• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Pluttemor skrev 2014-04-07 19:58:25 följande:
    Hur e det med era flytningar. Idag och igår var dom första dagarna utan crinone gel, och det innebär att min kropp nu börjat bilda sina första egna flytningar. Och bara nu dom här två dagarna har det skiftat så i färg. Ena sekunden gul, andra lite mot gröna hållet, är det vanligt att skiftar så. Dom luktar inte illa eller så..

Jag är ju i samma sits som dig. Tog sista Lutinus igår. Mina har inte varit åt det gröna hållet, men slemmiga och gula. Igår kväll var det även tunna strängar av brunt i dem. Haft mer växtvärk igår och idag, så man blir ju lite rädd. Progesteronet förhindrar ju sammandragningar och nu när vi gått ner i halten i blodet kanske vi får mer växtvärk?
  • Jenkis

Grattis Tusa!!!!

Beklagar verkligen Mandelmumsa!!!! Så otroligt tråkigt. Tråkigt att du hade rätt i dina funderingar....

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-08 09:51:50 följande:
    Hittade en jättebra broschyr från KS om nån vill läsa mer om fosterdiagnostik. www.karolinska.se/PageFiles/14640/Kvinnoklini...
    Det var en bra broschyr!

Hittat flera liknande från andra sjukhus och från SBU.

Är det någon som är bra på sannolikhetslära i tråden?

Kan man räkna ut hur stor sannolikheten är att råka ut för (eller snarare inte råka ut för) ett "dåligt" RUL när man redan gjort det en gång och felet inte var ärftligt?

Sannolikheten generellt för att de skall hitta något på RUL är 2% eller 1/50 alltså. Om man redan varit bland de där två procenten hur stor är sannolikheten att man hamnar där igen? Borde inte den vara mindre eller?

Bara nyfiken. Jag kan ju inte göra något liksom...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-08 09:34:44 följande:
    Nu är jag bra i magen igen. Jätteskönt!! Men imorse kom frukosten upp istället. Alltid är det nåt Ha, ha!! Inte så glamoröst att vara gravid!! Kramar till er alla!
    He, he. Är det inte det ena är det det andra...
  • Jenkis
    tusa skrev 2014-04-08 10:58:35 följande:
    Välkommen Irma!! {#emotions_dlg.flower} Är det första barnet?

Jenkis kan inte räkna detaljerat på sannorlikhet, men ett snabbt överslag är allt som behövs för att förstå att den risken är miniskul!! Cool

Mår skit idag...Rynkar på näsan, men hade ju 3 fria dagar!
    Hoppas du snart mår bättre! He, he.

Jo, den är väl ganska liten. Men felet vi hade förra gången var 1/6000... Så Downs t.ex. känns ju som värsta högrisken i jämförelse 1/1000 generellt på Downs och om man tar alla tre trisomierna och buntar ihop dem blir det en sannolikhet på 1/6000. Då känns det ju bättre, he, he.

Det är 1/50 sannolikhet att föda ett barn som inte är helt friskt, trots all fosterdiagnostik vi har tillgång till. För någon som dragit en nitlott på 1/6000 låter ju allt med större sannolikhet än så, mycket såklart. Men jag vet ju att det är jag som "överdriver".

Om sex veckor kan vi förhoppningsvis andas ut.

• Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-04-08 14:37:46 följande:
    hm... 
    det har ingen sagt till mig, jag tog ju proogesteron fram till v 12+0 och  mina läkare har inte sagt något om att jag ska kolla upp några värden... 

blir lite orolig nuSkäms

men när jag var gravid med sonen så slutade jag oxå med progesteron i vecka 12 och då tog jag inget test. 

har du hört något om det Jenkis? 
    Nix-pix, inte hört. Men så är vi ju i Sverige

Är inte orolig. Förra gången slutade jag en vecka tidigare för jag trodde de menade v. 11 och inte 11 fullgångna... Det gick ju bra då, trots blödningar varje dag i tre veckor tidigt i graviditeten. Redan vid 10 fullgångna har jag hört att moderkakan har tagit över helt, så de här två veckorna är bara bonus för att vara säker.

Inga slemmiga flytningar idag och inga bruna strimmor. Det var väl allmän städning kanske? Utbyte av del av slempropp? Har hört att den kan gå sönder, men det bildas en ny så fall, så ingen fara.
  • Jenkis
    tusa skrev 2014-04-08 14:18:39 följande:
    Grattis!! Åh, vilken känsla va? {#emotions_dlg.flower}

Vår plutt låg alldeles still igår, men tycker alla berättar om hur livligt det gick till på VUL..ja, sov kanske,hjärtat slog ju!

Fick ni bilder? Vilken v. är du i nu?

Jenkis kommer gå braaa, minns du inte, vi är ju från TurTråden ju! Flört...dessutom så har ni redan fyllt Er SkitKvot nu OCH väntat nog länge på Ert barn, och det är definitivt enl. all odds/sannolikhets matematik!! SoligHjärta
    Tack Tusa (och alla andra)! Har haft diskussion med sambon på em och nu har vi enad front till RUL. Skönt! De får kolla allt svårt och hittar de någon enstaka mjuk markör får de hålla käft. Jag vill ha det lugnt och skönt efter RUL.

De vanligaste markörerna som kan ses på ultraljudet är:

kort lårben,

kort överarmsben,

hyperekogen tarm (ljus tarm)

ekogent hjärtfokus (ljuspunkter i hjärtat),

vidgade njurbäcken

tjockt nackskinn

• Jenkis
    {#emotions_dlg.flower} Grattis till lyckade KUB! {#emotions_dlg.flower}

Lelle! Det finns annan hjälp att få med bättre tabletter! Sånt man ger till cancerpatienter kan ges om man typ inte får behålla något.

Tusa! Har ni lyckats höra hjärtat ännu med stetoskopet? Köpte ett idag, men det gick inte att höra. Knappt att jag kunde höra mitt eget Mitt inre låter som en motorväg och det krävs nog ett tränat öra för att urskilja... + att om man håller i stetoskopet hör man sin egen puls från handen typ.

Mammakläder, hämtat paketet från Asos idag. Tycker att allt var ok för de pengar jag gav. Köpte två bas-t-shirts, en ärmlös topp med lite finare fall och två klänningar. Bastopparna var just nu förstora över magen, men det är ju bara bra. Det är inte sommar ännu. Klänningarna var bra, framförallt den ena och den ärmlösa skapelsen föll väl inte lika snyggt på mig som på modellen, men ok ändå. Ena bastoppen hade dock en halsringning som jag inte gillade (typ båtringning) och jag förstår inte varför jag missade det när jag beställde? Så inget i retur alltså. Färger såg ut som på bilden och leveransen kom när det var sagt. Kan rekommenderas!
  • Jenkis

Hej!

Har inte orkat läsa ikapp...

Uppdatering från mig är att jag var hos BM idag på rutinbesök och tog upp pressen på jobbet och pressen över RUL. Hon insåg nog på en gång att det inte alls var bra med mig och var på min linje att jag kanske behövde sjukskrivning på 25 % ett par veckor för att komma ikapp.

Så hon skulle prata med en läkare under dagen idag och nyss fick jag höra att jag blivit sjukskriven 50 % i sex! veckor. Låter nästan för bra för att vara sant...

Enda smolket i glädjebägaren är att chefen förmodligen inte är glad (jag mailade henne, orkar inte prata) eftersom jag skall jobba i påsk och bara skall göra 50 % nu.... Men jag vet ju samtidigt att det inte är MITT bekymmer...

Det skulle finnas en tablett som hette "stäng av" som gravida kunde ta...

Hoppas ni andra mår bra och att allt går som det skall för er. Jag är så tacksam att jag fortfarande är gravid och jag hoppas att den lilla lever och har det fint trots att jag inte är på topp.

Kram till er!

• Jenkis

Förresten så hade jag 142 i Hb och 5,2 (eller 7,2, minnet kort) på sockret. Urinprovet var bra. Blodtrycket lite förhöjt och där kommer nog stressen in. Vet själv att jag ligger mellan 60-70 i undertryck annars och nu var det över 80.

Får hålla lite koll. Vi har mätare på jobbet.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015