgaser i luften, vi äter frukt och grönsaker som är besprutade, ibland kanske vi frossar lite i godsaker med mkt socker. Finns mkt man kan oroa sig för men det ger liksom inte så mkt. Ta en dag i taget och njut av att du kanske inte mår riktigt lika illa längre iaf Stora kramar
  • villsågärna38
    Helisa skrev 2014-04-08 20:27:38 följande:
    Hej! Jag såg ett tips om den här tråden och hoppar in här jag med.
    Nu är jag 19+5.
    RUL igår gick bra. Allt var normalt. Skönt! Barnmorskan kollade hjärna, ryggrad, hjärtaktivitet, fostervattenmängd, fosterrörelser, lårbenets längd, skallbredd, bukdiameter och flera inre organ. Enormt fascinerande att man kan se så mycket, t.ex. vindlingarna inne i hjärnan.
    Om jag minns rätt är bebisen 19 cm. Hen har vuxit lagom mycket i förhållande till sin ålder. 
    Förra måndagen köpte jag mina första två par mammabyxor. Befrielse! Har klarat mig fram tills dess med mina vanliga byxor men utan skärp. Samma dag var också första gången som jag kände något som kan tänkas vara fosterrörelser! 

Välkommen hit Helisa och grattis till lyckat RUL!! Kram
  • villsågärna38
    Helisa skrev 2014-04-08 21:13:59 följande:
    Och jag skrev mitt inlägg men missade läsa din (Irmas) uppdatering. Men mellan 27/8 och 4/9 är det ändå en dryg vecka, men bara en dag skiljer oss nu...  Ja, ja, det blir nog bra i slutänden.

Testade att lägga in 27/8 i FLs graviduträknare och då fick jag 19+5. 4/9 gav 18+4.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015