tusa skrev 2014-03-27 11:00:26 följande:
Jenkis, angående jobbet så vill jag bara säga att det låter helt oacceptabelt och måste vara fruktansvärt att inte ha något val??!!
Jag jobbar hårt när jag jobbar och tog verkligen ut mig förra veckan, men det är ju liksom valfritt, och jag har ju valt att inte jobba alls denna vecka. Kan inte föreställa mig att inte kunna vara fri att göra de valen.. Oroar mig faktiskt för dig tjejen!!
Har inga vettiga råd, men att du åtmistone kan sjukskriva dig själv när det är kris är ju bra! Fattar bara inte vad det spelar för roll om din utmattning är grav. relaterad eller inte (det är den ju så klart), men är du utmattad så är du ju?? Dessutom så brukar väl FK alltid hävda att ju inte grav. någon sjukdom, så varför är det väsentligt att bevisa att det är orsaken för dig? Det är ju själva utmattningen som är grund för sjukskrivning, inte orsaken till den va?
Jag läste om ditt jobb och dina val och jag förstår hur du tänker men tycker det är allmänt mycket tråkigt att vi kvinnor måste utsätta oss för sånt som vi vet inte är optimalt för att få ihop SGI, inte bli arbetslösa o.s.v. Det känns som att det finns en lag, men att det inte fungerar i praktiken.
Om jag ser med andras ögon på mitt problem så är det väl bara för mig att slå näven i bordet och strikt följa lagen och skita i konsekvenserna. Strunta i att jag blir osams med chefen och företagsledningen. Det handlar ju "bara" om fem månader till. Sista månaden har jag tagit ut all min sparade semester.
Men i praktiken orkar jag inte kriga eller stå på barrikaderna för min rätt. Jag skulle vilja att någon annan tog tag i det här och fixade med chefen och företaget. Eftersom skyddsombudet och det fackliga ombudet är sjukskrivna, har jag hoppat upp i hierarkin och kontaktat facket på central nivå. Hon blev uppriktigt förbannad! Men det hjälper ju inte mig i praktiken att jag får höra att det inte får vara såhär... Tyvärr måste jag ju börja med att informera chefen. Den delen går ju inte att hoppa över liksom, så jag mailade henne igår och har ångest idag...
Så häromdagen var "bara" jobbsituationen jobbig och nu är det ännu mer jobbigt för att det känns som jag ligger i krig... Men skall jag få till en förändring kan jag ju inte hålla tyst och sitta och gnälla här bara. Tyvärr.