• Hoppfulla Fia

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej på er och god fortsättning. Hoppas ni har haft en fin jul. Har inte varit inne och har inte tid att läsa tillbaks just nu så jag har ingen koll på hur det går för alla gravida eller ni som fått men jag hoppas ni har det så bra ni bara kan. Här har Olle en lite jobbig dag. Mycket gnäll och bröstet är inte längre lösningen på alla hans problem. Så är det nog att vara en stor kille på 8 veckor. Mycket som händer i kroppen och huvudet och han verkar inte riktigt veta varken in eller ut mellan varven. Har köpt boken att växa och upptäcka världen så jag får ta tag i läsningen å se om han kanske är i någon ny fas. Känns helt galet att han fyller två månader på fredag. Kram

• Hoppfulla Fia

Kikade lite på alla fina kort och det är inte klokt att vi är så många som lyckats få barn och att alla dessutom är så otroligt söta allihopa

• Hoppfulla Fia
    johjen skrev 2014-12-30 19:26:50 följande:

Nagellack när man ammar, är det ok? Tänkte göra mig lite fin till nyår .

Tyvärr inte gått ner mer än halva min graviditetsvikt och mina fina kläder hänger där de hänger i garderoben. Har mest mina gamla mammakläder och en del ambingstoppar och börjar känna mig less på detta. Vet att man inte ska banta när man ammar men så ledsen varje gång jag ser mig själv i spegeln.. Har en enorm aptit, äter mycket mackor vilket jag inte gör annars och blir en hel del fika, unnat mig en del kan man säga..Tänker att efter nästa vecka försöka skippa fikat och mackorna och se om det gör något på vikten. Maten har inte varit prio hos mig sen vi fick Adam och både sambon och jag har slarvat en del men han kan i alla fall ge sig ut och springa och cykla mountainbike. Går ju promenader varje dag men är van att springa och träna mer än så.

Känner igen mig. Gick ju upp nästa 20kg och har ca 7kvar. Men jag har liksom blivit större hela jag, större fötter, bredare höfter, lår å vader samt en härligt degig mage. Sen har jag ett gamalt ärr som gör att det blir en naturlig och härlig valk på magen också. Tänkte innan jag vart gravid och fick Olle att jag inte skulle bry mig men det känns segt när man försöker fixa till sig som på jul och nu till nyår... Jag har ätit massa av socker och jag å sambon har bestämt att sluta med socker efter nyår och då ska också börja träna här hemma
  • Hoppfulla Fia

[quote=74596995][quote-nick]johjen skrev 2014-12-30 19:51:18 följande:[/quote-nick]Precis! Till vardags funkar ju mammakläder här hemma men när man vill vara lite fin känns det inte så kul. Därför tänkte jag piffa upp mig med nagellack! Sluta med socker låter bra..[/quote

Då satsar jag med på nagellack!

• Hoppfulla Fia
    lelle75 skrev 2014-12-30 22:30:25 följande:

Ikväll har vi börjat med rutiner, det är aldrig fel :)

Efter varje bad när vi tar upp Alice så gallskriker hon, tror att hon fryser. Det är varmt där hon badas och vi torkar henne snabbt men hon blir tokig ändå. Blir era bebisar det också efter bad eller har vi fått en extra känslig bebis? Några tips?

Olle blev i början men det har gått över nu sista veckorna. Kanske från vecka 5-6 och framåt. Jag tar upp honom och har inget på mig på överkroppen å så ligger vi hud mot hud och ammar en stund innan vi kör igång med å smörja in, blöja etc. Vi har badlakan med huva så det är bara svepa in honom och så lägger vi oss i sängen under en filt. Mycket mysigt. Hur gamal är lilla Alice nu? Tänker att det kanske ger sig. Olle gillade inte att bli ner lagd överhuvudtaget den första månaden och vart ofta jätte förtvivlad vid blöjbyten osv. Nu funkar det jätte bra nästan jämt och är istället en rätt mysig stund. Hoppas du hittar något sätt som funkar gör er. Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2014-12-31 00:02:42 följande:

Ja verkligen helrätt ang sockret. Det är boven till vikten tror jag. De säger ju att det man äter är 80% och träning 20% om man vill gå ner i vikt. Själv så äter jag ofta lagad mat. Blir ju alltid bra middag hos oss och ofta även lunch eftersom vi har två barn. Tror man kommer långt på det ihop med att dra ner på mackor, fika, godis och helt undvika söta drycker (lightdrycker är lika illa). Jag ska också börja träna efter nyår. Har en crosstrainer och hantlar här hemma men de har inte blivit direkt använda efter jag passerade 8 veckor och träningsförbudet. Lovisa är 11 veckor nu

Det är en fas runt 8 veckor där de vill bli mer underhålla och är mer gnälliga. Testa att byta miljö och göra nåt nytt emellanåt. De blir uttråkade, kan ibland räcka att byta rum och sitta ner i soffan när hon var vaken var big no, no här runt den tiden. Även babygym, babysitter, gå runt och bära (Lovisa vill numera oftast bara bli buren framåt så hon ser) var populärt då hon var vaken. Han håller på att bli större och behöver stimulans mellan amningarna skulle jag gissa Kram

Ja, jag äter också bra lagad mat men emellan trycker jag mer en massa sött. Jo, han behöver helt klart mer. Mycket prat och sång och så tummenmobilen å babygymet såklart. Han gillar också att ligga å kika när vi är på promis på fm och så fick han en massa böjer i julklapp så vi har även läst en del. Å även om han inte förstår så blir han glad å pratat när vi läser å tittar på bildernavilker är super mysigt.
  • Hoppfulla Fia
    johjen skrev 2014-12-31 04:55:07 följande:

Stackars Adam som blir så snorig på natten och har svårt att andas.. På dagen verkar han mycket bättre men just nu ligger han här och kämpar samtidigt som han ammar trots att jag gjort rent näsan. Lille hjärtat!

Lillakrutten då. Hoppas han blir bättre snart. Man blir ju så orolig när de har de svårt med andningen. Olle var ju bara lite slemmig i halsen men jag vågade knappt somna och vaknade hela tiden för å kolla honom. Har du provat nästoalett. Tror det var VSG som tipsade. Jag har inte provat själv då det inte varit så täppt men det kanske kan hjälpa.

www.barnakuten.nu/bebisar/en-nastappt-bebis-kan-inte-andas-eller-ata/
  • Hoppfulla Fia

Sitter och ammar i väntan på våra gäster och kom precis på att jag helt glömtbort min efterkontroll... Jaja...det får bli mitt nyårslöfte.. Gott nytt år på er allesammans!

• Hoppfulla Fia

Härligt att höra Linnea85! Stort grattis till ditt lilla underverk.

Danisen: Hur är livet utan skena? Var inte inne på hela julhelgen så jag har missat en massa, men jag kom å tänka på dig på julaftonen när jag satt å ammade och kom på att skenan skulle av då.

• Hoppfulla Fia
    lisodan skrev 2015-01-02 10:08:38 följande:

Hej alla! Jag var ju med i denna tråd och rätt aktiv i början av året, men fick tyvärr misfall. Nu är vi igång igen. Började spruta Gonal-f på nyårsafton efter nedreglering. Blandade känslor här. Vi blev ju gravida, så det känns hoppfullt, men undrar ju varför vi ej fick behålla det. Har ni några tips på vitaminer eller annat? Sahlgrenska ger inga sådana tips. Ha en bra dag!

Välkommen tillbaka! Håller tummarna för er. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015